2020-04-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Om folk ville fatta hur illa det är i Europa och Norden. Det är skrämmande, och jag visste ändå mycket innan jag förkovrade mig ännu djupare.

Man måste förstå vilket skämt det är att prata om invandrarna som minoriteter. Varför de ens kommer hit (utöver bidrag, offerstatus och feta förmåner) är ju för att det har blivit för många av dem i hemländerna. PK har inte löst ett skit med massinvandring, ej heller verkar det vara målet, utan att förstöra och driva ut vita.

Ekonomin gynnas av fria rörelser på människor. I Sverige finns det idag pga invandring ett enormt utbud på okvalificerad arbetskraft vilket gör att lönerna på enkla jobb kommer att gå ner på sikt. När lönerna går ner ökar företagen sina vinster.
Citera
2020-04-11, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Att sockerskatt bara är en liten del är ett väldigt dåligt argument för att inte införa det.

Däremot så håller jag med om rörande förbud mot skadeämnen paketerade som livsmedel.
Sockerstinna kommer inte välja pekannötter istället för snickers bara för att den sistnämnda har blivit dubbelt så dyr som jag tidigare har nämnt. Göran Greiders sockerskatt är plump signalpolitik utan resultat.

Kraftiga regleringar eller rena förbud är vad som borde användas. Socker är inte den enda boven i dramat heller utan mjöl och inflammerande vegetabiliska fröoljor skadar något enormt också.
Citera
2020-04-11, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grizzlyadams
Sockerstinna kommer inte välja pekannötter istället för snickers bara för att den sistnämnda har blivit dubbelt så dyr som jag tidigare har nämnt. Göran Greiders sockerskatt är plump signalpolitik utan resultat.

Kraftiga regleringar eller rena förbud är vad som borde användas. Socker är inte den enda boven i dramat heller utan mjöl och inflammerande vegetabiliska fröoljor skadar något enormt också.

Finns idag inte mycket som är billigare än socker så varför skulle inte priset påverka? Det är ologiskt så vad har du för belägg för det?

Det är ett vanligt argument framförallt allt i USA att folk inte har råd att leva hälsosamt. Visst, det är brist på kunskap också men pengarna har betydelse.

Att de inte köper pekannötter istället är självklart med tanke på priset men de kanske köper jordnötter, frukt eller mandlar istället, samt väljer bort läsken.

Och om du nu inte vill suga ut folket så går det exempelvis att göra frukt och grönt momsfritt samtidigt.
Senast redigerad av Mafia 2020-04-11 kl. 16:10.
Citera
2020-04-11, 16:09
Medlem
Citat:
Finns idag inte mycket som är billigare än socker så varför skulle inte priset påverka? Det är ologiskt så vad har du för belägg för det?

Det är ett vanligt argument framförallt allt i USA att folk inte har råd att leva hälsosamt. Visst, det är brist på kunskap också men pengarna har betydelse.

Att de inte köper pekannötter istället är självklart med tanke på priset på men de kanske köper jordnötter, frukt eller mandlar istället, samt väljer bort läsken.

Och om du nu inte vill suga ut folket så går det exempelvis att göra frukt och grönt momsfritt samtidigt.
Svenskar är beroende av socker och skiter därav i kostnaden. Socker är mer beroendeframkallande än kokain enligt flertal studier.

Frukt innehåller väldigt mycket socker och är numera utarmat på sitt vitamininnehåll också så det ska knappast främjas... Allt som är grönt är inte någon detox för kroppen heller utan oftast dekoration på tallriken bara.

Du kan omöjligen ha läst Lars Berns bok.
Citera
2020-04-11, 16:17
Medlem
Citat:
Svenskar är beroende av socker och skiter därav i kostnaden. Socker är mer beroendeframkallande än kokain enligt flertal studier.

Frukt innehåller väldigt mycket socker och är numera utarmat på sitt vitamininnehåll också så det ska knappast främjas... Allt som är grönt är inte någon detox för kroppen heller utan oftast dekoration på tallriken bara.

Du kan omöjligen ha läst Lars Berns bok.

Nej, det har jag inte heller, däremot sett hans föreläsning om boken. Han är dock bara en av många informationskällor jag använder mig av.

Finns grader i helvetet. Att bara vifta bort sockerskatt med att folk är beroende och köper oavsett pris är naivt. Blir det tillräckligt dyrt köper fler folk annat och blir av med sitt beroende.

Om du nu vill förbättra folkhälsan är det ett bra steg att få befolkningen att välja frukt istället för godis.

Bern har onekligen en poäng i att man ska hålla sig borta från produkter med innehållsförteckning. Skulle bara folk följa det rådet skulle folkhälsan förbättras avsevärt.

Jag är dock absolut inte emot strängare regler också. Bara en sådan sak som att sätta maxgräns på tillsatt socker i bröd och liknande varor som inte betraktas som godis.
Senast redigerad av Mafia 2020-04-11 kl. 16:34.
Citera
2020-04-11, 16:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ekonomin gynnas av fria rörelser på människor. I Sverige finns det idag pga invandring ett enormt utbud på okvalificerad arbetskraft vilket gör att lönerna på enkla jobb kommer att gå ner på sikt. När lönerna går ner ökar företagen sina vinster.
Exakt. Det enda rätta är att skära ned på antalet enkla jobb via effektivisering och slopade subventioner. Lägg i stället krutet på inhemsk produktion samt jobb som genererar varaktiga värden. Sverige skulle kunna vara en exportnation av Guds nåde givet den expertis som finns i landet.

Varor och människor ska givetvis ut ur landet, och inte tvärtom. Vi behöver bli färre.
Citera
2020-04-11, 17:20
Medlem
-GGs avatar
Citat:

Jag är benägen att hålla med. Om en chokladkaka kostar 20 eller 40 kr är egentligen egalt. I dag har folk mycket olika pengar att handla för och är inte bundna till bara en lön eller ett bidrag. För att socker i godis ska ha effekt måste det kosta helt brutala summor, och ses som en lyxvara man kan unna sig några gånger om året. Dit kommer vi aldrig att komma.
Citera
2020-04-12, 00:51
Medlem
Ingrid och Maria är inte längre en del av Swebbtv-nyheter-projektet enligt egna uppgifter från deras podd.

Det verkar inte bättre än att Ingrid har väldiga svårigheter att fungera ihop med andra, men tanke på hur hon hastigt försvinner från olika projekt.
Citera
2020-04-12, 23:10
Medlem
ForbrytarenAnnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Ingrid och Maria är inte längre en del av Swebbtv-nyheter-projektet enligt egna uppgifter från deras podd.

Det verkar inte bättre än att Ingrid har väldiga svårigheter att fungera ihop med andra, men tanke på hur hon hastigt försvinner från olika projekt.

ASGARV!

Ingrid Carlqvist hoppar alltså av/blir utsparkad från ännu ett projekt som hon tidigare lyft upp som något fundamentalt för Sveriges räddning. Finns det någon denna tanten kan samarbeta med som inte agerar knähund åt henne som Maria gör, och tidigare Conrad gjort? Bevisligen verkar det inte så. Ingrid vill förmodligen styra och ställa i alla projekt hon ger sig in i, trots att det inte är hennes egna, och tjatar väl hål i huvudet på sina medarbetare tills dom tröttnar på henne och ger henne sparken.
Citera
2020-04-12, 23:16
Medlem
Citat:

-Där tar du fel Ingrid är bara för rak som rightwing och i lilla landet mellanmjölk blir
folk lätt skitnödiga .Frispråkig är vad hon är.
Citera
2020-04-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Där tar du fel Ingrid är bara för rak som rightwing och i lilla landet mellanmjölk blir
folk lätt skitnödiga .Frispråkig är vad hon är.
Det är möjligt att hon är frispråkig (i det hymlande tillknäppta Sverige är det en kvalitet), men hennes röst är f*rbannat plågsam att lyssna på. Det skär i öronen.
Citera
2020-04-12, 23:58
Medlem
svartriddares avatar
Citat:

Bra. Wilgert är en man av rätta virket som avpolletterar dessa kor. Var någon bitterhet inblandad från deras sida? Låter så.
Senast redigerad av svartriddare 2020-04-13 kl. 00:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in