2020-04-11, 09:08
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Norge har, vad jag förstår, en mer uppstyrd äldrevård. Större andel med utländsk bakgrund i Sverige. Finland har större beredskapslager. Danmark är mer tätbefolkat. Finns en mängd skillnader som påverkar förutsättningarna att hantera en pandemi.

Jag säger iofs inte att det gör det irrelevant att jämföra Sverige med andra länder. Snarare tvärtom. Hade övriga länder varit en ren kopia av Sverige hade det varit ointressant att jämföra.
Delar dina synpunkter, just att Danmark har en högre befolkningstäthet, fler rökare men likväl hittills färre döda per capita gör att vikten av jämförelser mellan (S)verige och Danmark ökar.

Att Finland prioriterar beredskap medan Sverige hade stora brister på de mest grundläggande skydden ett par veckor in på pandemin visar ånyo vikten av att jämföra mellan länderna.

De demografiska skillnaderna sett till ålder, etnicitet m.m. ökar också behovet av att jämföra länderna sinsemellan.
Citera
2020-04-11, 09:09
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Bortsett från att det är trist att de är smittade så är det intressant att siffran är så hög. En nylig undersökning kom ju fram till att 2.5 % av stockholmarna var smittade. Hur kan det vara nästan 3x så många bland de som ska föda på Karolinska? Är det för att de haft kontakt med vården under graviditeten och blivit smittade den vägen? Bra, att de testas i alla fall. Hoppas alls klarar sig.
Tre gånger så många?
Det talar väl för en intensiv smittspridning bland etniciteter som är ovanligt reproduktiva?
Citera
2020-04-11, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Om man ojar sig över hur många fler döda det är i USA mot Sverige har man ju ett syfte med det.
Antitrumpropaganda bara för att han dristat sig att ha synpunkter på vårt sätt att hantera vår coronasituation.

Man behöver inte jämföra dödstalen alls men om man gör det ska det stå i relation till befolkningens storlek. Peka finger mot USA för att fler dör där än här är imbecillt!

Amerikaner är fetare än svenskar. En enkel förklaring till varför de rent logiskt ska drabbas hårdare än oss.

Trump berömde förövrigt Sverige i senaste videon och kallade oss för "disciplinerat land".

Det han säger är att det som funkar för oss inte funkar för USA och UK.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-usa-hade-haft-tva-miljoner-doda-om-vi-foljt-sveriges-coronalinje
Senast redigerad av Mafia 2020-04-11 kl. 09:12.
Citera
2020-04-11, 09:10
Medlem
Varför så många äldreboenden har smittade och döda:
Tegnell: Vår äldrevård kan vara mer sårbar än andras

Och våra höga dödstal beror på:
Tegnell: Vi hittar smittade betydligt bättre än de flesta andra länderna

Att dödstalen i Sverige stiger:
Tegnell: Eftersläpningar.

Tegnell i DN:
Jag tror inte att Folkhälsomyndigheten kunde gjort annorlunda och rekommenderat besöksförbud tidigare, utan säger att varje äldreboende bör utvärdera verksamheten.
– När vi längre fram kommer att se i backspegeln på detta kanske vi ser att den svenska modellen för äldreboenden är mera sårbar för sådana här händelser, säger han.

Mördar-Anders är lika mycket av en Teflon-Anders. Ingen självkritik. Ingen ödmjukhet. Han tror fortfarande att hans beslut är de bästa. Även när verkligheten visar på ett totalt svenskt misslyckande.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det är dags att våra medier som nu tigger pengar gör sitt jobb och granskar hemtjänstföretagens agerande. Mobba ut de dåliga och lyft fram de bra.

Och kolla också upphandlingarna om de pressat priserna på bekostnad för skyddsutrustning.
Tyvärr tror jag inte att det handlar om att pressa priser på bekostnad av skyddsutrustnng.

Vad det handlar om är att man inom regioner och kommuner inte tagit till sig någon form av kvalitéts eller kris medvetande. Man har lekt företag och använts sig av just in time-konceptet på verksamhetskritiska varor. Man har inte heller ställ krav på utbildning på personal (främst hemtjänst) man ah naturligtvis inte heller ställt några som helst säkerhetskrav eller krav på skyddsutrustning.

Det är helt och fullt ut politikernas ansvar och det gäller samtliga politiska partier. Dom har inte klarat av sina uppgifter.
Citera
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men att bara få kanske 5% chans att överleva, och då svårt invalidiserad och lungskadad och i behov av dygnet-runt assistans under något år innan kroppen ger upp, det är inget för mig.

Samma här, men jag tror då hellre på min ide om att ta respiratorvård, få mediciner för att slippa de sista plågorna och om jag går ut som en svårt lungsjuk person då har jag fortfarande möjligheten att ta mitt eget liv. Hela tiden kraftigt nerdrogad.

Men jag ser det hela som en teoretisk diskussion. Jag är inte där ännu.
Citera
2020-04-11, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Finland: 48 döda
Norge: 108 döda
Danmark: 247 döda
Sverige: 880 döda

Sverige har nu DUBBELT så många som de övriga Nordiska länderna tillsammans.
Samtidigt som deras dödskurvor avtar, medans Sveriges ökar och ökar...

Dödskurvorna mellan de nordiska länder blir allt mer olika. Sveriges dödskurva sticker iväg ytterligare nu de senaste timmarna, med 14 nya dödsfall på bara 2,5 timmar. Övriga nordiska länders dödskurvor avtar mer och mer.
Citera
2020-04-11, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Om flockimmunitet vore så fantastiskt så hade väl vinterkräksjukan försvunnit för decennier sedan? Allt är inte svart eller vitt din regimkramare. Newsflash: Det till covid närbesläktade SARS fick man immunitet upp till sju månader vid genomgången smitta. Så jag skulle inte sätta allt hopp till flockimmunitet om jag vore du. Redan nu kommer rapporter från Korea och kina om folk som blir sjuka en andra gång.

Vinterkräksjuka är inget bra exempel för man blir inte immun efter genomgången sjukdom. Bättre att jämföra med vattkoppor eller något annat som ger immunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Så medan sjukhusen i USA arbetar febrilt för att blåsa upp dödstalen skyller Trump sina medarbetares floppade förutsägelser på Sverige. Vi ska alltså stå som syndabock när de ska framställa sitt eget fiasko som en framgångssaga. Det handlar om detta.
After nearly 10 million Americans filed for unemployment in March, nearly a third of all renters didn’t pay their April rent, an apartment industry group says.
https://www.wpxi.com/news/trending/coronavirus-more-than-30-american-renters-didnt-pay-rent-april/6AYLBLHOHRH4ZJZRZYE2JQFIKY/

Klassisk metod. Tusentals år gammal. Hitta en syndabock utanför den egna sfären. Trump har Kina och Sverige, två länder som hans anhängare ogillar. Men USA, precis som nästan alla andra, har varit sena på bollen. De flesta etablissemang har betraktat coronan som en vanlig säsongsinfluensa och inte brytt sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Dödskurvorna mellan de nordiska länder blir allt mer olika. Sveriges dödskurva sticker iväg ytterligare nu de senaste timmarna, med 14 nya dödsfall på bara 2,5 timmar. Övriga nordiska länders dödskurvor avtar mer och mer.
Ja jag förstår ej hur förnekarna kan försvara detta dag in och dag ut. De lusläser internet efter ngt positivt om Tegnells metoder.
Citera
2020-04-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerExplorer
Storbritannien: ”Surrealistiskt lugn”
The Guardians utsände i Malmö, Derek Robertson, skriver:
”Det råder ett surrealistiskt lugn i det sista landet i Europa som står emot nedstängning.”
Robertson slår fast att svenskar av tradition har en stark tilltro till sina myndigheter men att dödstalen stiger och att delar av forskarsamhället har börjat känna panik.
– Vi testar inte tillräckligt, vi smittspårar inte, vi isolerar inte tillräckligt, säger Cecilia Söderberg-Nauclér, professor vid Karolinska institutet, till the Guardian.
Hon är en av de över 2 000 forskare som i ett öppet brev till regeringen krävt hårdare åtgärder.
– De leder oss till en katastrof.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/omvarldens-dom-sa-skoter-sverige-corona/

FHM är 505 personer, det öppna brevet med forskare är 2000 personer som anser att vi gör fel i Sverige. Var har vårt svenska koncensus tagit vägen?
Antingen vet FHM något som hela vår omvärld inte vet eller så vet övriga världen något som inte FHM vill veta.
FHM har gång på gång sagt att deras uppgift är att endast se till Sveriges hälsa och inte ta hänsyn till Sveriges ekonomi.
Men det enda Sverige gör är ju att strunta i hur många som dör och att skydda sitt svenska lands ekonomi.
FHM må vara 505, men FHM är en sammanslagning av Smittskyddsinstitutet och Statens folkhälsoinstitut som i sin tur var en sammanslagning av Folkhälsoinstitutet och Alkoholinspektionen.

Statens folkhälsoinstitut var i många stycken en verklighetsfrämmande flummyndighet.
Att FHM skulle bestå av 505 kompetenta kunniga medarbetare är inte troligt, en stor del är typ fotfolk, ett antal sysslar med rent nonsens etc.
Man kan inte kvantifiera kompetens och kunskap på det sättet, typ en miljard myror kan inte ha fel.
Citera
2020-04-11, 09:13
Medlem
Sverige införde besöksförbud på äldreboenden 1 april. Drygt en vecka sedan. Ca 2 månader för sent.

Och så undrar Tegnell varför vi ser massdöd ute bland de äldre på äldreboenden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in