Citat:
Ursprungligen postat av
flekstor
Ja självklart.
Nischaktörerna (inte bara nischbankerna) tar en bit av den kakan som bankerna har tjänat extremt mycket på. Det finns många nischaktörer som siktar in sig på olika delar av den kakan och genom att vara smal kan de bli riktigt bra och effektiva på det området.
En nisch är alltså inte bolån, det är för brett. Ta Avanza t.ex. som siktar in sig på bolån till kapitalstarka kunder som har stora säkerheter i form av värdepapper hos Avanza förutom säkerheten i form av bostaden. Detta är en nisch som storbankerna har svårt att matcha eftersom Avanza utnyttjar det faktum att 1 miljon svenskar har värdepapper hos Avanza.
Detta måste storbankerna försöka möta och det har de gjort genom att nu bli prisledande på aktiehandel. Avanza är idag mycket dyrare på det än t.ex. Nordea som är prisledande men få kunder har upptäckt detta. Detta visar dock på just ökad konkurrens som leder till kraftig prispress, bra för kunderna men dåligt för bankerna.
Men detta är ju också det historiska skeendet. Jag förnekar inte konkurrens och att det lett till stagnation av vinsten. Jag ifrågasätter det deterministiska att det kommer att leda till fallande vinster framöver.
Se på Swedish Match som utsattes för något liknande. De hade monopol på snus i princip och mötte lågpriskonkurrens av en rad aktörer. Pressad vinstmarginal och svikande marknadsandel.
Under lång tid fick de harva sig fram, men hittade nya affärsmodeller. Samtidigt stagnerade konkurrensen, det får inte plats hur mycket konkurrenter som helst.
Och Handelsbanken sitter ju inte heller still. De möter den nya tillvaron.
https://www.privataaffarer.se/shbs-nya-vd-handelsbanken-behover-forenkla-och-effektivisera/
Frågan är väl när man vågar gå in, jag tror nog det värsta av konkurrensen redan är här, och förändringsarbetet är bara påbörjat.