2020-04-05, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Just kausaliteten var lite svag här. Har du möjligen en bättre förklaring till varför lönsamheten skulle falla?
Är det ökad konkurrens eller är det regulatoriska skäl, eller ?

Läs inläggen ovan
Citera
2020-04-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Ja det börjar med stagnerad vinst och sedan faller den. Det är så det blir när alla intäktsben attackeras.

Det är lönsamt att ta en nisch för en ny aktör eftersom lönsamheten har varit mycket god. Genom att bli riktigt bra på en sak kan de konkurrera ut en storbank som försöker göra allt och en ny nischaktör behöver heller inte samma vinstmarginal. Den vinstmarginalen behöver endast en aktör som har en värdering som baseras på den vinstmarginalen.

Riskkapitalet vill nog alltid ha avkastning. Visst kan man vänta medan man tar en ny marknad men ändå. Till sist vill man ha samma vinst som storbankerna, annars är det ju bättre att sätta pengarna i just en storbank?

Stagnerad vinst i en växande ekonomi tyder ju på förlorade marknadsandelar för storbankerna. De kan förlora marknadsandelar utan att tappa vinsten.

Sedan köpte jag SHB och SEB som har företag som kunder. Framförallt SEB med storföretag, men SHB har alltid varit starka mot småföretagare. Där är stor och internationell en fördel. Jag tror inte Bosses Plåt & Bult går till Lendo om det är en sund verksamhet man vill ge kredit? Nischbankerna får skitkunderna som ändå inte är lönsamma.
Citera
2020-04-05, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Riskkapitalet vill nog alltid ha avkastning. Visst kan man vänta medan man tar en ny marknad men ändå. Till sist vill man ha samma vinst som storbankerna, annars är det ju bättre att sätta pengarna i just en storbank?

Stagnerad vinst i en växande ekonomi tyder ju på förlorade marknadsandelar för storbankerna. De kan förlora marknadsandelar utan att tappa vinsten.

Sedan köpte jag SHB och SEB som har företag som kunder. Framförallt SEB med storföretag, men SHB har alltid varit starka mot småföretagare. Där är stor och internationell en fördel. Jag tror inte Bosses Plåt & Bult går till Lendo om det är en sund verksamhet man vill ge kredit? Nischbankerna får skitkunderna som ändå inte är lönsamma.

Nischaktörer tjänar bra pengar just eftersom vinstmarginalerna är så stora och de genom att fokusera på ett smalt område kan bli riktigt bra och effektiva på det. De kan alltså få bättre marginal än storbankerna genom sin effektivitet och smala fokus samtidigt som deras värdering inte kräver lika hög lönsamhet som bankerna haft.

Detta står alltså inte i motsatsställning till att bankernas utveckling blir negativ pga detta, tvärtom.
Citera
2020-04-05, 14:17
Medlem
Är det dålig idé att börja köpa globalfond nu eller tror ni det kommer bli värre?
Citera
2020-04-05, 14:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Läs inläggen ovan
Jag har gjort det. Speciellt dina. Men jag hittar inget konkret.
Du upprepar om och om igen att det kommer gå illa för bankerna. Och att intäkterna kommer minska.
Men det står inget om varför.
Det jag efterfrågar är någon slags rationalisering. Och den behöver inte vara så detaljerad. Men den borde ju finnas.
Citera
2020-04-05, 14:25
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Är det dålig idé att börja köpa globalfond nu eller tror ni det kommer bli värre?
Du måste läsa på först, så att du får det du tror. Visste du att samtliga global-index-fonder sitter fulltankade med facebook, apple, microsoft, amazon, alphabet? Extremt trång liten nisch på ett sätt, USA-styrda internetberoende företag. Dessutom har SEK sitt lägsta värde på 15 år. Är global-fonden du köper valuta-försäkrad? Om inte, hur går det med SEK? Om den är det, hur mycket kostar det av din avans?

Jag hade satsat på Sverige. Men man måste läsa på även där. Avanza zero? Den ligger tungt i HM som är börsens värsta sänke. Det finns flera Sverige-fonder t.ex SPP som ständigt går bättre än avanza zero. jag har köpt på mig där den senaste månaden.

Inte lätt att köpa fonder, man måste läsa på lite.
Citera
2020-04-05, 14:28
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Trenden har gett stagnerad vinst. Det är där vi är, vi ser inte fallande vinster.

Det är din förutsägelse och innebär att konkurrensen kommer att öka. Men.... för att konkurrensen skall öka måste det vara lönsamt med nischbank.

Ju fler nischbanker som går in och konkurrerar ju sämre lönsamhet för alla. De konkurerrar ju även med varandra.

Det finns en gräns där trots allt.
Om jag minns rätt så har våra svenska storbanker i princip tjänat 4 miljarder vardera varje kvartal sedan ganska länge kanske 8 år. De står alltså och stampar. Å andra sidan, vilka andra svenska företag tjänar 4 miljarder varje kvartal...

Men jag kan bara inte se läget hur deras vinster ska öka.
Citera
2020-04-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har gjort det. Speciellt dina. Men jag hittar inget konkret.
Du upprepar om och om igen att det kommer gå illa för bankerna. Och att intäkterna kommer minska.
Men det står inget om varför.
Det jag efterfrågar är någon slags rationalisering. Och den behöver inte vara så detaljerad. Men den borde ju finnas.

Missade du den delen om att samtliga av bankens intäktsben attackeras?
Citera
2020-04-05, 14:31
Medlem
Citat:
Nischaktörer tjänar bra pengar just eftersom vinstmarginalerna är så stora och de genom att fokusera på ett smalt område kan bli riktigt bra och effektiva på det. De kan alltså få bättre marginal än storbankerna genom sin effektivitet och smala fokus samtidigt som deras värdering inte kräver lika hög lönsamhet som bankerna haft.

Detta står alltså inte i motsatsställning till att bankernas utveckling blir negativ pga detta, tvärtom.

Men om konkurrensen skall öka (det krävs för att storbankernas vinst skall falla) så borde ju lönsamheten gå ner?

Det finns en mekanism där som är obeveklig och som gör att man inte kan förstärka rådande trend hur mycket som helst.

Nischbankerna konkurrerar ju även med varandra först och främst.

Kommer det idag in en ny nischbank för börshandel, så är nog hotet snarare mot Avanza än säg Swedbank?
Citera
2020-04-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om jag minns rätt så har våra svenska storbanker i princip tjänat 4 miljarder vardera varje kvartal sedan ganska länge kanske 8 år. De står alltså och stampar. Å andra sidan, vilka andra svenska företag tjänar 4 miljarder varje kvartal...

Men jag kan bara inte se läget hur deras vinster ska öka.

Nej, men de behöver inte öka med dagens värdering. Får jag mina 6,5% utdelning varje år kan jag leva med att kursen ligger still. Värderingen idag är ungefär för stagnerade vinster.

Det är en tråkig och defensiv placering.
Citera
2020-04-05, 14:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nu är väl kort och swisch produkter som tillhandahålls av banker?
Swish är en betaltjänst som bankerna tillhandahåller. Vet inte om den är direkt lönsam.

För kort utför bankerna betaltjänst åt kortföretagen. De senare tar betalt av anslutna näringsidkare.
Utgivare av kort så som okq8 lär göra förlust på det. Vilket de hoppas ta igen på försäljning i stationerna.

Bostadsutlåning är lönsam. Men man kan se på utmanarna att de inte verkar se någon business i detta. T ex ska förtjänsten vara (för en del iaf) att inte göra kreditbedömning. Dom tar bara över lån där storbankerna betalat för kreditbedömningen. Att spara in på kreditbedömning skall vara deras förtjänst.

Och håller vi oss till ämnet så kan ju bankerna åka på förhöjda kreditförluster pga corona. Det är väl troligt. Frågan är om marknaden överreagerat.
I övrigt vet jag inte om bankerna åker på något negativt av corona.
Att det blir mindre betalförmedling lär inte vara ett bekymmer. Det är nog mest en förlustverksamhet.
Färre bostadsköp och utlåning kan ju vara negativt. Men sedan försvann ju amorteringen. Det kan väga upp.
Citera
2020-04-05, 14:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Missade du den delen om att samtliga av bankens intäktsben attackeras?
Just den meningen lästa jag. Vilket också finns med i det du citerade.

Men det är ju bara ett tomt påståenden. Jag efterfrågar detaljer.

Att bankernas intäkter kommer att minska kan ju vara något du drömt. Jag efterfrågar något som har med verkligheten att göra.
(Notera att jag säger inte du nödvändigtvis får fel. Men tomma påståenden har inget värde).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in