Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-24, 14:22
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Installerade Win10 på en äldre laptop. Funkar perfekt förutom att den ibland bara fryser och jag måste starta om. Tror inte det har med ram minnet att göra. Händer ofta när jag inte ens använder den. Ibland händer det när jag drar ut strömsladden och kör på batteri istället. Någon som vet någon enkel åtgärd?

Börja med att installera - Who Crasched, det talar om vilken drivis som felar, om någon.

Annars:
Uppgraderade du så gör en nyinstallation.
Nyinstallerade du så gör om den.
Efter ovan åtgärd, uppdatera drivisarna.

Skulle inte bli överraskad om det har med grafiken att göra.
Citera
2023-01-24, 16:11
Bannlyst
Kan vara så att datorn inte gilla Windows 10 utan behöver en bios updatering.
Citera
2023-01-24, 23:41
Medlem
carltellin88s avatar
OK, tackar för svar! Återkommer...
Citera
2023-02-02, 12:44
Medlem
carltellin88s avatar
Provade uppdatera BIOsen får se om det hjälper först.
Citera
2023-02-04, 03:23
Medlem
carltellin88s avatar
Skall inte ropa hej för tidigt. Men det verkar nästan som om BIOs uppdateringen löste problemet. Hade version A01 innan och uppdaterade till A14. Tack för tipset.
Citera
2023-02-05, 14:08
Medlem
Ändrad tangentbordsfunktion

När jag startade min gamla Acer-dator igår, hade tangentbordsfunktionen plötsligt ändrats från standardfunktionen till den man får genom att trycka på en särskild, blå "Fn"-tangent. 0-tangenten skrev alltså i stället ett snedstreck, U-tangenten skrev 4 osv. Jag har inte lyckats återställa tangentbordsinställningen till standardfunktionen igen. Vet någon hur man gör?
Citera
2023-02-05, 14:17
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haqvin
När jag startade min gamla Acer-dator igår, hade tangentbordsfunktionen plötsligt ändrats från standardfunktionen till den man får genom att trycka på en särskild, blå "Fn"-tangent. 0-tangenten skrev alltså i stället ett snedstreck, U-tangenten skrev 4 osv. Jag har inte lyckats återställa tangentbordsinställningen till standardfunktionen igen. Vet någon hur man gör?
Om det är windows du använder kanske du ställt in datorn på nåt skumt. Har du kollat den här?

https://support.microsoft.com/en-us/windows/change-your-keyboard-layout-245c49b8-f856-7fd7-2cf5-41e54c66f5b3#:~:text=On%20a%20hardware%20keyboar d%2C%20press,you%20want%20to%20switch%20to.
Citera
2023-02-05, 14:54
Medlem
Tack för ditt svar! Jag hittade lösningen hos Microsofts community. [Fn] + [Num Lock]! Tack igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Om det är windows du använder kanske du ställt in datorn på nåt skumt. Har du kollat den här?

https://support.microsoft.com/en-us/windows/change-your-keyboard-layout-245c49b8-f856-7fd7-2cf5-41e54c66f5b3#:~:text=On%20a%20hardware%20keyboar d%2C%20press,you%20want%20to%20switch%20to.
Citera
2023-02-27, 17:03
Medlem
Rebali179s avatar
Har ett problem med stationära datorns skärm. (Visst den är ett par år på nacken men fungerar perfekt)
Dock i går så började det flimra å sedan så börjar den sakta att bli svagare eller mörkare ljus.
Nu är det bara hälften av skärmen som börjar lyssa svagt.
Har även installerat om grafikkortets drivrutin (NVIDIA GeForce GTS 450)
Har kollat med datorn inställningar å ljusstyrka men ändå så blir det inte bättre.
Någon som vet vad felet kan vara??
Citera
2023-02-27, 18:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Har ett problem med stationära datorns skärm. (Visst den är ett par år på nacken men fungerar perfekt)
Dock i går så började det flimra å sedan så börjar den sakta att bli svagare eller mörkare ljus.
Har kollat med datorn inställningar å ljusstyrka men ändå så blir det inte bättre.

Låter mer som hårdvaruproblem än Windows. Har du provat med en annan bildskärm? Du nämner inget alls om denna bildskärm som du nu har. Den har kanske fått någon defekt skada?
Citera
2023-02-27, 18:22
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179

Låter som ett hårdvaru fel på skärmen, lär nog bli värre med tiden.
Citera
2023-02-27, 22:01
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Låter mer som hårdvaruproblem än Windows. Har du provat med en annan bildskärm? Du nämner inget alls om denna bildskärm som du nu har. Den har kanske fått någon defekt skada?

Bildskärmen är ca 6 år gammal så det kan vara Hårdvarufel på den.
VGA kabel å ingen HDMI så

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Låter som ett hårdvaru fel på skärmen, lär nog bli värre med tiden.

Det skulle nog inte förvåna mig om det blir värre med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in