2020-04-06, 13:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hon räknade dagarna...

Hon hade aldrig lämnat honom.

Spelar ingen större roll för åkl motiv o motivering. Fortf våld i nära relation. Att han lämnar men hon vägrar (om det är en uttömmande beskrivning...) spelar ingen roll. Hon är svartsjukare, men alla är svart-sjuka. Det finns en komponent till jämfört med statistikens våld vid kvinnans uppbrott. De är tre. Det är i så fall fråga om den försmåddas ilska vid mannens uppbrott tillbaka till hustrun. Som i sin tur möts med dödligt våld. Kvinnor kan också... Det är inte könet, det är vem som känner sig bedragen. (Det gör alla...)
Citera
2020-04-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Jag såg den fast på Jottacloud, han ger ju ett efterblivet intryck i den videon tycker jag.

Här: https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14762d2d347672dc 9bae376106eac29dbf9/thumbs/@@147:ce750283220d5731ce65f66d99739f2d
Han är obehagligt uttrycksslös både på bilvideon och på promenadvideon. Och pratar som en robot. Ingen språkmelodi - bara rakt, slätt och uttryckslöst. Mycket obehagligt att både se och lyssna på.
Citera
2020-04-06, 13:54
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Han har nig rätt bra lön. Han kan iofs ha ärvt pengar eller fått dem på annat legalt sätt.

Eller kanske nallar ur de ekonomiska medel som geoklubben fått i föreningsbidrag. Har fått för mig att Lena kan ha känt till detta.

(obs. Spekulation)

Ingen som kollat vad han hade för taxerad inkomst 2017?
Citera
2020-04-06, 13:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Han har nig rätt bra lön. Han kan iofs ha ärvt pengar eller fått dem på annat legalt sätt.

Eller kanske nallar ur de ekonomiska medel som geoklubben fått i föreningsbidrag. Har fått för mig att Lena kan ha känt till detta.

(obs. Spekulation)

Han kanske fick utgifter betalda.
Han har ju inte väldiga tillgångar men tydligen bra löpande inkomster. Det ser ju extra illa ut annars med alla struntutgifter i samband med cachande o LW och hushåll. Med två egna barn.
Företaget kanske pröjsar soppan.
Citera
2020-04-06, 13:55
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han är obehagligt uttrycksslös både på bilvideon och på promenadvideon. Och pratar som en robot. Ingen språkmelodi - bara rakt, slätt och uttryckslöst. Mycket obehagligt att både se och lyssna på.

Är rättegången avslutad och domen återstår eller hur ligger det till?? När kommer isf domen?
Citera
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Med SD:s prat om att döda den ena eller andra, vilket har pågått i flera år, börjar jag nästan tro att SD är som Gyllensvan (eller vad han nu hette) som hade en längtan efter att döda som han kände att han måste uppfylla.

Det verkar som om han startade dessa diskussioner med HD ganska tidigt, och under den tid hon insjuknade i psykos. På det sättet har han fått henne med sig och han har gjort det till ett normalt samtalsämne mellan dem att diskutera vem som ska dödas eller inte dödas. Till slut har det blivit en normal tanke även i HD:s huvud och även nu när hon har tillfrisknat.

Sedan kan HD ha sagt någon som "jag önskar att SW var död" eller "jag önskar att hon inte fanns" utan att mena det bokstavligt. Efter att SD dödade LW kan han ha sagt till HD att han gjorde det för hennes skull och för att hon önskade det. Hon fylls av skuldkänslor och hjälper till att undanröja alla bevis.

I något förhör finns svaret från HD om LW "hon får leva" så HD kanske egentligen inte är lika mordisk som SD, i alla fall inte hela tiden.

Jag tror som dig, han har ofta fantiserat om att döda och har antagligen då tänkt sig mord med just det tillvägagångsättet som han valde. Fantasivärlden är en stor del av narcissistens person. Kanske blir lite väl mycket tjat från min sida om narcissism men jag tror de flesta av oss starkt anser att SD har en personlighetsstörning åt det hållet. Jag skriver narcissist eftersom det är det minsta jag anser honom vara, han kan mycket väl kvalificera sig som psykopat. Jag tror även du har rätt när du spekulerar kring hur han fick HD på sin sida efter mordet med skuldkänslor förstärkta av listig målmedveten manipulation av SD som redan lagt grunden under ca 20 års bearbetning. En besvikelse att hon inte tagit sig samman under tiden som SD suttit häktad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
(Mina fetningar i texten ovan.)
Osäker på om jag kan låta de två nicken stå kvar i citatet ovan, så för säkerhets skull har jag ersatt dom med xxx.

Det finns mycket att tänka om detta av SD skrivna.
Helt klart är han redan från start ljuger om att han inte läser, men ändå vet vilka som står bakom de två personernas nick som nämns. Det visar ju också att man har kartlagt personer som skriver här.

Det känns obehagligt att han försöker på ett manipulativt sätt få över skribenten i inlägget ovan på ett annat forum. Kontrollbehov och misstänksamhet. Det känns underligt hur han säger att, jag ser att du är ny så antagligen känner jag dig (lite vagt att jag kan lista ut vem du är, ny, hm det går att ta reda på... Detta dekoreras med ord som ska göra att skribenten känner trygghet i att berätta vem h*n är, ok att fråga och han ska svara så gott han kan och ordet respekt i slutklämmen. "Om du, den riktiga personen, undrar något[...]" Mycket skickligt, men man kan ju fråga sig varför det är så viktigt att veta vem skribenten är och varför de ska gå över i annat forum?

Därefter blir tonen vassare när skribenten troligen ännu inte avslöjat sin identitet. "Men läser du där som en del tittar på dokusåpor så visst." (syftning till fb). Nu vet man ju inte vad skribenten skrev, men man känner att SD gärna vill veta vem h*n är och han vill att personen helst inte läser på fb utan år sin version direkt av SD.

Det blir då t ex den version han skriver om anmälningarna; att de lades ner direkt , och att L*na har berättat sanningen så att det inte längre är ord mot ord. Är detta sant eller är på detta vis som MV menar att SD slirar på sanningen?

"Rätt skönt nu att hon i chatt med någon vän har berättat sanningen, och det har polisen läst, så nu är det inte ord mot ord längre."

Det otäckaste är väl när man läser att SD tycker att L*ena var mycket "oskicklig"i sin kontakt med män...
Ja, vad hade han med det att göra? Menar han att det är någon av dom?
Eller är det rent av hans eget motiv till mordet?

Det ska bli intressant och se om SD och L*ena umgicks som vänner ända till slutet...ja, underförstått att de anmälningar L*ena gjorde berodde på att hon var besviken på SD "hösten/vintern 16/17" och det har hon nu erkänt till en vän och nu har SD förlåtit henne . Nu har de alltså varit de bästa av vänner...

Ett tag sen du skrev ovanstående ...men tål att visas igen, se spoiler, stycket nederst, hur SD uttalat sig
angående hans kännedom om mordet.
Citera
2020-04-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Är rättegången avslutad och domen återstår eller hur ligger det till?? När kommer isf domen?
Pläderingar imorgon och onsdag. Sen är det en reservdag på torsdag - men den tror jag inte behövs. Sen får vi vänta i 14 dagar till dom meddelas. Normalt är det 14 dagar, men det har hänt att det tagit ytterligare en vecka eller två beroende på omfattningen av målet.
Citera
2020-04-06, 14:01
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Pläderingar imorgon och onsdag. Sen är det en reservdag på torsdag - men den tror jag inte behövs. Sen får vi vänta i 14 dagar till dom meddelas. Normalt är det 14 dagar, men det har hänt att det tagit ytterligare en vecka eller två beroende på omfattningen av målet.

Ok, har vi haft nån flashbackare som varit på plats och rapporterat?
Citera
2020-04-06, 14:04
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Spelar ingen större roll för åkl motiv o motivering. Fortf våld i nära relation. Att han lämnar men hon vägrar (om det är en uttömmande beskrivning...) spelar ingen roll. Hon är svartsjukare, men alla är svart-sjuka. Det finns en komponent till jämfört med statistikens våld vid kvinnans uppbrott. De är tre. Det är i så fall fråga om den försmåddas ilska vid mannens uppbrott tillbaka till hustrun. Som i sin tur möts med dödligt våld. Kvinnor kan också... Det är inte könet, det är vem som känner sig bedragen. (Det gör alla...)
Har Åkl ingenting som binder MGM vid BP, inget mordvapen och ett motiv som rymmer rimligt tvivel så kan inte ens 14 000 sidor ojuridik kompensera det. Bli inte förvånad om MGM går loss.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-06 kl. 14:06.
Citera
2020-04-06, 14:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Samtidigt tycker jag man ska tänka på tidsdesperationen som SD visar. Planen att mörda LW 11/5 misslyckas men han försöker igen inom ett par dagar. Jag tror han hade gjort det till en fix ide att LW måste mördas innan USA-resan med HD då de skulle finna varandra igen. Ett drömscenario för SD att få HD för sig själv utom räckhåll för vänner och familj, med sin övertro på sig själv hade han nog målat upp bilder för sig själv där han utan problem skulle kunna övertyga HD att återvända. Men LW måste dö innan dess. LW var den ansvarige för otrohetsaffären och detta var inte bara något som han hade försökt att manipulera HD till att känna, om man förstår hur narcissister/psykopater tänker så förstår man att det även var vad han själv tyckte till 100%. Dessa människor kan aldrig ta ansvar för ett misslyckande, det finns alltid någon annan att skylla på. Hans ursprungsplan var som det ser ut att det skulle vara ungdomar ute på helgnatt, antagligen berusade/narkotikapåverkade, som hade lurat LW i ett bakhåll. Inte särskilt logiskt men logiskt nog för SD. På en måndagskväll ser det ännu märkligare ut med random överfall men han hade nu ett snävt tidsfönster. Narcissister har väldiga problem med självkritik och misslyckas ofta på grund av samma misstag: övertro på sig själv och underskattning av andra människors förmågor och problems svårigheter. Men du kan ju självklart ha rätt eller så är det en blandning av motivbilder. Själv tror jag att USA-resan var den akuta faktorn som fick honom att agera trots mötet med polis några dagar tidigare. Jag tycker det mesta tyder på att HD var den han ville ha och leva med, inte LW. Jag tycker det framgår ganska klart.

Jag tror det ligger mycket i allt detta. Det finns ett tydligt ”mer” i relation till en ganska hastigt uppkommen ilska. Som inte bara är deras förhistoria. Han kan samtidigt också ha räknat på sina möjligheter att behålla villa, liv, döttrar. Ett uppbrott som HD:s kostar på... för SD.

Narcissismen förblindar. Han skuldhanterar genom att exorcera henne. Att hon måste dö blir hans eget kvitto på att skulden helt är hennes. Åtminstone hänger det ihop så. Där o då. Inom en begränsad tidrymd. Förbundet med ett hat som växer med hennes försök att vrida sig fri via tillbakastötar.

Under prövotiden är dessutom SD:s trohet plötslig mer än hans ”privata” angelägenhet, och riskerna är uppenbara att LW kan lura honom eller skandalisera honom.

Det är förvisso inte helt lätt att avgöra en gång för alla, men...
Citera
2020-04-06, 14:14
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Har Åkl ingenting som binder MGM vid BP, inget mordvapen och ett motiv som rymmer rimligt tvivel så kan inte ens 14 000 sidor ojuridik kompensera det. Bli inte förvånad om MGM går loss.

Jag håller med dig här, verkar inte finnas nåt iaf som jag läst som binder honom vid brottet. Men sen ska det ju upp i Hovrätten oavsett vad domen blir i Tingsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in