Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-04-12, 15:36
Medlem
Ja vilka luckor finns kvar om man har noll i inkomst i nuläget? Till höger och vänster breder sig människor ut; "Jag har a kassa jag kan bara luta mig tillbaka och leva livet kommande månader". Men var pratar man om människorna som saknar a kassa? Som knappt får ut socialbidrag (ja det är inte som 10 år sedan då vem som helst kunde få ut det, idag är det en mängd olika krav du måste uppfylla först och främst och som inneboende får man knappt ut något alls), Så huvudfrågan blir då; Till oss som saknar bidrag åt något håll, vilka luckor finns nu under coronakrisen att nyttja? Och om någon lyfter upp jobbalternativet, tja det är bättre sagt än gjort. Oerhört mörka tider gällande den fronten vilket de flesta är medvetna om. Vissa länder har lyft medborgarlön. Varför vill godhetslandet Sverige inte ens beröra denna fråga? Tror man på fullaste allvar att alla människor har en trygghet i form av A-kassa när man inte jobbar? Om krisen fortsätter i flera månader till, ska man fortsätta ignorera denna frågan helt?
Senast redigerad av Tommi8 2020-04-12 kl. 15:55.
Citera
2020-04-12, 15:42
Medlem
Mecanicuss avatar
Berätta lite mer om varför du har 0 i inkomst? Varför du står helt utanför trygghetssystemen osv.. Fokus ligger nog på att de som jobbar skall kunna klara sig, det håller jag med om.
Citera
2020-04-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Berätta lite mer om varför du har 0 i inkomst? Varför du står helt utanför trygghetssystemen osv.. Fokus ligger nog på att de som jobbar skall kunna klara sig, det håller jag med om.

Studerat större delen av livet. Enbart kortare jobb då jag jobbat främst inom kommunen (2015 flyktingmottagandet har tyvärr satt sina spår hos kommunerna-och det har hetat att de vill anställa men inte har råd gång på gång) Tacka Reinfeldt och gänget för detta vetja.

Hursom, aldrig lett till ett fast jobb varför A kassa aldrig kunnat bli aktuellt. Är inneboende och då kan man inte begära Soc Bidrag hur som helst. Du måste vara skriven på ett kontrakt osv osv. På sin höjd får du en liten absurd peng som ska räcka för lite matinkomster. Detta är sammantaget priset vi får betala för alla flyktingar vi drog in 2015 med Öppna era hjärtan som pågående mantra.

Nu är man där. Och inser hur lite det talas om folk som faller mellan stolarna, eller som inte har något yttre skyddsnät att luta sig emot (ironiskt nog så menar personal på soc att de ska leva upp till yttre skyddsnät men det är bara tomt prat, de nästintill bäddar för att enskild ska gå och dra på sig lån eller ta sig an ett kriminellt leverne just p.g.a de har sina absurda krav, du måste uppvisa blankt på bankutdraget senaste 3 månaderna, ja ni hör hur det låter. Ytterligare utläggningar behövs ej för att förklara hur läget ser ut.

Så då blir frågan, var tar man vägen? Var tar alla människor vägen som inte får A kassa eller liknande? Hur länge ska staten vända ryggen till och blunda för denna frågan?
Citera
2020-04-12, 15:54
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommi8
Till höger och vänster breder sig människor ut, jag har a kassa jag kan bara luta mig tillbaka och leva livet kommande månader.
Leva livet nja. Jag får 13.000 från min a-kassa, det leder till att man inte betalar horor för avsugningar längre samt slutat använda kokain. Hur mycket får de där människorna som hävdar att de ska leva livet på a-kassa?
Citera
2020-04-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Leva livet nja. Jag får 13.000 från min a-kassa, det leder till att man inte betalar horor för avsugningar längre samt slutat använda kokain. Hur mycket får de där människorna som hävdar att de ska leva livet på a-kassa?

Menar mer att det är en tillfällig trygghet som många faktiskt saknar idag.
Citera
2020-04-12, 16:10
Medlem
Våld löser allt. Finns många lätta rånoffer på Östermalm. Kan räcka med en gubbjävel rolex 300papp.
Citera
2020-04-12, 16:10
Medlem
Förstår inte, vad är det som hindrar dig från att hitta ett jobb menar du?
Citera
2020-04-12, 16:16
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalom88
Våld löser allt. Finns många lätta rånoffer på Östermalm. Kan räcka med en gubbjävel rolex 300papp.
Vilket passande användarnamn du har med tanke på inlägget. Hur går det annars i rånbranschen din äckliga jude?
Citera
2020-04-12, 16:17
Medlem
EmilSladdertasks avatar
Citat:
Studerat större delen av livet. Enbart kortare jobb då jag jobbat främst inom kommunen (2015 flyktingmottagandet har tyvärr satt sina spår hos kommunerna-och det har hetat att de vill anställa men inte har råd gång på gång) Tacka Reinfeldt och gänget för detta vetja.

Hursom, aldrig lett till ett fast jobb varför A kassa aldrig kunnat bli aktuellt. Är inneboende och då kan man inte begära Soc Bidrag hur som helst. Du måste vara skriven på ett kontrakt osv osv. På sin höjd får du en liten absurd peng som ska räcka för lite matinkomster. Detta är sammantaget priset vi får betala för alla flyktingar vi drog in 2015 med Öppna era hjärtan som pågående mantra.

Nu är man där. Och inser hur lite det talas om folk som faller mellan stolarna, eller som inte har något yttre skyddsnät att luta sig emot (ironiskt nog så menar personal på soc att de ska leva upp till yttre skyddsnät men det är bara tomt prat, de nästintill bäddar för att enskild ska gå och dra på sig lån eller ta sig an ett kriminellt leverne just p.g.a de har sina absurda krav, du måste uppvisa blankt på bankutdraget senaste 3 månaderna, ja ni hör hur det låter. Ytterligare utläggningar behövs ej för att förklara hur läget ser ut.

Så då blir frågan, var tar man vägen? Var tar alla människor vägen som inte får A kassa eller liknande? Hur länge ska staten vända ryggen till och blunda för denna frågan?

HUR har du lyckats med bedriften att plugga hela livet och ändå inte ha kompetens för att skaffa dig ett jobb? Har du bara pluggat antropologi och musikhistoria? Om du är gammal och har pluggat hela livet så borde du ju kunna arbeta på en skola.

Ärligt talat, varför pluggade du ingenting som du kunde använda för att försörja dig med? Är inte det ditt eget ansvar att styra livet åt det hållet?

Du får nog skärpa till dig är jag rädd. Ge fan i att skylla på invandrare - DU har misslyckats att styra upp Ditt Eget Liv, trots att du har givits privilegiet att plugga under majoriteten av ditt liv.
Senast redigerad av EmilSladdertask 2020-04-12 kl. 16:23.
Citera
2020-04-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Förstår inte, vad är det som hindrar dig från att hitta ett jobb menar du?

Hindrar? Jag menar att det är ett mörker när det gäller jobbfronten idag, och så verkar det vara under de närmaste månaderna. Vilka eller vilket jobb är det du syftar på?
Citera
2020-04-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilSladdertask
HUR har du lyckats med bedriften att plugga hela livet och ändå inte ha kompetens för att skaffa dig ett jobb? Har du bara pluggat antropologi och musikhistoria? Om du är gammal och har pluggat hela livet så borde du ju kunna arbeta på en skola.

Ärligt talat, varför pluggade du ingenting som du kunde använda för att försörja dig med? Är inte det ditt eget ansvar att styra livet åt det hållet?

Du får nog skärpa till dig är jag rädd. Ge fan i att skylla på invandrare - DU har misslyckats att styra upp Ditt Eget Liv, trots att du har givits privilegiet att plugga under majoriteten av ditt liv.

Skola ingår i kommuner, eller tja, oftast iallafall. De gör nedskärningar över hela landet. Finns i princip inga jobb därifrån om du nu inte har lärarlegitimation.
Citera
2020-04-12, 16:27
Medlem
Citat:
Hindrar? Jag menar att det är ett mörker när det gäller jobbfronten idag, och så verkar det vara under de närmaste månaderna. Vilka eller vilket jobb är det du syftar på?

Hur svårt är att det att få jobb på ica eller städare, det är ju bara kolla på hur många efterblivna som jobbar där. Ser du ut som shrek och är autistisk eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in