• 4
  • 5
2020-04-13, 16:36
Medlem
mschiefs avatar
Som inneboende fr du nd betalt hyran + riksnormen... Om inte det rcker s fr du nog se ver dina vanor. 3500 kr per mnad rcker till mycket mer n bara mat.
Citera
2020-04-13, 20:47
Medlem
KreugerGulds avatar
ven om man inte r med och betalar fr en a-kassa, har man rtt att f en reducerad a-kasseersttning! Skicka in sk till Alfakassan.
Citera
2020-04-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommi8
Ja vilka luckor finns kvar om man har noll i inkomst i nulget? Till hger och vnster breder sig mnniskor ut; "Jag har a kassa jag kan bara luta mig tillbaka och leva livet kommande mnader". Men var pratar man om mnniskorna som saknar a kassa? Som knappt fr ut socialbidrag (ja det r inte som 10 r sedan d vem som helst kunde f ut det, idag r det en mngd olika krav du mste uppfylla frst och frmst och som inneboende fr man knappt ut ngot alls), S huvudfrgan blir d; Till oss som saknar bidrag t ngot hll, vilka luckor finns nu under coronakrisen att nyttja? Och om ngon lyfter upp jobbalternativet, tja det r bttre sagt n gjort. Oerhrt mrka tider gllande den fronten vilket de flesta r medvetna om. Vissa lnder har lyft medborgarln. Varfr vill godhetslandet Sverige inte ens berra denna frga? Tror man p fullaste allvar att alla mnniskor har en trygghet i form av A-kassa nr man inte jobbar? Om krisen fortstter i flera mnader till, ska man fortstta ignorera denna frgan helt?

i malm r det vanligt att man sker stipendier ovanp de bidrag som man redan har. stipendiesumman dras inte av p bidragen s man lever bttre n de som har riktiga jobb som man har ftt p riktiga meriter. tycker du ska kolla upp vad det finns fr stipendier att ska. jag har dlig koll om det r kommunen eller lnsstyrelsen man vnder sig till fr att f ut en uppdaterad lista och sedan skriver du ihop ngot p felfri svenska. om japanska fd luder som aldrig jobbat och aldrig klarat sfi fr loss pengar vars enda talang r att ljuga hela tiden s borde du ocks kunna f loss pengar. jag tycker att de som r svenskar ska ska och se till att ska flera stipendier s att man fr loss pengar om man har det knapert. lycka till!
Citera
2020-04-13, 23:40
Medlem
AstridErikssons avatar
Det r nog bara ett ngorlunda stort ln som kan hjlpa dig ur din situation, om du inte vill g till ditt nrmsta socialkontor. Se det dock som en investering infr framtiden, fr den kommer oavsett om du vill det eller inte. Du kommer behva pengar fr att klara hyra + mat + resor + annat, tills det att du fr ett jobb. Och nr du vl fr ett jobb s betalar du bara av p lnet. Man kan inte g runt och tro att man kan lura systemet eller utnyttja det bara fr att man befinner sig i en ekonomisk kris. Du har ett ansvar fr ditt liv och det r ditt ansvar att lsa problemet med de medel som finns. Ett ln r ett sdant medel.
Citera
2020-04-14, 17:36
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommi8
Studerat strre delen av livet. Enbart kortare jobb d jag jobbat frmst inom kommunen (2015 flyktingmottagandet har tyvrr satt sina spr hos kommunerna-och det har hetat att de vill anstlla men inte har rd gng p gng) Tacka Reinfeldt och gnget fr detta vetja.

Hursom, aldrig lett till ett fast jobb varfr A kassa aldrig kunnat bli aktuellt. r inneboende och d kan man inte begra Soc Bidrag hur som helst. Du mste vara skriven p ett kontrakt osv osv. P sin hjd fr du en liten absurd peng som ska rcka fr lite matinkomster. Detta r sammantaget priset vi fr betala fr alla flyktingar vi drog in 2015 med ppna era hjrtan som pgende mantra.

Nu r man dr. Och inser hur lite det talas om folk som faller mellan stolarna, eller som inte har ngot yttre skyddsnt att luta sig emot (ironiskt nog s menar personal p soc att de ska leva upp till yttre skyddsnt men det r bara tomt prat, de nstintill bddar fr att enskild ska g och dra p sig ln eller ta sig an ett kriminellt leverne just p.g.a de har sina absurda krav, du mste uppvisa blankt p bankutdraget senaste 3 mnaderna, ja ni hr hur det lter. Ytterligare utlggningar behvs ej fr att frklara hur lget ser ut.

S d blir frgan, var tar man vgen? Var tar alla mnniskor vgen som inte fr A kassa eller liknande? Hur lnge ska staten vnda ryggen till och blunda fr denna frgan?

A-kassa kan du ju alltid g med i? Du skulle ha gjort det nr du jobbade fr att f ihop den tiden, ett r tror jag, som krvs fr att kvalificera sig. Kan inte reglerna exakt.. Googla. Nu i coronatider r det enklare att f ersttning om man r efterklok av nn anledning? Fel tycker jag. Som att skaffa en frskring p huset efter att det brunnit ner och nd f ersttning? Det lr ju inte hnda? Tycker det r fel att kunna ta del av systemet i efterskott fr det har alltid varit sjlvklart fr mig att betala den lilla pengen som en frskring. G med i nn a-kassa nu s klarar du dig finfint
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in