2020-04-05, 10:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
I Skavlan så fick man intrycket att Tegnell är väldigt styrd av sin chef. Han sa t.o.m. uttryckligen att det är hans chef som har ansvaret.

Givetvis är det Folkhälsomyndighetens generaldirektör som har det yttersta ansvaret för vad tjänstemännen på myndigheten pysslar med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det finns ju sådana som konstaterar att »vissa länder ligger på >6 i Z-score« och att jag inte hållit på med »riktig matematik«.

Det mest spännande är ju att jag aldrig tagit ställning till eller hävdat att covid-19 inte kommer att synas i statistiken. Jag har bara visat på ett enkelt sätt att mäta det. Det irriterar dock alarmisterna så till den milda grad att de mobiliserar sig till tänderna och ser rött så fort det lyfts fram en möjlighet att mäta »katastrofen«.

Hur många fler har egentligen dött både i Sverige och världen under mars månad, jämfört historiskt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är väl inte ovanligt att människor "rally around the flag" i kristider. Ledarna i flertalet länder har blivit mer populära. Det går till en viss gräns sen ändras nog synen.

I Sverige kanske det är en reaktion på att folk är trötta på tjatet om humanitär stormakt. Likt en psykopat driver vi en inhuman och rationell strategi som sätter jobb och ekonomi i fokus och i det närmaste bortser från lidande för äldre och sjuka.
Citera
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
MSB varnar för långvariga strömavbrott om leveranskedjan av IT-produkter från Kina bryter samman.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/msb-farligt-for-samhallet-om-leveranser-stoppas-till-it-och-energibolag/

Orkar inte läsa artikeln. Vilket jävla U-land Sverige är om vi är beroende av Kina för att kunna ha ström! PATETISKT!
Citera
2020-04-05, 10:34
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, världen kommer att överleva, men gör du det?

Det är frågan.

Jag har redan haft en förkylning för några veckor sen, det kanske var ert berömda "dödliga" virus.

Kändes som ett skämt om du frågar mig.
Citera
Medlem
Är det korrekt uppfattat av mig om Sverige nu inte räknat alla dödsfall i Corona ännu!?
Dvs de 373 st är enbart bekräftade... alltså sådana som kommit in och legat på sjukhus ett tag och fått blivit provtagen. De övriga som kommit in med 40 graders feber, hosta, lunginflammation och sedan dött räknas inte möjligtvis med i statistiken av Coronasjuka!!?

Vad händer egentligen i Sverige??
Snälla hjälp mig tolka detta
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/

Text:
Den 25 mars redovisades 42 dödsfall totalt, men efter en revidering i efterhand var siffran 97 redan då.
Den 26 mars rapporterades 66 döda, men efter en revidering var siffran 124. Dagarna därpå ser det ungefär likadant ut, enligt TT.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ungefär ett år efter epidemin.

I nuläget
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast vi har ju oändligt mycket bättre sjukvård nu än på den tiden. Ett botemedel kommer ju komma tids nog. Förhoppningsvis innan våg två. Fast även nu räddas ju många liv med suverän sjukvård.

På vilket vis är sjukvården suverän?
Har du helt missat bristen på utrustning, bristen på mediciner etc och framförallt bristen på personal..
Citera
2020-04-05, 10:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Fredrik Reinfeldt uttrycker oro över coronautvecklingen där stater världen över skaffar sig mer makt under coronasmittan. Det kan nämligen missbrukas i längden, befarar han.

Tänk att man skulle sitta här och hålla med Fredrik Reinfeldt
Det är en märklig tid detta.

Uffe tycker att skattebetalarna ska få något för pengarna (del i företag) och vill alltså förstatliga företag.
Steffe talar om den svenska nationen och svensk särart.
Jimmie ser sig omsprungen både vad gäller nationalism och stängda gränser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Är det korrekt uppfattat av mig om Sverige nu inte räknat alla dödsfall i Corona ännu!?
Dvs de 373 st är enbart bekräftade... alltså sådana som kommit in och legat på sjukhus ett tag och fått blivit provtagen. De övriga som kommit in med 40 graders feber, hosta, lunginflammation och sedan dött räknas inte möjligtvis med i statistiken av Coronasjuka!!?

Vad händer egentligen i Sverige??
Snälla hjälp mig tolka detta
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/
Det stämmer. Detta är helt sjukt. Planen är fortfarande att rädda ekonomin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu är det sossar som styr landet och de har en förmåga att skylla alla sina misstag på höger.
Är det inte dregglande nazzar så är det pengakåta moderater, eller "bondeförbundet" SD med alla efterblivna bönder.
Äckliga människor inom S. De borde lägga till ett till S. Ger mig fan på att man ljugit om hela historian också.
Nu skall man inte prata höger och vänster i denna farsot.
Vill man göra det så kan jag också vräka ur mig " sanningar" och " osanningar"

Nu får S styret stå för sina snedvridna siffror de redan dolt när tokfan Stefan gör bort sig och pratar om fler tusen när han redan visste.
Nu ska du omedelbart sluta prata om borgare när det är rödingarna som sprider sifferrosor lite som de vill.
Det blir ännu värre när du börjar snacka om borgare.

Det är ingen som är värre än någon annan. Men om nu systemet vill ljuga dvs Löven i toppen så måste han även ha med sig sina politiska motståndare. Sen är det värdelöst att ljuga då vi kommer ha ett facit i handen nästa år i April.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De som misskött sjukvården är regionerna, alltså det offentliga. Det finns bara ett helt privat sjukhus i Sverige (Bollnäs sjukhus), så den privata sjukvården är i liten skala.

Stockholms region sköttes av hans fru under den tiden och efter det fortsatts skötts av moderaterna, privatiseringen av vården är inte bar 100% privatiserad sjukvård utan även apoteken och en rad andra saker som infördes under perioden 2006-2014, bland annat utförsäljningen av sjukhus (Stockholmsregionen sålde för övrigt ett Bromma Sjukhus nu mitt under pandemin) sjukvården har blött personal och resurser i över 5 års tid pga att sjukvården i stort sett fick tas över av riskkapitalister som vill tjäna pengar.

Sedan så har vi Nya Karolinska som har blivit ett monument över Reinfeldtarna och deras politiska vilja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in