2020-04-11, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nej förra veckan. Nu gissar du igen.tegnell tror.. Han trodde att de ej skulle komma hitt.. 2.5 %.. Hela världens forskare skrattar åt tegnell har du ej förstått de än?

Det finns indikationer på stora-stora mökertal från Danmark och Tyskland. 10% är orimligt ja, men uppemot 1-5% är inte helt orealistisk. Men man måste testa brett, annars vet vi inte (Sverige inte ensam om det).
Citera
2020-04-11, 09:02
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Trump: USA hade kanske haft två miljoner döda om vi följt Sveriges coronalinje

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-usa-hade-haft-tva-miljoner-doda-om-vi-foljt-sveriges-coronalinje
Så medan sjukhusen i USA arbetar febrilt för att blåsa upp dödstalen skyller Trump sina medarbetares floppade förutsägelser på Sverige. Vi ska alltså stå som syndabock när de ska framställa sitt eget fiasko som en framgångssaga. Det handlar om detta.
After nearly 10 million Americans filed for unemployment in March, nearly a third of all renters didn’t pay their April rent, an apartment industry group says.
https://www.wpxi.com/news/trending/coronavirus-more-than-30-american-renters-didnt-pay-rent-april/6AYLBLHOHRH4ZJZRZYE2JQFIKY/
Citera
2020-04-11, 09:03
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Då är jag skyldig dig en förbehållslös ursäkt såklart.
Fel av mig.
Inga problem, det är lätt hänt och jag är nog skyldig till liknande i den här massiva tråden som det omöjligt går att få en översikt kring😀
Citera
2020-04-11, 09:03
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nej förra veckan. Nu gissar du igen.tegnell tror.. Han trodde att de ej skulle komma hitt.. 2.5 %.. Hela världens forskare skrattar åt tegnell har du ej förstått de än?

Nej hela världens forskare skrattar inte åt Tegnell. Många håller med honom men eftersom många svaga politiker underskattade de kommande problemen tar man till karantän för att framstå som handlingskraftiga. Trumpen är ett bra exempel på det eller likaså spanjorerna som glatt hade demonstrationer över hela landet i början av epidemin något som antas vara en av orsakerna till att Spanien fått den utveckling dom haft. Likaså ansåg Macron att det var lämpligt men kommunalval i början av epidemin något som kan ha medverkat till utvecklingen där.

I Sverige är det mest stollar som i normalfallet tycker att politikerna bestämmer för mycket som tycker att politikerna bör bestämma mer. Folk i allmänhet har stor respekt för Tegnell och FHM.
Citera
2020-04-11, 09:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vilka är de största skillnaderna mellan de nordiska länderna som gör dylika jämförelser futila i ditt tycke?

Norge har, vad jag förstår, en mer uppstyrd äldrevård. Större andel med utländsk bakgrund i Sverige. Finland har större beredskapslager. Danmark är mer tätbefolkat. Finns en mängd skillnader som påverkar förutsättningarna att hantera en pandemi.

Jag säger iofs inte att det gör det irrelevant att jämföra Sverige med andra länder. Snarare tvärtom. Hade övriga länder varit en ren kopia av Sverige hade det varit ointressant att jämföra.
Citera
2020-04-11, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Det finns indikationer på stora-stora mökertal från Danmark och Tyskland. 10% är orimligt ja, men uppemot 1-5% är inte helt orealistisk. Men man måste testa brett, annars vet vi inte (Sverige inte ensam om det).
Ja jag håller med om dina siffror.
Citera
2020-04-11, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej jag fick intrycket att de levererade till välrenommerade lab. De skulle inte köpa nån skit.

Tack igen!

Det som skulle vara aktuellt för mig är detta snabbtestkittet.

https://www.lab360.se/coronavirus-test-kit/

Är sådana tillförlitliga tro?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nej hela världens forskare skrattar inte åt Tegnell. Många håller med honom men eftersom många svaga politiker underskattade de kommande problemen tar man till karantän för att framstå som handlingskraftiga. Trumpen är ett bra exempel på det eller likaså spanjorerna som glatt hade demonstrationer över hela landet i början av epidemin något som antas vara en av orsakerna till att Spanien fått den utveckling dom haft. Likaså ansåg Macron att det var lämpligt men kommunalval i början av epidemin något som kan ha medverkat till utvecklingen där.

I Sverige är det mest stollar som i normalfallet tycker att politikerna bestämmer för mycket som tycker att politikerna bör bestämma mer. Folk i allmänhet har stor respekt för Tegnell och FHM.
Nej hela världens forskare och länder har gjort tvärt emot Sverige. 3.5 miljarder sitter i karantän.. Upptäck världen istället
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Fått reda på här i tråden att regeringen ska köpa in skyddsutrustning till dina anställda tydligen.

107 SVT Text Lördag 11 apr 2020
INRIKES PUBLICERAD 11 APRIL

Men det är svårt att förutse en
pandemi av den här magnituden, säger
Ann-Sofie Eriksson, sektionschef på
Sveriges kommuner- och regioner (SKR).

-Det blir svårt att ha tillräckliga
förberedelser på regional nivå. Det är
nationella myndigheter som måste ge
vägledning för regionerna. Men nu
kraftsamlar regioner och kommuner för
att tackla krisen och än så länge går
det bra, säger hon.

Socialminister Lena Hallengren (S)
har svårt att se att någon hade kunnat
vara förberedd på dagens situation
oavsett system. -Men man kan ju ha
varit mer eller mindre förberedd.

Mer på svt.se och på nästa sida

===

Hon såg det inte komma.

Det är väl för att klara en oväntad händelse som man omöjligt kan klara när den inträffar,

som man har beredskapslager?
Citera
2020-04-11, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Hobby epidemiologerna har inte tagit påskledigt märker jag. Panikslagna och enfaldiga spekulerar dom vidare inspirerade av sina Kunskapsmässiga förebilder inom epidemiologi Trump och Wolodarski.

sanningen är att samtliga jämförelser länder emellan är meningslösa eftersom dels mäter länderna smittade på olika sätt men gemensamt är att inget land har en aning om hur många det verkliga antalet smittade är dels mäter man döda pga av Covid på olika sätt. Det är dessutom en stor osäkerhet eftersom många avlidna är multisjuka vilket gör att den faktiska orsaken till ett dödsfall blir osäker och man knappast obducerar samtliga avlidna.

Dessutom är jämförelsen helt meningslös eftersom det vi nu är mitt uppe i är början på något som kommer att pågå under kanske ett år där vi kommer att få flera vågor av nya influensafall.

Det är först då vi kan dra några slutsatser av vilka metoder som fungerat bäst med avseende på avlidna .
Men hur många som dör av Covid är bara en del av utvärderingen. Den andra delen är hur samhället i övrigt drabbats. Hur många blir arbetslösa, hur många andra sjuka har fått en sämre vård, hur har tillväxten påverkats mm. Även här kommer det att ta ett år innan vi kan göra någon meningsfull bedömning.

Men att hålla på och räkna och jämföra dödstal dagligen är enfaldigt och meningslöst. Då är det bättre att gå ut i solen (utan munskydd) och ta en promenad ( håll avstånd) gå hem ( tvätta händerna) ät lite sill ta en sup och en öl och trivs så gott det går.

Mycket bra skrivet. Jag tycker det sammanfattar läget bra och så låser vi tråden i 6 mån eller liknande. Först då kanske vi kan diskutera något med fakta.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag säger inte att en jämförelse mellan det totala antalet döda i land X respektive land Y är mer relevant. Inser nu att det var otydligt.

Men du, som tydligen är mer intelligent än vad jag är, får gärna förklara relevansen i att titta på antalet döda i land X och land Y per capita. Vad säger den siffran oss?

Om man ojar sig över hur många fler döda det är i USA mot Sverige har man ju ett syfte med det.
Antitrumpropaganda bara för att han dristat sig att ha synpunkter på vårt sätt att hantera vår coronasituation.

Man behöver inte jämföra dödstalen alls men om man gör det ska det stå i relation till befolkningens storlek. Peka finger mot USA för att fler dör där än här är imbecillt!
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Hur illa däran det landet är, men även och mycket viktigare är vad dom gör i det landet och vad det kan lära oss andra.

Men Skåne, Sicilien eller Florida verkar det väl inte vara så illa i? Situationen i Stockholm, Lombardiet eller New York ”kompenseras” inte av det.

Men jag håller absolut med om att man kan jämföra länder med varandra, inte minst vilka åtgärder som vidtas och vad det får för effekt. Vad jag säger är att jämföra antalet döda per capita inte är så relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in