Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-03-30, 09:00
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
efter denna nya installation av windows så har jag inte lyckats komma åt mina delade filer via min mediaspelare som är kopplad till mitt nätverk. jag minns att jag hade samma problem för några år sedan då jag uppgraderade från win 7 till 10an.

närverket på datorn var satt på publikt nätverk så jag ändrade till privat och då så ser jag i alla fall vad jag delar ut från datorn men jag kommer inte åt det via min mediaspelare kopplad till mitt nätverk alltså.
har ställt in "file and printer sharing" i advanced sharing settings men det hjälper inte.

vad kan det vara för fel?

Se https://winguider.se/dela.html om hur du aktiverar fildelning och i ditt fall är du nog intresserad av att aktivera: Mediedirektuppspelning
Citera
2020-03-30, 09:03
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Hur får man Windows Defender att sluta visa meddelanden varje gång den tar bort hotfulla filer?
Jag får alltid ett fönster i övre högra hörnet som säger typ "Skadligt kod hittades - Windows Defender tar bort den" när det upptäcker skadliga program, och det är en liten aning störande.

Windows defender är erkänt urusel på att faktiskt HANTERA skadliga filer..

Gå istället till: https://home.sophos.com Registrera ett gratiskonto, ladda ner och installera..
Det är ett skydd som i de flesta fall HINDRAR skadliga filer INNAN de ens landat i din dator..
Citera
2020-03-30, 09:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tagit bort ett program som strulade, det ska installeras på nytt men vill rensa bort all gammal skit först ur registret, är det ccleaner som gäller för det?
Citera
2020-03-30, 09:29
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tagit bort ett program som strulade, det ska installeras på nytt men vill rensa bort all gammal skit först ur registret, är det ccleaner som gäller för det?

Jag tycker Revo Uninstaller fungerar bäst. Den tar bort rubbet av avinstallerade program.
https://www.revouninstaller.com/
Citera
2020-03-30, 14:13
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
rättigheterna är: permission/everyone/read. testade även full control men det gjorde ingen skillnad.
kollade min routers web gui och det är dynamisk ip men den brukar inte ändras ofta och jag har kollat cmd/ipconfig och det är den adressen som jag får upp där som jag har knappat in på nätverksmapparna i mediaspelarens inställningar. som avser dom mapparna jag vill komma åt från min dator då alltså.
har provat att stänga av brandväggen och avira men det gör heller ingen skillnad

Den statiska ip-adressen behövs (troligen) inte sättas i routern för datorn/datorerna utan den sätter man manuellt på nätverkskorten. Man ser dock till att plita in någon ip-adress som från den ip-serie som routern använder sig utav på det interna nätverket.

Det kan även vara värt att sätta statisk ip på samtliga datorer i nätverket som ska komma åt de delade filerna.

Snabbt gjort som sagt, tar ju bara någon minut att utföra och testa.
Citera
2020-04-02, 12:00
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Den statiska ip-adressen behövs (troligen) inte sättas i routern för datorn/datorerna utan den sätter man manuellt på nätverkskorten. Man ser dock till att plita in någon ip-adress som från den ip-serie som routern använder sig utav på det interna nätverket.

Det kan även vara värt att sätta statisk ip på samtliga datorer i nätverket som ska komma åt de delade filerna.

Tvärtom!
Om routern använder dhcp för att dela ut ipadresser till datorerna, så KAN du endast låsa en ipadress till datorns macadress i routerns DHCP-inställningar..

Gör man så då får samma dator alltid samma ipadress, och den kommer aldrig att delas ut till någon annan dator...
Tvärtom blir aldrig bra!
Citera
2020-04-02, 23:03
Medlem
Kommer säkerligen inte få något svar här eftersom mitt problem verkar sällsynt. Men jag provar och hoppas nån häftig person vet svaret på mina problem.

Den här datorn - ikonen försvinner då och då. Så då måste jag gå in på anpassa - teman och lägga till skrivbordsikon för den här datorn. Varför försvinner den?

Sen ett annat problem. Varje gång jag ska högerklicka på en fil så försvinner listan som kommer upp och jag måste högerklicka igen, eller ännu en gång. Grymt irriterande.

För övrigt är mitt Windows 10 äkta, så har inget piratskit :P
Citera
2020-04-02, 23:43
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Tvärtom!
Om routern använder dhcp för att dela ut ipadresser till datorerna, så KAN du endast låsa en ipadress till datorns macadress i routerns DHCP-inställningar..

Gör man så då får samma dator alltid samma ipadress, och den kommer aldrig att delas ut till någon annan dator...
Tvärtom blir aldrig bra!

Började skriva en lång rant men så kikade jag in i min router och konstaterade att jag faktiskt har satt ip-reservation för 2 av mina 3 "kritiska" maskiner låst på MAC. Den tredje har alltså bara statisk ip satt på NIC men det fungerar bra ändå.

Så i princip håller jag med dig men i praktik så kan det faktiskt funka med denna fusklösning utan pill i routern även om det inte ska tas som en skriven regel ristad i sten.
Citera
2020-04-04, 14:06
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Se https://winguider.se/dela.html om hur du aktiverar fildelning och i ditt fall är du nog intresserad av att aktivera: Mediedirektuppspelning
det där är basic och har redan alla val ibockade. det var väl bara det där med accesspoint isolation som jag inte hittar på min routers gui..

Citat:
Började skriva en lång rant men så kikade jag in i min router och konstaterade att jag faktiskt har satt ip-reservation för 2 av mina 3 "kritiska" maskiner låst på MAC. Den tredje har alltså bara statisk ip satt på NIC men det fungerar bra ändå.

Så i princip håller jag med dig men i praktik så kan det faktiskt funka med denna fusklösning utan pill i routern även om det inte ska tas som en skriven regel ristad i sten.
så vad är det jag ska jag prova för något för att komma åt mina delade filer från datorn i min mediaspelare på nätverket?
Senast redigerad av NightWalker1 2020-04-04 kl. 14:12.
Citera
2020-04-04, 16:42
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
så vad är det jag ska jag prova för något för att komma åt mina delade filer från datorn i min mediaspelare på nätverket?

Det är inte säkert att det här tipset löser ditt problem, det var i första hand ett problem som uppstod på Win7 och då även ibland i kombination med Win10 som skulle nätas ihop.

Men vad jag tycker du ska testa är att sätta om två (eller fler?) datorerna så att alla får en statisk ip-adress. Dvs om din router har 192.168.0.1 så ställer du in så att dina datorer exvis får 192.168.0.2 och 192.168.0.3 osv.

Det vi tjafsade om innan här uppe var om det räcker med att ställa in dessa adresser enbart på datorernas nätverkskort (NIC) eller om man även måste ställa in detta i routern/gateway.

Om man tar den långa vägen (som egentligen är den korrekta) så loggar man in i routern och ställer in så att respektive dator reserveras en ip-adress låst på respektive dators nätverkskorts MAC-adress. Sen får man på respektive dator under inställningarna för nätverkskortet plita in den reserverade ip-adressen.

Här får du en länk som visar hur du tar fram MAC-adress:
Ta framMAC-adress

Här får du en länk som visar hur man sätter statisk ip-adress på datorn:
Ställa in statisk ip-adress
Edit: Den här sidan visar först hur man ställer in allt via CMD men lite längre ner så hittar du den klickvänliga metoden.

Hur du gör inställningarna i din router kan du inte få länk till nu då vi inte vet vad du använder. Återkom med info om tillverkare och modell så får du säkert en guide till den också.
Citera
2020-04-04, 19:47
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Det är inte säkert att det här tipset löser ditt problem, det var i första hand ett problem som uppstod på Win7 och då även ibland i kombination med Win10 som skulle nätas ihop.

Men vad jag tycker du ska testa är att sätta om två (eller fler?) datorerna så att alla får en statisk ip-adress. Dvs om din router har 192.168.0.1 så ställer du in så att dina datorer exvis får 192.168.0.2 och 192.168.0.3 osv.

Det vi tjafsade om innan här uppe var om det räcker med att ställa in dessa adresser enbart på datorernas nätverkskort (NIC) eller om man även måste ställa in detta i routern/gateway.

Om man tar den långa vägen (som egentligen är den korrekta) så loggar man in i routern och ställer in så att respektive dator reserveras en ip-adress låst på respektive dators nätverkskorts MAC-adress. Sen får man på respektive dator under inställningarna för nätverkskortet plita in den reserverade ip-adressen.

Här får du en länk som visar hur du tar fram MAC-adress:
Ta framMAC-adress

Här får du en länk som visar hur man sätter statisk ip-adress på datorn:
Ställa in statisk ip-adress
Edit: Den här sidan visar först hur man ställer in allt via CMD men lite längre ner så hittar du den klickvänliga metoden.

Hur du gör inställningarna i din router kan du inte få länk till nu då vi inte vet vad du använder. Återkom med info om tillverkare och modell så får du säkert en guide till den också.
tack. men jag använder bara en dator och har en mediaspelare kopplad till samma nätverk, thats it.
har inte behövt ställa in statiskt ip i routerns gui tidigare bara så du vet, plus att jag kommer åt dune(mediaspelarens) filer från datorn men inte tvärtom, så förmodligen är det väll något annat som spökar eller?

min router är en tp link wdr3600
Citera
2020-04-04, 20:49
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
tack. men jag använder bara en dator och har en mediaspelare kopplad till samma nätverk, thats it.
har inte behövt ställa in statiskt ip i routerns gui tidigare bara så du vet, plus att jag kommer åt dune(mediaspelarens) filer från datorn men inte tvärtom, så förmodligen är det väll något annat som spökar eller?

min router är en tp link wdr3600

Som skrivet innan, det här är en liten sak som kan vara värt att testa men det är inte garanterat att lösa ditt problem. Som du själv skriver så är det troligen något annat som spökar men om jag förstår det rätt så har du kontrollerat det mesta redan.

Ivf, länk till hur du reserverar ip-adresser låsta på MAC:
How to configure Address Reservation

Min checklista för att fixa utdelning av diskar i nätverket mellan datorer är:
* Statisk ip på samtliga burkars nätverkskort (med ev MAC-lås via router)
* Om Windows, se till att alla ligger på samma typ av nätverkstyp (Private alt Public)
* Se till att ip-serien som används på burkarna är öppnade i brandväggarna på resp enheter
* Skapa unika användare för resp enhet med egna lösenord
* Se till att resp användare är tillåtna att komma åt filerna på diskarna, dvs lägga till användarnamn som behöriga för varje disk som ska delas ut/nås

Funkar inte ovanstående är det dags att söka på de felmeddelande som dyker upp. Kan vara lite träligt tills man lyckas hitta rätt söktermer som fixar biffen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in