Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-13, 09:38
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Åtminstone UBlock Origin ska ha möjligheten att man kan högerklicka på sidan med reklam och då finna valet för att kunna blockera reklam den missat.

Adguard likaså.

Det kan jag göra även nu, med AdBlock. Dock tröttnar man rätt fort på att göra det hela tiden, när det ändå fortsätter komma upp reklam på sidan. När jag använde Windows XP resp 7 fanns som sagt inte det problemet, AdBlock tog automatiskt bort all reklam. Men tyvärr alltså inte nu när jag kör Windows 10...
Citera
2020-02-13, 12:01
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Är det någon mer som har problem med AdBlock i Windows 10? Jag har använt AdBlock i många år, både i XP och Windows 7. Det har funkat utmärkt i alla år, nästan helt reklamfritt oavsett vilken websida jag har befunnit mig på. Men sen jag nyligen byte till "tian" så är det reklam överallt, mest hela tiden! Detta trots att jag kör AdBlock med samma inställningar som förr. Det som gör mig mest galen är att det ofta dyker upp rörlig reklam mitt i en pågående video på Youtube. Jag har aldrig varit med om det förr, och det är vansinnigt irriterande!

Är det någon som har en lösning på detta? Och är "tian" (ö)känt för att inte klara av reklamblockering med AdBlock?

Det är väl ändå ADBLOCK PLUS man ska använda...
Citera
2020-02-13, 14:22
Medlem
När man söker filer och mappar i Win10 så får man som bekant upp "sökresultat>filnamn" i adressfältet som standard. Om du går in i en mapp visas inte den fullständiga filsökvägen (det är väl så filepath heter på svenska?). Däremot kan man högerklicka för att välja "mappsökväg"/"filsökväg". Inte enormt jobbigt, men det vore trevligt om det kunde vara standard. Kan man bli kvitt det eländiga "sökresultat" i adressfältet så det istället alltid visar filsökvägen?
Citera
2020-02-13, 15:57
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det är väl ändå ADBLOCK PLUS man ska använda...

Jag funderar på att uppgradera till AdBlock Premium. Vilken är skillnaden mellan det och AdBlock Plus?
Citera
2020-02-13, 23:20
Medlem
Hej!

Jag har problem med uppdateringen 1903 på min Windows 10!

Förklaring:
-Jag går in på uppdateringar, söker efter uppdateringar, Windows upptäcker att jag har viktiga uppdateringar att installera.

-Jag installerar uppdateringarna. Det går bra. Alla uppdateringar är installerade och det står att datorn väntar på en RESTART för att uppdateringarna ska börja gälla.

-Jag startar om datorn, Innan den stängs av visar den en blå skärm och då står det "Installerar uppdateringar, vänligen vänta xx% klart, stäng inte av datorn" eller nåt liknande, så det funkar bra än så länge.

Problemet:

- Problemet uppstår när datorn håller på att starta igen. Då kommer en blå skärm upp (samma som innan den stängdes av) men denna gången står det "We couldn't complete the updates. Undoing changes"

- Sen startar den om igen och jag är på ruta ett igen med väntande uppdateringar.

Alltså jag blir fan galen har testat skitmycket saker genom nätet och youtube klipp. Vafan!!

VAD ÄR DET FÖR FEL?!

(OBS! Det är inte bara denna uppdateringen, utan när jag går in på uppdateringslista så är det väldigt många uppdateringar som visar "Last failed attempt to install was on 02-06-2019" )

De flesta "lösningarna" på nätet är att man ska stänga av datorn 3 gånger genom powerknappen för att komma in i avancerade reparationsbooten men det verkar bara funka för laptops?! jag använder stationär! har testat göra det 100 gånger funkar ju fan inte!
Senast redigerad av AliBB 2020-02-14 kl. 00:02.
Citera
2020-02-14, 07:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliBB
Hej!

Förklaring:
-Jag går in på uppdateringar, söker efter uppdateringar, Windows upptäcker att jag har viktiga uppdateringar att installera.

-Jag installerar uppdateringarna. Det går bra. Alla uppdateringar är installerade och det står att datorn väntar på en RESTART för att uppdateringarna ska börja gälla.

-Jag startar om datorn, Innan den stängs av visar den en blå skärm och då står det "Installerar uppdateringar, vänligen vänta xx% klart, stäng inte av datorn" eller nåt liknande, så det funkar bra än så länge.

Problemet:

- Problemet uppstår när datorn håller på att starta igen. Då kommer en blå skärm upp (samma som innan den stängdes av) men denna gången står det "We couldn't complete the updates. Undoing changes"

- Sen startar den om igen och jag är på ruta ett igen med väntande uppdateringar.

Alltså jag blir fan galen har testat skitmycket saker genom nätet och youtube klipp. Vafan!!

VAD ÄR DET FÖR FEL?!

(OBS! Det är inte bara denna uppdateringen, utan när jag går in på uppdateringslista så är det väldigt många uppdateringar som visar "Last failed attempt to install was on 02-06-2019" )

De flesta "lösningarna" på nätet är att man ska stänga av datorn 3 gånger genom powerknappen för att komma in i avancerade reparationsbooten men det verkar bara funka för laptops?! jag använder stationär! har testat göra det 100 gånger funkar ju fan inte!

Kolla OS`et med att köra en sfc /scannow.

De gånger jag har råkat ut för det där så har allting visat på att Os`et är ok men ändå så går inte uppdateringarna "in". Det har slutat med en reparationsinstallation, spara filer och foldrar, med en ny W10 ISO-fil och sedan efter det har uppdateringarna gått in.
Citera
2020-02-14, 09:05
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag funderar på att uppgradera till AdBlock Premium. Vilken är skillnaden mellan det och AdBlock Plus?

Adblock plus kostar gratis.. och är en helt annan produkt från en annan tillverkare än adblock

I Adblock plus kan du själv välja att INTE tillåta "acceptabla annonser" du kan ta bort spårning via sociala medieikoner.. osv..
Citera
2020-02-14, 09:12
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Hej!

Förklaring:

Problemet:

..--.. har testat göra det 100 gånger funkar ju fan inte!

Har du kollat i "Visa tillförlitlighetshistorik" efter en FELKOD som du kan söka på...

Ibland saknar du någon uppdatering (sedan tidigare) och ibland kan det bero på att du har en hårdvara som uppdateringen inte accepterar (t.ex. ngt äldre chip på moderkortet)

Men har du provat att gå till: https://www.microsoft.com/software-download/windows10
och klickat på UPPDATERA NU, istället för att köra uppdateringen via Windows update?

Men prova gärna att göra en komplett nedstängning av datorn först (dvs. att du håller ned SHIFT medan du klickar på "Stäng av") Detta kan rensa lite...
Citera
2020-02-15, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Kolla OS`et med att köra en sfc /scannow.

De gånger jag har råkat ut för det där så har allting visat på att Os`et är ok men ändå så går inte uppdateringarna "in". Det har slutat med en reparationsinstallation, spara filer och foldrar, med en ny W10 ISO-fil och sedan efter det har uppdateringarna gått in.

Nu är jag inte den bästa på förkortningar. .. Men som du säger, min Windows felsökning och troubleshoot och reparation säger bara "inga fel hittades" eller något sånt. Men ändå failar uppdateringarna vid omstart av datorn.

Vad menas med ISO-fil? Är det alltså en Fil som heter ISO.fil eller vad är det jag ska leta efter? Aldrig jort det där så ingen vad du menar...

Spara filer och foldrar på en usb sticka, men vad gör jag med den där ISO filen? Vart är den? lägg över den på usb också eller vadå..?
Senast redigerad av AliBB 2020-02-15 kl. 02:23.
Citera
2020-02-15, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Har du kollat i "Visa tillförlitlighetshistorik" efter en FELKOD som du kan söka på...

Ibland saknar du någon uppdatering (sedan tidigare) och ibland kan det bero på att du har en hårdvara som uppdateringen inte accepterar (t.ex. ngt äldre chip på moderkortet)

Men har du provat att gå till: https://www.microsoft.com/software-download/windows10
och klickat på UPPDATERA NU, istället för att köra uppdateringen via Windows update?

Men prova gärna att göra en komplett nedstängning av datorn först (dvs. att du håller ned SHIFT medan du klickar på "Stäng av") Detta kan rensa lite...

Nej, har ej kollat där... Vet inte vad du menar, kanske under Säkerhet&Underhåll?

Jag saknar många uppdateringar, det är flera stycken som har en rad under sig med texten "Last FAILED attempt made on xx-xx-2019/2020..."
Datorn är 6 månader gammal, och uppgraderad för några dagar sen. Men problemet med windows har funnits sen många månader tillbaka..

Jag va inne på microsoft och laddade ner varje uppdatering manuellt och alla installationer gick bra, den installerar klart allt. Men vid uppstart efter restart så kommer "undoing changes" skiten upp och installeringarna tas bort....

Har ej testat med komplett Shutdown med Shift, dock har jag monterat ner den och ihop igen, räknas väl som samma sak...?
Testar när jag är hemma kl 8 imorn bitti! Tack för svaret , återkommer.

(Om det löser problemet, ifall jag köper ny Windows nyckel och installerar om den, så gör jag det, 170kr är värt det)
Senast redigerad av AliBB 2020-02-15 kl. 02:55.
Citera
2020-02-15, 08:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Nu är jag inte den bästa på förkortningar. .. Men som du säger, min Windows felsökning och troubleshoot och reparation säger bara "inga fel hittades" eller något sånt. Men ändå failar uppdateringarna vid omstart av datorn.

Vad menas med ISO-fil? Är det alltså en Fil som heter ISO.fil eller vad är det jag ska leta efter? Aldrig jort det där så ingen vad du menar...

Spara filer och foldrar på en usb sticka, men vad gör jag med den där ISO filen? Vart är den? lägg över den på usb också eller vadå..?

Ladda ner ISO-fil - https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Gör så här - https://neosmart.net/wiki/windows-10-repair-installation/

Uppgradera/reparera.
Efteråtså kör du Windows diskrensningsverktyg och tar bort W.old, och lite annat skräp.

Har du inga filer du behöver behålla, eller om du kan backupa dem, så är det bättre om du gör en helt ny installation med tanke på alla de problem du beskriver i tråden.
Citera
2020-02-15, 16:06
Medlem
Citat:
Nej, har ej kollat där... Vet inte vad du menar, kanske under Säkerhet&Underhåll?

Jag saknar många uppdateringar, det är flera stycken som har en rad under sig med texten "Last FAILED attempt made on xx-xx-2019/2020..."
Datorn är 6 månader gammal, och uppgraderad för några dagar sen. Men problemet med windows har funnits sen många månader tillbaka..

Jag va inne på microsoft och laddade ner varje uppdatering manuellt och alla installationer gick bra, den installerar klart allt. Men vid uppstart efter restart så kommer "undoing changes" skiten upp och installeringarna tas bort....

Har ej testat med komplett Shutdown med Shift, dock har jag monterat ner den och ihop igen, räknas väl som samma sak...?
Testar när jag är hemma kl 8 imorn bitti! Tack för svaret , återkommer.

(Om det löser problemet, ifall jag köper ny Windows nyckel och installerar om den, så gör jag det, 170kr är värt det)

Kanske kan vara Secure Boot i BIOS som strular till det för dig, disabla det och försök igen. Annars kolla om något här kan hjälpa https://wintechlab.com/failure-configuring-windows-updates/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in