Citat:
Ursprungligen postat av
NightWalker1
tack. men jag använder bara en dator och har en mediaspelare kopplad till samma nätverk, thats it.
har inte behövt ställa in statiskt ip i routerns gui tidigare bara så du vet, plus att jag kommer åt dune(mediaspelarens) filer från datorn men inte tvärtom, så förmodligen är det väll något annat som spökar eller?
min router är en tp link wdr3600
Som skrivet innan, det här är en liten sak som kan vara värt att testa men det är inte garanterat att lösa ditt problem. Som du själv skriver så är det troligen något annat som spökar men om jag förstår det rätt så har du kontrollerat det mesta redan.
Ivf, länk till hur du reserverar ip-adresser låsta på MAC:
How to configure Address Reservation
Min checklista för att fixa utdelning av diskar i nätverket mellan datorer är:
* Statisk ip på samtliga burkars nätverkskort (med ev MAC-lås via router)
* Om Windows, se till att alla ligger på samma typ av nätverkstyp (Private alt Public)
* Se till att ip-serien som används på burkarna är öppnade i brandväggarna på resp enheter
* Skapa unika användare för resp enhet med egna lösenord
* Se till att resp användare är tillåtna att komma åt filerna på diskarna, dvs lägga till användarnamn som behöriga för varje disk som ska delas ut/nås
Funkar inte ovanstående är det dags att söka på de felmeddelande som dyker upp. Kan vara lite träligt tills man lyckas hitta rätt söktermer som fixar biffen.