2020-04-11, 09:13
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nej hela världens forskare skrattar inte åt Tegnell. Många håller med honom men eftersom många svaga politiker underskattade de kommande problemen tar man till karantän för att framstå som handlingskraftiga. Trumpen är ett bra exempel på det eller likaså spanjorerna som glatt hade demonstrationer över hela landet i början av epidemin något som antas vara en av orsakerna till att Spanien fått den utveckling dom haft. Likaså ansåg Macron att det var lämpligt men kommunalval i början av epidemin något som kan ha medverkat till utvecklingen där.

I Sverige är det mest stollar som i normalfallet tycker att politikerna bestämmer för mycket som tycker att politikerna bör bestämma mer. Folk i allmänhet har stor respekt för Tegnell och FHM.

När jag diskuterar med vänner, kollegor, släktingar om hur Sverige hanterat detta tycker alla det har funkat bra, det är en kollega som tycker man kunnat stänga ner Stockholm i ett tidigt läge annars rakt igenom från både vänster och höger är folk glada att vi inte stängt ner som andra länder. Det är bara här och några på Twitter som man får höra annat.
Sen är väl många överens om att man kunnat gjort annorlunda i vissa avseenden tillexempel isolera och karantänsätta/testa Alla som kom från alperna/Iran.
Men i det stora hela är de flesta nöjda.
Citera
2020-04-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Dödskurvorna mellan de nordiska länder blir allt mer olika. Sveriges dödskurva sticker iväg ytterligare nu de senaste timmarna, med 14 nya dödsfall på bara 2,5 timmar. Övriga nordiska länders dödskurvor avtar mer och mer.

Visar inte Sverige gör fel. Skulle hävda att vi är mer rationella än omvärlden och framtida generationer kommer att tacka oss.
Citera
2020-04-11, 09:14
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men jag håller absolut med om att man kan jämföra länder med varandra, inte minst vilka åtgärder som vidtas och vad det får för effekt. Vad jag säger är att jämföra antalet döda per capita inte är så relevant.

Inte i sig och inte bara för sin egen skull. Men som i en metod för att vinna kunskap så tror jag det är användbart. Med det sagt och ur världen så tror jag vi håller med varandra.
Citera
2020-04-11, 09:14
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men Skåne, Sicilien eller Florida verkar det väl inte vara så illa i? Situationen i Stockholm, Lombardiet eller New York ”kompenseras” inte av det.

Men jag håller absolut med om att man kan jämföra länder med varandra, inte minst vilka åtgärder som vidtas och vad det får för effekt. Vad jag säger är att jämföra antalet döda per capita inte är så relevant.

Antalet döda per capita kommer kanske att jämna ut sig i slutändan.
Framtill dess är det nog snarare antalet döda per miljon och vecka som spelar roll, eftersom länders ekonomiska kapacitet att ta hand om sjuklingar säkert är ungefärligen jämförbar.

Italien, taget i sin helhet, var uppe och vände vid ~100 döda/milj/vecka.
Spanien vid ~120.
Belgien nu >160.
Sverige ~50 nu.
Citera
2020-04-11, 09:15
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nej hela världens forskare och länder har gjort tvärt emot Sverige. 3.5 miljarder sitter i karantän.. Upptäck världen istället

Nej hela världen har inte gjort det. Men i Europa så har det varit politiker som tagit besluten för att framstå som handlingskraftiga knappast beslut av vetenskapsmän. Trumpen har tvärtom under lång tid underskattat faran och inte lyssnat på fackfolks varningar. Till slut måste även trumpen inse att han underskattade problemen och var tvungen att visa handlingskraft. Ska bli intressant att se om han får rätt i att man skulle kunna besöka kyrkorna i USA under påsken.

Men oavsett det är du så enfaldig så att du tror att man kan utvärdera de olika metoderna idag eller rent av om någon månad ? Tror du verkligen på att coronan är försvunnen från jordens yta om någon månad eller två och att problemen då är över
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Om man ojar sig över hur många fler döda det är i USA mot Sverige har man ju ett syfte med det.
Antitrumpropaganda bara för att han dristat sig att ha synpunkter på vårt sätt att hantera vår coronasituation.

Man behöver inte jämföra dödstalen alls men om man gör det ska det stå i relation till befolkningens storlek. Peka finger mot USA för att fler dör där än här är imbecillt!

Håller med. Det enda antalet döda visar, är hur många som blivit smittade hittills.
Jag tycker att Trump för en gångs skull lät hyfsat balanserad igår på fråga om Sverige.
Självklart är han orolig att Sverige gör rätt, och följaktligen att USA gör fel.
Men att slänga sig med dödstal är ju meningslöst. Vi vet ju att antalet som dör per miljon kommer vara ungefär lika i efterhand i alla länder, med viss skillnad för demografi, och såklart om man lyckas hålla kurvan under vad sjukvården klarar av.
Citera
Medlem
Citat:
Varför så många äldreboenden har smittade och döda:
Tegnell: Vår äldrevård kan vara mer sårbar än andras

Och våra höga dödstal beror på:
Tegnell: Vi hittar smittade betydligt bättre än de flesta andra länderna

Att dödstalen i Sverige stiger:
Tegnell: Eftersläpningar.

Tegnell i DN:
Jag tror inte att Folkhälsomyndigheten kunde gjort annorlunda och rekommenderat besöksförbud tidigare, utan säger att varje äldreboende bör utvärdera verksamheten.
– När vi längre fram kommer att se i backspegeln på detta kanske vi ser att den svenska modellen för äldreboenden är mera sårbar för sådana här händelser, säger han.

Mördar-Anders är lika mycket av en Teflon-Anders. Ingen självkritik. Ingen ödmjukhet. Han tror fortfarande att hans beslut är de bästa. Även när verkligheten visar på ett totalt svenskt misslyckande.

Helt otroliga uttalanden var för sig, men tillsammans blir det absurt. Han har bortförklaringar till allt. Nu har våra äldreboenden fel modell också! Detta börjar bli komik på hög nivå. Vad blir nästa uttalande, många dör i Sverige eftersom vi har invandrare från kulturer som smittar varandra mer än vad invandrarna gör i Tyskland?
Citera
2020-04-11, 09:16
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Sverige införde besöksförbud på äldreboenden 1 april. Drygt en vecka sedan. Ca 2 månader för sent.

Och så undrar Tegnell varför vi ser massdöd ute bland de äldre på äldreboenden!
Man har inte givit personalen besöksförbud.
Citera
2020-04-11, 09:16
Medlem
Citat:
Tyvärr tror jag inte att det handlar om att pressa priser på bekostnad av skyddsutrustnng.

Vad det handlar om är att man inom regioner och kommuner inte tagit till sig någon form av kvalitéts eller kris medvetande. Man har lekt företag och använts sig av just in time-konceptet på verksamhetskritiska varor. Man har inte heller ställ krav på utbildning på personal (främst hemtjänst) man ah naturligtvis inte heller ställt några som helst säkerhetskrav eller krav på skyddsutrustning.

Det är helt och fullt ut politikernas ansvar och det gäller samtliga politiska partier. Dom har inte klarat av sina uppgifter.

Du har nog rätt. Ta exempelvis videouthyrningsföretag eller vad det nu var som sadlade om till leverantör av sjukvårdsmaterial. Kommer inte ihåg namnet nu men är ett lysande exempel i närtid om det katastrofala. Och allt outsourcing av verksamheter innehållande säkklassad info till främmande länder etc. Definitivt politikers ansvar.
Citera
2020-04-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
... och jag skrev att så länge man inte inte står helt utan lager är ett större lager knappast så mycket mer livräddande än ett litet lager, om ens något. Ta bort gigantiskt om du känner för det.

Men du visste ju annat, sa du.
Som alla Nobelpristagare här.
Jo, ett stort lager är bättre än ett litet (men det behöver inte vara gigantiskt). Nu har vi snart slut på narkosmedel och Socialstyrelsen tillåter därför att man använder medel som annars bara används av veterinärer. Personligen tycker jag det verkar otroligt amatörmässigt skött, ungefär som jag skulle förvänta mig i något u-land, inte i ett av världens rikaste länder.
Citera
Medlem
Citat:
Nej hela världen har inte gjort det. Men i Europa så har det varit politiker som tagit besluten för att framstå som handlingskraftiga knappast beslut av vetenskapsmän. Trumpen har tvärtom under lång tid underskattat faran och inte lyssnat på fackfolks varningar. Till slut måste även trumpen inse att han underskattade problemen och var tvungen att visa handlingskraft. Ska bli intressant att se om han får rätt i att man skulle kunna besöka kyrkorna i USA under påsken.

Men oavsett det är du så enfaldig så att du tror att man kan utvärdera de olika metoderna idag eller rent av om någon månad ? Tror du verkligen på att coronan är försvunnen från jordens yta om någon månad eller två och att problemen då är över
3.5 miljarder i karantän och du säger emot fortfarande?
Citera
Medlem
Citat:
Varför så många äldreboenden har smittade och döda:
Tegnell: Vår äldrevård kan vara mer sårbar än andras

Och våra höga dödstal beror på:
Tegnell: Vi hittar smittade betydligt bättre än de flesta andra länderna

Att dödstalen i Sverige stiger:
Tegnell: Eftersläpningar.

Tegnell i DN:
Jag tror inte att Folkhälsomyndigheten kunde gjort annorlunda och rekommenderat besöksförbud tidigare, utan säger att varje äldreboende bör utvärdera verksamheten.
– När vi längre fram kommer att se i backspegeln på detta kanske vi ser att den svenska modellen för äldreboenden är mera sårbar för sådana här händelser, säger han.

Mördar-Anders är lika mycket av en Teflon-Anders. Ingen självkritik. Ingen ödmjukhet. Han tror fortfarande att hans beslut är de bästa. Även när verkligheten visar på ett totalt svenskt misslyckande.

Detta är en mardröm.

Hanteringen av besöksförbud är direkt patetisk. Att smälla dit besöksförbud tidigt hade varit sunt och totalt ontroversiellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in