2020-04-11, 00:36
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
https://corona.sll.se/

Ta ett test här

Egenvård står det. Det ”sticker” lite grann i övre luftvägen.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det kan absolut vara så som du säger. Tyvärr är det rena spekulationer. Tegnells åsikter om flockimmunitet bör inte vara vägledande. hans åsikt om flockimmunitet är inte baserad på forskning.

Likaså är karantän inte heller baserad på vetenskap.

Jag anser att människor bör masstestas. De som är friska bör arbeta, och de som är smittade bör stanna hemma. På så sätt skulle vi kunna rädda många människoliv och stärka ekonomin.

Regeringen bör investera i masstestningar. De delar ut bidrag till olika företag. Då kan de lika väl ge vården mer pengar för att genomföra masstestningar. Sådan åtgärd kan också löna sig ekonomiskt, eftersom fler människor vågar gå till jobbet och konsumera och företag kan producera mer och betala skatt.

Vi är inne på samma spår du och jag. Karantän tror jag är nödvändigt för att avlasta en icke pandemianpassad (nytt ord) sjukvård. Masstester vore det absolut bästa, lägg pengar på detta. De säger att ladorna är fulla, bara att börja. Få en helhetsbild av situationen, komplettera gärna med antikroppstester för att se vilka som bildat antikroppar och sedan tillfrisknat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad tror du själv? USA har ofta samlat de skarpaste hjärnorna och alltid haft det senaste och kraftfullaste tekniken. USA har den största ekonomin och det största krigsmakten men du tror att FHM har bättre folk och mer resurser.

Det var mest retoriska frågor så du behöver inte bry dig och kommmer troligen inte att leta upp fakta kring det. Jag var frågeställaren eftersom du kritiserade Trump och USA:s strategi.

Så om du inte har svar så är det korkade frågor? Ja, ok, återgå till sandlådan då och lek med mobilen.

Jag hjälper dig ändå när du är för slö i kropp och själ.

I TOP500 över superdatorer har USA 107 stycken, Sverige två. I topp tio har USA fem stycken. Vårt land är långt ner på den listan. Sen hur dom används nu i USA har jag ingen aning om men kapaciteten finns.

Några namn från USA genom historien vad det gäller epidemiologer är Thomas Francis, Donald Henderson, Nancy Krieger, Philip Sartwell, Nathan Wolfe, Paul Farmer, Hans Zinsser mfl. Det här är bara USA och vi har en mängd tung namn i världen inom epidemioloi och Tegnell är inte med här någonstans i världen med något vetenskapligt bidrag men drömmer väl om att hans modell ska göra honom känd, det blir han ju nu oavsett resultat.

USA har 383 nobelpristagare, Sverige 32 (ändå imponerande från en svunnen tid). USA har 94 i medicin 9 för Sverige.

Just nu lutar sig Trump mot Anthony S. Fauci, Deborah Birx, Robert Redfield, Seema Verma, Nancy Messonnier, Anne Schuchat mfl. Stefan Löfven lutar sig emot Tegenell och FHM som har haft fel om och om igen.

Du tror fortfarande inte att Trump har resurser för att fatta korrekta beslut om han nu vill det? För USA som stormakt är det mycket viktig både socialt och ekonomiskt att fatta rätt beslut.

Nästan hela världen i princip som varit sena kommer fram till samma resultat men inte FHM för här är vi villiga att offra liv för att Tegnell ska göra sig ett namn i världen (vilket namn återstår att se, det kan ju gå riktigt illa eller bara mindre bra).

Tack för att du tog dig tid.

Känns inte bra att vara placebo-grupp i något sjukt experiment.
Citera
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Är det därför FHM och regeringen är så oberörda?
Vem vet, men jag håller det inte för sannolikt. Det är väldigt svårt för så offentliga instanser att avvika från värdegrunden.
Citera
2020-04-11, 00:37
Medlem
321js avatar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

3 tim21.19
ni skriver att 870 personer dött till följd av covid-19, men det vet man ju faktist inte. Många har dött av amndra orsaker men har haft covid-19. finns det någon jämförelse med antal döda ett normalår?
Johan
@Johan - Hej Johan! Kolla gärna presskonferensen från i går, där förklarar Folkhälsomyndigheten att dödsorsaken kan, som du nämner, vara något annat, även om en person som avlidit var coronasmittad. Så som det ser just nu så verkar inte dödstalet i år vara högre jämfört med samma period förra året.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rbtswllwin
Läs på! Flockimmunitet har fungerat i sedan tidernas begynnelse helt utan vaccin. Annars hade du inte suttit här och killgissat, för det hade inte funnits några människor eller djur eller något internet. Vaccin ger ett visst skydd mot sjukdomar, men antikroppar från en riktig infektion ger ett bättre skydd. Får du ingen naturlig immunitet mot sars cov2 så kommer du inte heller kunna utveckla ett vaccin som fungerar med de metoderna vi har idag iaf.

Det vaccin kan göra är att skapa en immunitet utan att behöva genomlida sjukdomen, vilket är fantastiskt, men väldigt tidskrävande och dyrt att utveckla. I detta fall är jag ganska övertygad om att vi uppnår naturlig flockimmunitet innan ett vaccin finns eftersom lockdown i 18 månader (i bästa fall) inte kommer att fungera.

Om flockimmunitet vore så fantastiskt så hade väl vinterkräksjukan försvunnit för decennier sedan? Allt är inte svart eller vitt din regimkramare. Newsflash: Det till covid närbesläktade SARS fick man immunitet upp till sju månader vid genomgången smitta. Så jag skulle inte sätta allt hopp till flockimmunitet om jag vore du. Redan nu kommer rapporter från Korea och kina om folk som blir sjuka en andra gång.
Citera
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Det finns en del källor som talar om att vissa måste testas flera gånger innan positivt svar fås. Det är ett problem.

Det andra är hur länge viruset blir kvar hos personer med lindriga eller inga symtom. Testen bör kompletteras med antikroppstest för att få bättre koll.

Det är svårt att veta under en pågående pandemi.
Det är dock enkelt att konstatera att dödligheten är större än 0,06% med tanke på att 0,1% av av befolkningen i San Marino redan är bekräftat död och dom hittar nya fall dagligen.

Tittar man på Syd-Korea som är ett annat land som aktivt smittspårat och testat i väldigt stor omfattning så har dom 2% döda utav 10.000 identifierade och ytterligare 0,5% svårt sjuka.

Tittar man på samhället Nembro så dog mer än 0,6% av befolkningen på 12 dagar.

Alla uppskattningar utav dödlighet på lägre än 0,5% framstår i mina ögon som rent önsketänkande.
Själv gissar jag på att dödligheten bland smittade ligger runt 1% förutsatt att man har tillgång till sjukvård.

Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag tycker dock att Sverige likt övriga Europa bör ha infört lockdown. Att detta inte gjordes tycker jag speglar Sveriges nuvarande skick.
Här är vi helt överens.

Man borde ha börjat med att sätta utlandsresenärer i karantän vid hemkomst, utfört smittspårning på samtliga som uppvisat symptom och infört begränsat utegångsförbud i samtliga områden där smittspårning pågår.

Man borde även ha panikbeställt sjukvårds och skyddsutrustning när man hörde talas om ett nytt virus i Kina samtidigt som man visste med sig att vi helt saknade beredskap för att kunna hantera det om det sprider sig. Istället struntade man i det och ljög om att beredskapen var god och hann till och med genomföra en melodifestival innan lögnen blev för uppenbar.
Citera
2020-04-11, 00:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men du kanske förstår att folk blir förbannade på er som i tid och otid drar äldre-kortet?

Det är ingen som »drar något äldrekort «. Det är hård fakta att de äldre och sjuka [som alltid] är mest utsatta. Det är inget konstigt.

Om en äldre person får covid-19 kommer den att ha en större risk att inte klara sig än om en yngre får det. Om en redan sjuk person [exempelvis under behandlig för allvarlig cancer] får det så är det stor risk att personen avlider tämligen omgående.

Covid-19 ger personer i riskgrupperna de värsta komplikationerna och innebär tidigare dödsfall. En allvarlig luftvägsinfektion ger ett betydligt snabbare förlopp än grundsjukdomen gör.
Citera
2020-04-11, 00:38
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Bra poäng. Portugal har en högre genomsnittsålder och fler rökare men ändå dör färre där tack vare lockdown. Alla affärer/restauranger osv utom matbutiker och apotek är stängda.

Befolkning:
Sverige 10.2M
Portugal 10.3M

Medelålder:
Portugal 42,2 år
Sverige 40,9 år

Antal över 65 år:
Portugal 2.0M
Sverige 1.5M

Cigaretter per capita och år:
Portugal 1,133
Sweden 716

Säger det mesta. Citerar ditt inlägg blir det sista jag gör ikväll. Fortsatt sprid sanningen.
Ignorera förnekarna och besegra dom med fakta som vi gör och kommer fortsätta göra varje dag för att hjälpa svenskar i ovisshet och frågor. Förnekarna har bara svordomar och dumma tegnell-citat i slutet av dagen.

Sent ska syndaren vakna!
Godnatt!
Citera
2020-04-11, 00:39
Medlem
Kina slog resolut mot viruset.
Brutalt. På ett sätt man aldrig gjorde mot Sars1.

Frågan varför ställs fortfarande inte.

Hela världen agerar. Hårt. Inte vi.

Den som undrar är alltså dåre, nazist eller rysstroll.
Citera
2020-04-11, 00:40
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Om flockimmunitet vore så fantastiskt så hade väl vinterkräksjukan försvunnit för decennier sedan? Allt är inte svart eller vitt din regimkramare. Newsflash: Det till covid närbesläktade SARS fick man immunitet upp till sju månader vid genomgången smitta. Så jag skulle inte sätta allt hopp till flockimmunitet om jag vore du. Redan nu kommer rapporter från Korea och kina om folk som blir sjuka en andra gång.

SARS-Cov1 får man 2-3 års immunitet på. Inget annat.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2851497/
Citera
2020-04-11, 00:40
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jag bor i de norrländska skogarna och kommer stå med hagelbrakaren redo så fort jag hör en Stockholmsdialekt.
Haha så är du safe
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Det planar för ända in i helvete inte ut i Stockholm.

Rekord alla 3 sista dagarna. Tegnell blåljuger och folk går på det.

Seriöst vad fan?

https://c19.se/Sweden/Stockholm
Nej de klart de inte planar ut nu. De har han sagt i ett par veckor nu och har fel som vanligt, men vissa tror ju på han.
Hur de än blir i Stockholm så är ju Sverige så mycket mer än de och där han de tyvärr knappt börjat ännu.
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Ja Herr Ania, detta är faktiskt bara början och de som är tillsatta för att skydda oss kan inte utföra sin uppgift. SKANDAL!
Haha Herr Aina, de kändes lite som typ Maj-Björn eller nåt annat passande namn för en transa HAHA
Nej de är riktigt illa faktiskt. För varje dag som går känns det mer och mer som att planen är just att bara låta allt rulla på, dra lite floskler och sen skylla ifrån sig. Ganska exakt så som dom styrt landet i flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in