Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Lite oroväckande data:
Rekordhöga satsningar på nedgång i S&P 500
Tyska Bundesbank anser att snabb återhämtning är osannolik
Tankar kring detta? Vad tror ni dagen slutar på? Blir det en rejält röd dag idag?
Något liknande pratade vi (jag och någon annan) om i tråden tidigare. Att det fanns viss risk för att folk såg att olika index (som amerikanska "SPY", DJI etc) ) ligga över 50% återhämtning och att det högst förmodligen för många därför är ett ganska fint tillfälle att plocka hem vinster.
Var man bland de som började köpa in sig kring nuvarande botten (och dessutom med hävstång) har också förmodligen ganska nära till att trycka på "SÄLJ"-knappen för tillfället. En 100% återhämtning på bara 47 dagar vore visserligen festligt, men samtidigt något av ett rekord sett till återhämtningar. Det är något svårt att köpa en så snabb återhämtning även om allt
givetvis är möjligt. Vanligtvis tar hälsosamma återhämtningar något längre tid. Att en större nedgång skulle ta 47 dagar till +/-0? Som sagt -- det är svårt att köpa även om det rent teoretiskt är möjligt (allt kan hända, man bör inte utesluta något ... osv).
Oavsett är scenariot där det går ned och skapas ytterligare en lägstanivå svår att utesluta. Den större frågan är då snarare hur lågt det går eller om det rentav blir en lägre lägstanivå. Jag menar alltså inte att det
måste ned, jag menar att det är ett scenario som är ganska korkat att utesluta.
I ett scenario där fler plockar hem vinster kan det rentav uppstå samma effekt som tidigare (den stora dippen). Sälj triggar sälj som triggar sälj som triggar sälj ...
Idag? Oljepris (WTI) på under $14 bör ha skickat en del chockvågor genom marknaden så man kan tänka sig att det finns en något högre slagsida mot att vara mer 'BEAR' än 'BULL' idag. Det luriga är, som alltid, att om tillräckligt många tror något inträffar så är det oftast motsatsen som inträffar istället.