2020-04-11, 08:55
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det går att jämföra länder med varandra, så klart. Men att titta på antalet smittade per capita i hela landet är kanske inte så relevant?

Utbrottet i Lombardiet hade inte blivit allvarligare om norra Italien hade varit ett eget land. Utbrottet i Stockholm hade inte varit mindre allvarligt om unionen med Norge inte hade upplösts 1905.

Men det kan vara relevant att jämföra utbrott med varandra. New York, Stockholm, Lombardiet, Wuhan, Madrid...

Det är inte relevant att jämföra mellan olika länder eller mellan städer i olika länder eftersom antalet smittad framför allt är beroende av antalet testade. Vilka man testar och hur man testar skiljer markant mellan olika länder.
Citera
2020-04-11, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsarikanni
Men den undersökningen gjordes för snart 2 veckor sedan. Tegnell trodde att upp till 10% är smittbärare i dagsläget. Detta skulle peka på att kanske 30% har haft smittan. (Stockholms län)
Nej förra veckan. Nu gissar du igen.tegnell tror.. Han trodde att de ej skulle komma hitt.. 2.5 %.. Hela världens forskare skrattar åt tegnell har du ej förstått de än?
Citera
2020-04-11, 08:56
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
5G-master bränns - påstås sprida corona
Here's what we know about the bizarre coronavirus conspiracy theory that led to people setting fire to 5G masts
https://www.businessinsider.com/coronavirus-conspiracy-5g-masts-fire-2020-4

Man kan tro att voodoo kulten spritt sig i det civiliserade samhället. Debila människor kanske kan få sådana här saker för sig. Inte klokt man trodde det tillhörde kulturen på Haiti eller i dekar av Kongo.
Citera
2020-04-11, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nja, runt 300.000 kanske.
Nej 2 miljoner säger USAs forskare. Du är ingen forskare. Tyst.
Citera
2020-04-11, 08:57
Avslutad
Det var väl 2 gifta killar som bjudit in till light version av Stockholm Pride i sin villan under mello festivalen. Glitter, kramar och pussar.
Resten kan du räkna ut själv.
Citera
2020-04-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinexl
Du fick svar varför Covid sprids, vård företag som medverkar till spridning. Vidrig företagare och vidrig människa. Våra anställda, vi hyr ut vårdpersonal, har fått fullt utrusning av oss. Trots bristen så köpte vi in själva masker, kläder (engångs) , handskar och sprit. De flesta utanför Iva saknar utrusning och är ganska avundsjuka på vår personal som får ta med sig det de behöver under dagen.

Alla företagare bär inte lika, en del av oss tar ansvaret.

Det är dags att våra medier som nu tigger pengar gör sitt jobb och granskar hemtjänstföretagens agerande. Mobba ut de dåliga och lyft fram de bra.

Och kolla också upphandlingarna om de pressat priserna på bekostnad för skyddsutrustning.
Citera
2020-04-11, 08:58
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Det är det inte, helt ointressant att jämföra olika länder sinsemellan eftersom alla länder har helt olika förutsättningar.
Vilka är de största skillnaderna mellan de nordiska länderna som gör dylika jämförelser futila i ditt tycke?
Citera
2020-04-11, 08:59
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Det är det inte, helt ointressant att jämföra olika länder sinsemellan eftersom alla länder har helt olika förutsättningar.

Om man ojar sig över att fler dör i USA än i Sverige har man ett syfte, Men sådan vänsterpropaganda hör inte hemma i tråden.
Citera
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men du, som tydligen är mer intelligent än vad jag är, får gärna förklara relevansen i att titta på antalet döda i land X och land Y per capita. Vad säger den siffran oss?
Hur illa däran det landet är, men även och mycket viktigare är vad dom gör i det landet och vad det kan lära oss andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Vad jag reagerade emot var att du hellre ville dö i hemmet än på ett sjukhus. Jag var emot den iden då för att jag tror att man får lättare tillgång till mediciner i livets slutskede på ett sjukhus. Även om sjukhusen är överbelamrade och vården dålig och det börjar bli brist på medicin för att söva patienter i respirator. Jag tar hellre det än att kippa efter andan hemma.

Men nu när du säger det, dags att damma av Torwebläsaren och titta på vad som erbjuds på darkweb. Better safe than sorry.
Hade det funnits en vettig chans att överleva, och lämna sjukhuset, så hade jag också tagit den. Jag är inte knäpp. Likaså om jag var ung, och hade gott om tid att arbeta mig tillbaka.

Men att bara få kanske 5% chans att överleva, och då svårt invalidiserad och lungskadad och i behov av dygnet-runt assistans under något år innan kroppen ger upp, det är inget för mig.
Citera
2020-04-11, 09:00
Medlem
Liten studie, stort hopp. På KI har man studerat om man kan använda ett gammalt läkemedel som utvecklades för SARS tidigare. Läkemedlet är en kopia av ACE2-molekyl som coronan binder till. Med fake ACE2 lurar man coronan.

En liten studie har gjorts i Kina och ett europeiskt biotechföretag (SVT mörkar vilket) går vidare för att utveckla läkemedel.

Intressant i artikeln är också att coronan angriper även andra organ än lungorna. Kan det vara förklaringen för att många får magproblem?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sars-lakemedel-mot-corona-ger-positiva-resultat
Citera
2020-04-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nja, runt 300.000 kanske.
NY Times (March 16, 2020)
White House Takes New Line After Dire Report on Death Toll

Sweeping new federal recommendations announced on Monday for Americans to sharply limit their activities appeared to draw on a dire scientific report warning that, without action by the government and individuals to slow the spread of coronavirus and suppress new cases, 2.2 million people in the United States could die.
https://www.nytimes.com/2020/03/16/us/coronavirus-fatality-rate-white-house.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in