2020-04-05, 10:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar
Vad jag har förstått så är bakteriell (t.o.m dubbelsidig) lunginflammation ett av de allvarligare problemen med C19. Kan någon svara på om svenska läkarvården pumpar in antibiotika till alla som drabbas av detta (även till äldre med flera underliggande sjukdomar)?

Isåfall: Finns risk att antibiotikan kan ta slut?

För nåt år sen kunde man t.ex läsa detta:
https://www.expressen.se/nyheter/larmet-tusen-lakemedel-kan-ta-slut-under-2019/

Nu är det framförallt viral-lunginflammation man får av COVID, inte bakteriell (även om detta också kan förekomma i vissa fall). Därför hjälper alltså inte antibiotika.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det säger mig exakt det jag skriver att om det dör i genomsnitt 90000 i ett land under flera återkommande mätningar så kan man jämföra med den för att se hur en viss epidemi ett visst år slår på dödligheten.

Det behövs inget annat och ditt försök att tala om svepande antyda något om »riktig matematik« visar bara att du inte fattar någonting. Det är är enkel matematik, men den säger det mesta i detta fall.

Om visa, här i tråden, påstår att det ska dö inemot 50000 i covid-19 så borde det tydligt visa sig i den enkla statistiken över antalet döda. Men du kanske har någon »riktig matematik« som skulle komma fram till något annat?

Låt mig ge dig ett räkneexempel. Det dog 92300 i Sverige 2018 och det dör i genomsnitt 90000 per år i Sverige. Om det visar sig att det dött 91112 personer i Sverige 2020. Skulle du då med din »riktiga matematik« kunna bevisa eller förkasta att det dött 50000 i covid-19?

Du behöver inte ge mig räkneexempel. Det finns ren statistik som visar Z-scores. Du har inte använt en minut av ditt liv till riktig matematik och det märks. Jag har sett dig skriva skräp i många forumdelar så förvånad är jag inte över att du är lika hjärndöd som vanligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Eftersom man mest testat personer med symptom så kan man ha missat många asymptomatiska som aldrig utvecklar några symptom. Jag har fått intrycket att man nyligen börjat inse att det kan finnas fler asymptomatiska (alltså inte bara presymptomatiska) än man tidigare trott, och även att andelen kan variera mellan länderna. Jag hittar inte artikeln jag läste om detta, men hittar jag den kommer jag att posta länken.

Forskning tar tid och det är inte alls förvånande att man hela tiden måste ompröva en del flera veckor eller till och med månader gammal kunskap.

Menar du denna? https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375?=&utm_source=adestra&utm_medium=email&ut m_campaign=usage&utm_content=daily&utm_term=text
Citera
2020-04-05, 10:21
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Zink i kombination med hydroxyklorokin. Remdesivir är ett experimentellt läkemedel, klorokin är beprövat och godkänt.
Och effekterna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu missförstår du mig. Om man försöker dölja något så måste alla i processen vara med på det. Regionerna styrs flertalet fall av borgerliga. Jag tror om de fick en fri straffspark så kommer de försöka sätta åt Stefan. Du måste ha en lögn som fungerar på alla nivåer annars kommer det inte fungera.

Jag tror ingen sitter och ljuger med vilja. Speciellt som sanning kommer komma upp med automatik. Det är bara räkna antal döda för detta år. Jmf med alla andra år så ser man överdödligheten. Dvs de som dog av Corona.

Moderaterna inser hur farligt det vore för ekonomin och industrin att ifrågasätta rådande strategi så tror inte de vågar det.

Det är ekonomin framförallt allt på sjukvårdspersonal och allvarligt sjukas bekostnad som gäller.

Svensken är lojal och håller inne med kritik. Allt ifrån läkare, sjukvårdspersonal till myndighetapersoner samt t.o.m. även andra partier.

Det är ett intressant skådespel som trots allt visar på fördelar av den åsiktsdiktatur som vi lever i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finnjefvel
Vet du, int har jag det lilla minsta intresse att komma dit. Till det socialdemokratiska multi-kulti Folkhemhelvetet.

Till Norge kan jag tänka mig att flytta. De har pengar o vett. Ni är väl pank - och piskar ni på svenskt stil när det gick så snopet med den här corona hanteringen.

Heja Anders Tegnell och Heja Sverige. Hop hop falleraa, så länge man kan säga så. Tiden börjar bli knappt.

Nästa vecka faller ni.
Jag menade inte att ni ska flytta hit. Men många finnar jobbpendlar här, semestrar här, och är kanske intresserade av våra IVA-platser när tiden är mogen.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men vad fan är det för fel på folk? FHM har ju nästa från dag 1 sagt att det finns en viss eftersläpning i siffrorna. Regionerna rapporterar just fort det går. Har ju inget med tegnell att göra. Följ inte FHMs siffror då, om du tycker de är så dåliga. Följ pressbulletiner osv från regionerna istället som jag gör. Samma med C19. Det är vad de baserar sina siffror på, inte FHM.

FHM kör en rövare och hoppas att det inte ska komma fram att dom mörkar. Nu ser dom att det inte går att mörka när andra källor är mer direkta utan "fördröjning". Så bevisligen så finns det dom som försöker dölja , förhala rätt siffror. FHM har inte kommer med en rimlig förklaring till varför endast dom har en fördröjning i döda. Mörkertalet kommer att öka när folk ska vårdas i hemmen och dör. Jag garanterar att det kommer inte att göras en seriös test på alla för att se om dom har C19 eller inte.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Så jag som kommer med fakta ska vänta med att uttala mig medans ni domedagsprofeter och hypokondriker får skrika ut att världen kommer gå under?

Du tillhör säkert skaran som har hamstrat toapapper.

Har man läst den här tråden från start så låter det precis sådär, "vänta ni bara, vänta till nästa vecka, eller veckan efter det, dåå, dåå kommer det bli lik på gatorna!"

Men som tur är kommer det inte hända. För tillhör man inte riskgruppen (sjukdomar eller 80 plus) så får man en lättare förkylning och sen är det bra med det.

Nej ditt påstående om att bara riskgrupper drabbas allvarligt är fel, ca 30% av de som ligger på intensiven i sverige tillhör inte någon riskgrupp och om inte vården hade haft kapacitet hade de varit döda nu, men så länge vården har kapacitet har de goda möjligheter att klara sig.

Att de utanför riskgrupperna endast skulle få en lättate förkylning stämmer ej. Av det som rapporteras just nu så får 80% milda symptom men med milda symptom menas allt från att personen knappt känner att de är sjuka till lungiflamation som ej behöver sjukhusvård. De allra flesta känner av detta som en mycket kraftig influensa.

Sedan är det viktigt att du inte projecerar din rädsla genom att klanka ner på de som faktiskt tar initiativ att skydda sig och andra, de hjälper faktist indirekt dig från att bli smittad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja dödstal en är hela norden x3 så ja vi ligger sämst till i hela EU. Sen har vi Anders Ygeman som enerfiminister som sa att telekom och bredband ej skulle bli påverkade..

Men snälla du, hur många smittade vi har i Sverige har ju knappas med kinas möjlighet att leverera teknikdelar att göra!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Äntligen ett vettigt inlägg! (Det kommer nog inte tas emot med öppna armar...)

Nej, det finns ju sådana som konstaterar att »vissa länder ligger på >6 i Z-score« och att jag inte hållit på med »riktig matematik«.

Det mest spännande är ju att jag aldrig tagit ställning till eller hävdat att covid-19 inte kommer att synas i statistiken. Jag har bara visat på ett enkelt sätt att mäta det. Det irriterar dock alarmisterna så till den milda grad att de mobiliserar sig till tänderna och ser rött så fort det lyfts fram en möjlighet att mäta »katastrofen«.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Nu är det framförallt viral-lunginflammation man får av COVID, inte bakteriell (även om detta också kan förekomma i vissa fall). Därför hjälper alltså inte antibiotika.
Det ges ofta i förebyggande syfte.
Citera
2020-04-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Själv tror jag inte att man överhuvudtaget kan "skydda de gamla och sköra". Hur skulle det gå till?

Någon måste ta hand om de äldre på äldreboenden. Ska de testas varje dag? Och även om vi gjorde det skulle det vara till någon nytta när nu smittan sprids även utan symptom plus att testresultatet inte är helt pålitligt vid olika faser av sjukdomen.

De gamla och sköra kommer att då. Såtillvida de inte har tur och blir bara lätt sjuka. Vissa kurerar sig mirakulöst, men frågan lyder: ska man satsa på 95åriga Hulda eller 48åriga Magdalena - om man måste välja? För mig är valet inte svårt.

Överallt i världen dör gamla och sköra redan av olika anledningar. Men i Sverige tycks en del av befolkningen TRO att man kan hjälpa alla och alltid. Så är det inte ens vanligtvis.

Men...

1-man kan bryta smittkedjan in till äldre äldre
-vårdpersonal får inte mixas med andra och deras familjer hålls hemma alternativt att dom bor på annat ställe tillfälligt. Man håller deras barn hemma eller har dom i en corona-fri skola speciellt för vårdpersonal. bil till och från jobbet.
Staten går såklart in och betalar för den andra partnern som måste vara hemma och mathem prioriterar vårdpersonal.
Det här kräver att staten går ihop med vårdgivaren och skjuter till extra resurser och hjälp men det är väl därför vi har MSB och istället för att ge kulturarbetarna en miljard kunde man kanske satsa pengarna där?

-man följer strikta rutiner på äldreboendet och använder ansiktsmask.

-så fort man misstänkt att man utsatts för smitta så får man inte jobba.

2-riskgrupper får vara hemma med full lön.

3-alla som vill får ha sina barn hemma från skolan.

4-man slutar vela och ger klara direktiv för social distansing.

5-man slutar vela och ger klara direktiv för ansiktsmask.

6-man slutar vela och går ut med tydliga riktlinjer att det är asymptomatisk spridning.

7-man slutar vela och hotar äldre med indraget bostadstillägg och fädrtjänst för resten av deras miserabla liv om dom ens så mycket som syns ute.

Ovan skulle man komma väldigt långt med men nu då FHM inte trott på asymptomatisk spridning och ansiktsmask så är ju smittan lös överallt i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in