2020-04-20, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusIX
Jag är förvånad att börsen håller sig på relativt höga nivåer. Omx30 var nere i ca. 600 punkter 2008 och man pratar nu om en värre kris än då. Ändå står omx30 nu i 1500 punkter. Nån som har en förklaring till detta, bara eftersläpningar? Kommer fallet när delårsrapportera kommer?
Folk stirrar sig blinda på Corona och nuförtiden så kommer det mer och mer positiva nyheter om att coronan börjar ge sig. Men när de ekonomiska efterverkningarna kommer med massarbetslöshet och företag som konkar då kommer börsen gå ner till sin rätta nivå.
Personligen kommer jag inte gå in i år, väntar på botten och när det sedan gått stabilt upp ett tag går jag in igen.. så kommer inte ens kolla mina favvobolags kurser eller på indexfonders rörelse eftersom det är för mig helt ointressant i år. Januari 2021 kommer jag gå in och kolla igen och någon gång under det året köpa mig in igen.
Citera
2020-04-20, 11:45
Medlem
Många bolag lär väl ha rejält sänkta utdelningar nästa år gissar jag? Kanske inte Telia och ICA. Men banker och fastighetsbolag (som får leva med konkursade hyresgäster och sänkta hyror). Investor brukar ju höja med en krona varje år, men lär nog bli svårt nästa år skulle jag tro.
Citera
2020-04-20, 11:58
Medlem
AoE3#1s avatar
Dow Jones faller nu!
Citera
2020-04-20, 12:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Olja (WTI/USD) ned på 14.62.

Månadsgrafen för olja är särskilt intressant:
https://i.imgur.com/NOD00D8.png

Senast oljan var på den här nivån var år 1999, dvs över 20 år sedan.

Edit: 14.32 nu
Det går tydligen inte lagra mer borta i USA. Jaha, vad kan detta få för konsekvenser? Kortsiktigt och långsiktigt?
Citera
2020-04-20, 12:28
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det går tydligen inte lagra mer borta i USA. Jaha, vad kan detta få för konsekvenser? Kortsiktigt och långsiktigt?

Det är väldigt bra för gruvindustrin som får väldigt billig energi, funderar faktiskt på att fynda i lite stabila gruvbolag. Känns dock rätt inprisat och dyrt redan.

Funderar också på att investera i olja eftersom Trump aldrig kommer gå med på detta och försöka pressa Saudiarabien till ytterligare neddragningar i produktion. Gå lång i olja är något jag rekommenderar.

Någon som har tips på bra, stabila och billiga bolag inom gruv och oljeindustrin som man kan fynda?
Citera
2020-04-20, 12:33
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

De kortsiktiga konsekvenserna av att olja befinner sig på "All time low" och att saker som t ex Guld befinner sig på "All time high" är att fler personer på marknaden är osäkra, alltså högre volatilitet (det går mer upp och ned kan man säga).

De långsiktiga bör vara att olika index har en slagsida åt att mer gå ned än upp, men iom osäkerheten som råder är det på kort sikt inte alls säkert. Historiskt har också index gått upp på sikt. Vad detta "på sikt" innebär tidsmässigt är det ingen som kan svara på (de som påstår något annat är fulla av skit kan man kortfattat säga). Historiskt har det tagit allt från 3 månader till 2-3 år beroende på om det är en sk. korrektion eller en lågkonjunktur vi ser.
Citera
2020-04-20, 12:41
Medlem
Lite ny med Aktier och allt vad det är. Men de snackas om att oljan är rekordlåg och hur och vart kan man köpa in sig på något oljebolag på avanza appen?
Citera
2020-04-20, 12:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:

https://www.theguardian.com/business/2020/apr/19/supertankers-drafted-in-to-store-glut-of-crude-oil-coronavirus

Kortsiktigt spelar det väl inte så himla stor roll, fortsätter behovet av olja sjunka och lager byggs upp ännu mer kan företagen tvingas sluta pumpa upp olja, i vissa fall går det tydligen inte ens att göra det utan att sabba källan.
Citera
2020-04-20, 12:48
Medlem
Haddock93s avatar
Lite oroväckande data:

Rekordhöga satsningar på nedgång i S&P 500

Citat:
Blankningen mot Wall Streets breda index, S&P 500, har ökat markant den senaste tiden, rapporterar Dow Jones. Satsningarna mot SPDR S&P 500 Trust, en börshandlad fond, var i slutet av förra veckan rekordhög, skriver nyhetsbyrån.
I inledningen av 2020 var blankningen mot den så kallade index-ETF:en kring 25 miljarder dollar. För närvarande uppgår blankningen till nästan 70 miljarder dollar, enligt S3 Partners, som sammanställt datan. Indexet har dock mätts blott sedan 2016.
Från stängning den 19 februari, den tidpunkt fram till vilken virusrapporterna i huvudsak rörde Kina och vissa kringliggande länder, och tidpunkten den 23 mars när pandemin var bekräftad i hela världen, föll S&P 500 med 34 procent. Återhämtningen har därefter varit rejäl. Index har klättrat 28 procent från botten, trots att många faktorer ännu är oklara kring virusspridningen.
För teknikinriktade Nasdaq är läget än bättre. Där har index till och med klättrat 1 procent för året, trots den rejäla sättningen när det bekräftats att viruset spreds hejvilt i italienska Lombardiet.

Tyska Bundesbank anser att snabb återhämtning är osannolik

Citat:
Tyska Bundesbank förutser en "allvarlig" recession under 2020 och bedömer att en snabb återhämtning är osannolik eftersom de coronavirusrelaterade restriktionerna kan bli kvar under en utdragen period.
Det framgår av bankens månadsrapport som publicerades på måndagen, enligt Reuters.
"Substantiella restriktioner blir sannolikt kvar till dess en medicinsk lösning, som en vaccination, är tillgänglig. Av dessa skäl förefaller för närvarande en snabb och stark ekonomisk återhämtning osannolik", framgår det av rapporten.
Bundesbank noterar att data för första kvartalet påverkades allvarligt av coronavirusutbrottet, men det andra kvartalet kommer att bli värre, med en kraftig nedgång bland annat för fordonsproduktionen och hushållens konsumtion.

Tankar kring detta? Vad tror ni dagen slutar på? Blir det en rejält röd dag idag?
Citera
2020-04-20, 13:26
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Lite oroväckande data:

Rekordhöga satsningar på nedgång i S&P 500

Tyska Bundesbank anser att snabb återhämtning är osannolik

Tankar kring detta? Vad tror ni dagen slutar på? Blir det en rejält röd dag idag?

Något liknande pratade vi (jag och någon annan) om i tråden tidigare. Att det fanns viss risk för att folk såg att olika index (som amerikanska "SPY", DJI etc) ) ligga över 50% återhämtning och att det högst förmodligen för många därför är ett ganska fint tillfälle att plocka hem vinster.

Var man bland de som började köpa in sig kring nuvarande botten (och dessutom med hävstång) har också förmodligen ganska nära till att trycka på "SÄLJ"-knappen för tillfället. En 100% återhämtning på bara 47 dagar vore visserligen festligt, men samtidigt något av ett rekord sett till återhämtningar. Det är något svårt att köpa en så snabb återhämtning även om allt givetvis är möjligt. Vanligtvis tar hälsosamma återhämtningar något längre tid. Att en större nedgång skulle ta 47 dagar till +/-0? Som sagt -- det är svårt att köpa även om det rent teoretiskt är möjligt (allt kan hända, man bör inte utesluta något ... osv).

Oavsett är scenariot där det går ned och skapas ytterligare en lägstanivå svår att utesluta. Den större frågan är då snarare hur lågt det går eller om det rentav blir en lägre lägstanivå. Jag menar alltså inte att det måste ned, jag menar att det är ett scenario som är ganska korkat att utesluta.

I ett scenario där fler plockar hem vinster kan det rentav uppstå samma effekt som tidigare (den stora dippen). Sälj triggar sälj som triggar sälj som triggar sälj ...

Idag? Oljepris (WTI) på under $14 bör ha skickat en del chockvågor genom marknaden så man kan tänka sig att det finns en något högre slagsida mot att vara mer 'BEAR' än 'BULL' idag. Det luriga är, som alltid, att om tillräckligt många tror något inträffar så är det oftast motsatsen som inträffar istället.
Senast redigerad av sinewave 2020-04-20 kl. 13:30.
Citera
2020-04-20, 13:33
Medlem
Jag har bara swedbank och tele2 aktier. Köpte på 106 och 135 kurs. Är det stabila aktier eller kommer ett ras att även påverka dessa?
Citera
2020-04-20, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcccxxxvii
Citerar mig själv och får bittert och avundsjukt erkänna att jag hade extremt jäkla fel. SAS upp 7.5 %. Det är för mig helt obegripligt. Varför?

Edit: Virgin Australias konkurs kanske...?
Norwegians bolag för piloterna och kabinpersonal har gått i konkurs, ett steg närmare konkurs för norwegian, detta stärker sas position i norden såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in