2020-04-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Men om konkurrensen skall öka (det krävs för att storbankernas vinst skall falla) så borde ju lönsamheten gå ner?

Ja självklart.

Citat:
Nischbankerna konkurrerar ju även med varandra först och främst.

Kommer det idag in en ny nischbank för börshandel, så är nog hotet snarare mot Avanza än säg Swedbank?

Nischaktörerna (inte bara nischbankerna) tar en bit av den kakan som bankerna har tjänat extremt mycket på. Det finns många nischaktörer som siktar in sig på olika delar av den kakan och genom att vara smal kan de bli riktigt bra och effektiva på det området.

En nisch är alltså inte bolån, det är för brett. Ta Avanza t.ex. som siktar in sig på bolån till kapitalstarka kunder som har stora säkerheter i form av värdepapper hos Avanza förutom säkerheten i form av bostaden. Detta är en nisch som storbankerna har svårt att matcha eftersom Avanza utnyttjar det faktum att 1 miljon svenskar har värdepapper hos Avanza.

Detta måste storbankerna försöka möta och det har de gjort genom att nu bli prisledande på aktiehandel. Avanza är idag mycket dyrare på det än t.ex. Nordea som är prisledande men få kunder har upptäckt detta. Detta visar dock på just ökad konkurrens som leder till kraftig prispress, bra för kunderna men dåligt för bankerna.
Citera
2020-04-05, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Just den meningen lästa jag. Vilket också finns med i det du citerade.

Men det är ju bara ett tomt påståenden. Jag efterfrågar detaljer.

Att bankernas intäkter kommer att minska kan ju vara något du drömt. Jag efterfrågar något som har med verkligheten att göra.
(Notera att jag säger inte du nödvändigtvis får fel. Men tomma påståenden har inget värde).

Eller så har jag sett det från insidan. Du kan läsa ovanstående inlägg för ett konkret exempel.
Citera
2020-04-05, 14:51
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Nischaktörerna (inte bara nischbankerna) tar en bit av den kakan som bankerna har tjänat extremt mycket på. Det finns många nischaktörer som siktar in sig på olika delar av den kakan och genom att vara smal kan de bli riktigt bra och effektiva på det området.
Utan nischbanker m.m. så hade naturligtvis vinsterna i de 4 storbankerna fortsatt att öka till 5 6 7 8 miljarder i kvartalet. Jag är glad att det inte blev så. jag inväntar faktiskt motsatsen, att den för första gången på länge sjunker till 3 miljarder. Utan deras enskilt största vinstbidrag, att de kan låna för 0%, hade detta redan inträffat. Den korkade inflationspolitiken med minusränta är storbankernas räddare.
Citera
2020-04-05, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Utan nischbanker m.m. så hade naturligtvis vinsterna i de 4 storbankerna fortsatt att öka till 5 6 7 8 miljarder i kvartalet. Jag är glad att det inte blev så. jag inväntar faktiskt motsatsen, att den för första gången på länge sjunker till 3 miljarder. Utan deras enskilt största vinstbidrag, att de kan låna för 0%, hade detta redan inträffat. Den korkade inflationspolitiken med minusränta är storbankernas räddare.

Ja det är utmärkt för oss kunder så länge vi inte äger aktier i bankerna.
Citera
2020-04-05, 15:09
Medlem
Köpte tyska Wirecard för 750 000 SEK i fredags innan stängning. Tror de släpper en galet bra Q4-rapport denna månad. Bolaget bygger digitala betalningar och finns med överallt i alla transaktioner vi gör.

Ska bli spännande och se om bettet lyckas. Riktkurser (nya) på 280 euro och kurs nu 103 euro.
Citera
2020-04-05, 15:10
Medlem
Intressant hur folk hyllar nischbankerna som om de är något speciellt.

Alla är i princip skit.

Avanza var bra för 10 år sen. Nordea slår de med hästlängder:

1) Lägre courtage och man slipper courtageklasser.

2) 100% av källskatten tillbaka på några veckor. Avanza får man inte ens tillbaka allt, och det tar 2-3 år innan pengarna kommer in på kontot -wtf?

3) Större aktieutbud. Kan man ens köpa brittiska aktier genom Avanza?

Kommer inte ens gå in på Collector eller andra skitbanker.

https://www.di.se/nyheter/blancolanen-en-tickande-bomb-sveriges-subprime/

Oj då? Kommer vi få se nischbankerna gå i konkurs en masse?
Citera
2020-04-05, 15:11
Medlem
Vad tycker du om Saxobank som alternativ till Avanza?

Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Intressant hur folk hyllar nischbankerna som om de är något speciellt.

Alla är i princip skit.

Avanza var bra för 10 år sen. Nordea slår de med hästlängder:

1) Lägre courtage och man slipper courtageklasser.

2) 100% av källskatten tillbaka på några veckor. Avanza får man inte ens tillbaka allt, och det tar 2-3 år innan pengarna kommer in på kontot -wtf?

3) Större aktieutbud. Kan man ens köpa brittiska aktier genom Avanza?

Kommer inte ens gå in på Collector eller andra skitbanker.
Citera
2020-04-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForeverYang
Vad tycker du om Saxobank som alternativ till Avanza?

Kan för lite om Saxobank. Ägs väl av Sampo? Vet att de är breda.
Citera
2020-04-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForeverYang
Köpte tyska Wirecard för 750 000 SEK i fredags innan stängning. Tror de släpper en galet bra Q4-rapport denna månad. Bolaget bygger digitala betalningar och finns med överallt i alla transaktioner vi gör.

Ska bli spännande och se om bettet lyckas. Riktkurser (nya) på 280 euro och kurs nu 103 euro.

Har du tittat på Adyen, Visa eller Mastercard?
Citera
2020-04-05, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Ja självklart.

En nisch är alltså inte bolån, det är för brett. Ta Avanza t.ex. som siktar in sig på bolån till kapitalstarka kunder som har stora säkerheter i form av värdepapper hos Avanza förutom säkerheten i form av bostaden. Detta är en nisch som storbankerna har svårt att matcha eftersom Avanza utnyttjar det faktum att 1 miljon svenskar har värdepapper hos Avanza.

Detta måste storbankerna försöka möta och det har de gjort genom att nu bli prisledande på aktiehandel. Avanza är idag mycket dyrare på det än t.ex. Nordea som är prisledande men få kunder har upptäckt detta. Detta visar dock på just ökad konkurrens som leder till kraftig prispress, bra för kunderna men dåligt för bankerna.

Men detta är ju också det historiska skeendet. Jag förnekar inte konkurrens och att det lett till stagnation av vinsten. Jag ifrågasätter det deterministiska att det kommer att leda till fallande vinster framöver.

Se på Swedish Match som utsattes för något liknande. De hade monopol på snus i princip och mötte lågpriskonkurrens av en rad aktörer. Pressad vinstmarginal och svikande marknadsandel.

Under lång tid fick de harva sig fram, men hittade nya affärsmodeller. Samtidigt stagnerade konkurrensen, det får inte plats hur mycket konkurrenter som helst.

Och Handelsbanken sitter ju inte heller still. De möter den nya tillvaron.

https://www.privataaffarer.se/shbs-nya-vd-handelsbanken-behover-forenkla-och-effektivisera/

Frågan är väl när man vågar gå in, jag tror nog det värsta av konkurrensen redan är här, och förändringsarbetet är bara påbörjat.
Citera
2020-04-05, 15:39
Medlem
Citat:
Men detta är ju också det historiska skeendet. Jag förnekar inte konkurrens och att det lett till stagnation av vinsten. Jag ifrågasätter det deterministiska att det kommer att leda till fallande vinster framöver.

Den här avgiftsspiralen nedåt visar inga tecken på att avta, tvärtom breddas den bara så att den berör bankernas samtliga intäktsben.
Citera
2020-04-05, 15:59
Medlem
Jaja, storbanker hit och dit.

jag är lite sugen att handla nästa vecka, man är ju påskledig.

Jag grunnar på några små poster i HM... så har ju det jävla Millicom rasat. Kanske växlar ned mitt GAV där... Jag förstod aldrig varför Millicom blev så hårt straffat. Skall de sluta nyttja telekom i sydamerika?? Varför då??

HM blöder ju nu så man är kanske lite snabb in där, men jisses vilken stark Q1 det var då!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in