Citat:
Ursprungligen postat av
grizzlyadams
Svenskar är beroende av socker och skiter därav i kostnaden. Socker är mer beroendeframkallande än kokain enligt flertal studier.
Frukt innehåller väldigt mycket socker och är numera utarmat på sitt vitamininnehåll också så det ska knappast främjas... Allt som är grönt är inte någon detox för kroppen heller utan oftast dekoration på tallriken bara.
Du kan omöjligen ha läst Lars Berns bok.
Nej, det har jag inte heller, däremot sett hans föreläsning om boken. Han är dock bara en av många informationskällor jag använder mig av.
Finns grader i helvetet. Att bara vifta bort sockerskatt med att folk är beroende och köper oavsett pris är naivt. Blir det tillräckligt dyrt köper fler folk annat och blir av med sitt beroende.
Om du nu vill förbättra folkhälsan är det ett bra steg att få befolkningen att välja frukt istället för godis.
Bern har onekligen en poäng i att man ska hålla sig borta från produkter med innehållsförteckning. Skulle bara folk följa det rådet skulle folkhälsan förbättras avsevärt.
Jag är dock absolut inte emot strängare regler också. Bara en sådan sak som att sätta maxgräns på tillsatt socker i bröd och liknande varor som inte betraktas som godis.