Citat:
Ursprungligen postat av
TemaSweg
Det finns en del källor som talar om att vissa måste testas flera gånger innan positivt svar fås. Det är ett problem.
Det andra är hur länge viruset blir kvar hos personer med lindriga eller inga symtom. Testen bör kompletteras med antikroppstest för att få bättre koll.
Det är svårt att veta under en pågående pandemi.
Det är dock enkelt att konstatera att dödligheten är större än 0,06% med tanke på att 0,1% av av befolkningen i San Marino redan är bekräftat död och dom hittar nya fall dagligen.
Tittar man på Syd-Korea som är ett annat land som aktivt smittspårat och testat i väldigt stor omfattning så har dom 2% döda utav 10.000 identifierade och ytterligare 0,5% svårt sjuka.
Tittar man på samhället Nembro så dog mer än 0,6% av befolkningen på 12 dagar.
Alla uppskattningar utav dödlighet på lägre än 0,5% framstår i mina ögon som rent önsketänkande.
Själv gissar jag på att dödligheten bland smittade ligger runt 1% förutsatt att man har tillgång till sjukvård.
Citat:
Ursprungligen postat av
TemaSweg
Jag tycker dock att Sverige likt övriga Europa bör ha infört lockdown. Att detta inte gjordes tycker jag speglar Sveriges nuvarande skick.
Här är vi helt överens.
Man borde ha börjat med att sätta utlandsresenärer i karantän vid hemkomst, utfört smittspårning på samtliga som uppvisat symptom och infört begränsat utegångsförbud i samtliga områden där smittspårning pågår.
Man borde även ha panikbeställt sjukvårds och skyddsutrustning när man hörde talas om ett nytt virus i Kina samtidigt som man visste med sig att vi helt saknade beredskap för att kunna hantera det om det sprider sig. Istället struntade man i det och ljög om att beredskapen var god och hann till och med genomföra en melodifestival innan lögnen blev för uppenbar.