Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-04-05, 13:19
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Som skrivet innan, det här är en liten sak som kan vara värt att testa men det är inte garanterat att lösa ditt problem. Som du själv skriver så är det troligen något annat som spökar men om jag förstår det rätt så har du kontrollerat det mesta redan.

Ivf, länk till hur du reserverar ip-adresser låsta på MAC:
How to configure Address Reservation

Min checklista för att fixa utdelning av diskar i nätverket mellan datorer är:
* Statisk ip på samtliga burkars nätverkskort (med ev MAC-lås via router)
* Om Windows, se till att alla ligger på samma typ av nätverkstyp (Private alt Public)
* Se till att ip-serien som används på burkarna är öppnade i brandväggarna på resp enheter
* Skapa unika användare för resp enhet med egna lösenord
* Se till att resp användare är tillåtna att komma åt filerna på diskarna, dvs lägga till användarnamn som behöriga för varje disk som ska delas ut/nås

Funkar inte ovanstående är det dags att söka på de felmeddelande som dyker upp. Kan vara lite träligt tills man lyckas hitta rätt söktermer som fixar biffen.
ok så jag har kommit till steget där jag ska skriva in en mac adress. finns ju flera: wan mac adress, pc mac adress och lan mac adress vilken är det jag ska skriva in?
jag gick in på cmd och skrev ipconfig/all men jag ser inte samma info som på bilden i guiden. jag ser ipv4 adress men inte ip adress. är det det som står på ipv4 adress jag ska skriva in eller?
Citera
2020-04-05, 14:27
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
ok så jag har kommit till steget där jag ska skriva in en mac adress. finns ju flera: wan mac adress, pc mac adress och lan mac adress vilken är det jag ska skriva in?
jag gick in på cmd och skrev ipconfig/all men jag ser inte samma info som på bilden i guiden. jag ser ipv4 adress men inte ip adress. är det det som står på ipv4 adress jag ska skriva in eller?

När du skriver ipconfig /all (i CMD på datorn) så ska du hitta något som heter fysisk adress / physical address liknande detta exempel: 00:0a:95:9d:68:16
Citera
2020-04-05, 14:38
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
När du skriver ipconfig /all (i CMD på datorn) så ska du hitta något som heter fysisk adress / physical address liknande detta exempel: 00:0a:95:9d:68:16
mm jag ser den men inte ip adress, bara ipv4
Citera
2020-04-05, 14:49
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
mm jag ser den men inte ip adress, bara ipv4

ipv4-adressen är ju den du vill att routern ska reservera till din dator (och den du ser nu är vad routern i detta nu har tilldelat in dator).

Det du vill göra är att ta fram MAC på datorn, gå in på routern och lägga in MAC-adressen och då samtidigt i routern skriva in vilken ipv4-adress datorn ska få.

Det går givetvis bra att använda den ipv4-adress du hittar på datorn nu men du kan även ändra den i routern om du vill - hugget som stucket.

En av anledningarna till att man sätter statisk ip-adress är för att om man kopplar in någon annan dator, telefon, platta eller whateva så kan datorns ip-adress (om datorn råkar vara avstängd) ges till en annan enhet.
En annan anledning är som sagt kända problem mellan Win7 och Win10 att Win7 inte vill lira boll lika snällt i nätverket om man inte sätter statiska adresser och jag gissar på att samma problem kan uppstå även om Win7 inte är inblandat i smeten.
Citera
2020-04-05, 16:48
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
ipv4-adressen är ju den du vill att routern ska reservera till din dator (och den du ser nu är vad routern i detta nu har tilldelat in dator).

Det du vill göra är att ta fram MAC på datorn, gå in på routern och lägga in MAC-adressen och då samtidigt i routern skriva in vilken ipv4-adress datorn ska få.

Det går givetvis bra att använda den ipv4-adress du hittar på datorn nu men du kan även ändra den i routern om du vill - hugget som stucket.

En av anledningarna till att man sätter statisk ip-adress är för att om man kopplar in någon annan dator, telefon, platta eller whateva så kan datorns ip-adress (om datorn råkar vara avstängd) ges till en annan enhet.
En annan anledning är som sagt kända problem mellan Win7 och Win10 att Win7 inte vill lira boll lika snällt i nätverket om man inte sätter statiska adresser och jag gissar på att samma problem kan uppstå även om Win7 inte är inblandat i smeten.
funkade inte. följde guiden och startade sen om datorn och routern. fick det ip:et jag reserverat till datorn i routerns gui men jag kommer ändå inte åt det jag delar från datorn till min mediaspelare.

provade också att köra via switch istället för router men det gick inte det heller.
kör med routern och nu kan jag inte ens se det jag delar till nätverket under "den här datorn" och nätverk och jag har inte rört inställningarna för smb1
Citera
2020-04-05, 19:13
Medlem
Citat:
funkade inte. följde guiden och startade sen om datorn och routern. fick det ip:et jag reserverat till datorn i routerns gui men jag kommer ändå inte åt det jag delar från datorn till min mediaspelare.

provade också att köra via switch istället för router men det gick inte det heller.
kör med routern och nu kan jag inte ens se det jag delar till nätverket under "den här datorn" och nätverk och jag har inte rört inställningarna för smb1

Ser du dig själv alls ens under Nätverk?
Testat öppna \\Datornamn\DeladMapp eller \\DinIP\DeladMapp via utforskaren/kör?

Typ
\\Nightwalker-PC\SecretHentaiStash

Jk
Citera
2020-04-05, 19:22
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Ser du dig själv alls ens under Nätverk?
Testat öppna \\Datornamn\DeladMapp eller \\DinIP\DeladMapp via utforskaren/kör?

Typ
\\Nightwalker-PC\SecretHentaiStash

Jk
ja det jag delar ligger på this pc-network-blabla
och jag ser min mediaspelare där men det är alltså mediaspelaren som inte vill gå in på det jag delar ut från datorn.

och även min nas syns under nätverket
Senast redigerad av NightWalker1 2020-04-05 kl. 19:28.
Citera
2020-04-05, 19:46
Medlem
Citat:
ja det jag delar ligger på this pc-network-blabla
och jag ser min mediaspelare där men det är alltså mediaspelaren som inte vill gå in på det jag delar ut från datorn.

och även min nas syns under nätverket

Okej, och inget blev bättre när du aktiverade SMB Direct, SMB 1.0/CIFS Client och Server?
Citera
2020-04-05, 19:52
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Okej, och inget blev bättre när du aktiverade SMB Direct, SMB 1.0/CIFS Client och Server?
smb server var aktiverat från början. aktiverade SMB 1.0/CIFS Client utan resultat.
har inte sett något tidigare om att även aktivera SMB 1.0/CIFS server så den har jag inte bockat i
Citera
2020-04-05, 19:56
Medlem
Citat:
smb server var aktiverat från början. aktiverade SMB 1.0/CIFS Client utan resultat.
har inte sett något tidigare om att även aktivera SMB 1.0/CIFS server så den har jag inte bockat i

Aktivera alla SMB du hittar (då även SMB Direct), fungerar inte det så se om mediaspelaren kan ansluta över SFTP/FTP, SMBv1 är inte säkert även om risken iofs är rätt liten att du skulle bli utsatt för något.

Har du inte ett lösenord till ditt konto på Windowsdatorn så kan även det bli ett problem btw.

Testa Disabla IPv6 med på datorn =p
Senast redigerad av daTkonshens 2020-04-05 kl. 20:03. Anledning: lösenord
Citera
2020-04-05, 20:18
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Aktivera alla SMB du hittar (då även SMB Direct), fungerar inte det så se om mediaspelaren kan ansluta över SFTP/FTP, SMBv1 är inte säkert även om risken iofs är rätt liten att du skulle bli utsatt för något.

Har du inte ett lösenord till ditt konto på Windowsdatorn så kan även det bli ett problem btw.

Testa Disabla IPv6 med på datorn =p

aktiverade all 3 alternativen under SMBv1 och då gick det. men om det inte är säkert så vill jag nog köra med något annat.
mediaspelaren har stöd för nfs i alla fall. vet inte om det funkar med ftp. är nfs och ftp säkert då?
jo lösenord till datorn har jag vet du

Disabla IPv6 med på datorn? hur och varför?
Citera
2020-04-05, 20:56
Medlem
Citat:
Disabla IPv6 med på datorn? hur och varför?

Funkar det så behöver du inte disabla det, är ibland som det kan strula till det bara

Inget är egentligen 100% säkert, och håller du bara Windows och Antivirus uppdaterade så bör du inte behöva oroa dig över SMB.
Får du rätt på NFS så varför inte, annars SFTP innan du försöker dig på FTP ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in