2020-04-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
har du en trovärdig källa med länk för ditt pastaende? Eller killgissar du lite?

"killgissar"...give me a fucking break, är du en vänsterdåre?
Citera
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizenhaial
rökning försämrar lungkapacitetn dramatiskt, vilket innebär att om du är rökare och dår covid.19 som slår extra hårt emot just luftvägarna, så kommer du ligga i en högre andel förhöjd risk att dö , jämfört med en frisk person som inte röker och har ett bättre immunförsvar.

Det håller jag med om, men att påstå "mycket hög risk att dö" var att överdriva. Röker inte själv så för mig spelar det ingen roll, detta är bara min åsikt utifrån de dödsfall vi sett.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Viruset har fortfarande inte bevisat sig vara livsfarligt. Jag förstår exponentiell tillväxt och avvaktar och ser vad som händer de närmaste 2 veckorna.
Frö de är avgörande.
Men ni som kommer och säger att viruset är livsfalrigt...jämfört emd vad??????

Folk dör.

Hur kan det inte vara livsfarligt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Gott om de får en lugn natt..

Men vid fronten har det blivit tunnare, i.o.m platser som byggts ut. Man kommer inte ha samma uthållighet som tidigare.
Men har föreställt mig fullt italienkaos på sjukhusen i stockholm.
Citera
2020-04-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Eller sålla bort 70+arna redan i telefonkön ?

Sållningen sker nog främst genom att inte flytta sjuka från vårdhem och liknande till IVA.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Exakt!

Äntligen någon som ser skogen för träden. Differensen mellan antal döda jämfört med ifjol är inte avsvärt mycket större i år.
Vi får se vad som händer de närmaste 2 veckorna.
IVA.platserna skulle ta slut i sthlm i helgen enligt Aktuellt. Kaoz! Kaoz!!
Vi får se. Är fortfarande skeptiskt.

Att färre än normalt dör under karantänstider är väl en no brainer?
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
.. men om nu eventuellt en andra våg skulle fungera som spanska sjukan då.. det var först i andra vågen utav SP som de yngre började stryka med..
Fast vi har ju oändligt mycket bättre sjukvård nu än på den tiden. Ett botemedel kommer ju komma tids nog. Förhoppningsvis innan våg två. Fast även nu räddas ju många liv med suverän sjukvård.
Citera
2020-04-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Statsminister har låtit Anders Tegnell styra landet med sina åsikter om att vi ska skapa en flockimmunitet. Detta har gjort AT till Sveriges värsta massmördare! Han har medvetet låtit folk smitta äldre och andra som har nedsatt immunförsvar. Dags att införa dödsstraff och tjänstemannaansvar på politiker som helst vill låta någon annan fatta politiska beslut när det börjar brännas. Eget ansvar vill dom inte veta av. Bara en tidsfråga innan det blir som i Danmark att man inte får kritisera berörda myndigheter.

Om vi begränsar oss till att förklara varför vi har denna syn så min åsikt är att när Regeringen beslutar att följa A.T. s och FHM s taktik att satsa på flockimmunitet då måste A.T. ha förklarat att Sverige har lägst antal respiratorer i västvärlden. Han måste ha förklarat att som jag ser det att väljer man flockimmunitet så kommer fler att smittas per tidsenhet vilket självfallet innebär att maximalt antal smittade vid en tidpunkt kommer vara fler än om man väljer karantän då antalet smittade är lägre pga långsammare spridning.
Dessa två fakta gör att när valet gjordes så valde beslutsfattarna (S, C, MP och L trots att S.L. vägrade svara på frågan om de kommer ta ansvar) att med berått mod välja en taktik som med visshet innebär fler döda än om man valt karantän pga brist på respiratorplatser och t.o.m. brist på skyddsutrustning för personal.
Har jag gjort någon tankevurpa ?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
"killgissar"...give me a fucking break, är du en vänsterdåre?
jag efterfragade en källa
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
har du en trovärdig källa med länk för ditt pastaende? Eller killgissar du lite?

Jag är inte synsk. En trovärdig källa för hur många som har dött år 2020 är det ingen som kan ge dig. Jag är dock inte mycket för rabiata empirister som vill ha källor på att solen går upp imorgon, så även om jag hade haft en hade du fått leta upp den själv.
Citera
2020-04-04, 21:56
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varje dag 2018 dog 250 svenskar. Där är ett viktigt tal att jämföra med.

Det som händer nu är inte bra, men inte det värsta som hänt
Det dör cirka 90 000 i Sverige varje år. Jag får inte ihop det med tanke på att vi är drygt 10 miljoner invånare och folk blir knappast hundra år i snitt men det är vad scb påstår.. dvs som du skriver cirka 250 om dagen.
Citera
2020-04-04, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Hur hade du tänkt att man skulle länka till en siffra som är känd först efter årets slut?
va?? hänvisar du till siffror fran arets slut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in