2020-04-05, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Jobba i munskydd som i vården? Då smittar du inte andra. Kan de jobba i munskydd i vården kan säkert du göra det!

Tänk på att tvätta händerna före och efter du tagit i munskyddet med händerna.
Men vänta nu lilla Åke, är det du som har möjligt att ge mig dessa munskydd?
Citera
2020-04-05, 10:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är hans fanatiska vilja till total privatisering som har satt Sverige i en svår sitts, så han ska nog ligga lågt

De som misskött sjukvården är regionerna, alltså det offentliga. Det finns bara ett helt privat sjukhus i Sverige (Bollnäs sjukhus), så den privata sjukvården är i liten skala.
Citera
2020-04-05, 10:11
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det blev lägre men helg ska man ta med nypa försiktighet. Däremot så är det betydligt lägre än den exponentiell initiala ökningen som Sverige haft Vi skulle om vi initialt hade en dubblering var 2,6 dag ligga på 860 döda idag. Jämförelsen med Tyskland och Italien om kurvorna synkas med de initiala ökningen (värden från Worldometer):

SE: 373 (391 enligt c19)
DE: 775
IT: 1266

Sverige ligger lägre vid samma fas.

Nämen ojsan vad har vi här.

Citat:
Nya uppgifter visar högre dödstal
Reviderade officiella dödssiffror vittnar om att antalet döda i covid-19 hittills har varit klart högre än tidigare rapporterat.
Det framgår av en granskning som TT har gjort.

https://tt.omni.se/nya-uppgifter-visar-hogre-dodstal/a/xPkOqG

Tegnell har såklart mörkat. Diktatur Sverige.
Citera
2020-04-05, 10:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
När Stefan sa att vi skall förbereda oss på fler tusen så var siffran redan uppe i mer än 750.
De har antagligen setat under helgen och kokat ihop en historia som skall se bra ut.
Mig lurar de inte.

Alla siffror de nu kommer att visa kommer jag att tänka att är det dubbla.
Ja, jag funderade också på Löfvens uttalande om flera tusen döda var någon slags mental förberedelse riktad till folket.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
09:51Stefan Sköld
Forskare studerar corona hos husdjur
Två hundar i Hongkong och en katt i Belgien har testats positivt för det nya coronaviruset.

Statens veterinärmedicinska anstalt bedömer dock inte att sällskapsdjur utgör någon risk för vidare smittspridning.

Läs mer i Aftonbladet Plus om forskarnas studier kring husdjur och corona.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e898df8335fbf0018dba2a3

===

Fuck! Vilken jävla best det här viruset är.
Min katt har i allafall inte hostat eller legat utslagen ännu. Om han inte är symtomlös förstås.
Får se om han ligger död här någon dag då..
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/
Här är din PK. Källa.

Jag har redan redovisat min källa som i grunden kommer från TT. Vad ska jag med den där till?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Svårt att följa hela tråden, får medges.
Men hoppas på att vi kan få ut antikropptesterna storskaligt snart, detta kommer revolutionera allt.

Där är vi i alla fall överens. Det kan göra det lätt att kartlägga mycket samt förutom ha praktiska applikationer även på ett personligt plan göra folk lugnare (eller veta hur de bör bete sig generellt utan att ha ångest över varje åtgärd).

Oavsett vad vi föredrar för basstrategi måste vi ha demografisk- och smittspridningsdata innan vi kan vara helt säkra på vad som är rätt (ja 100 kan man ju aldrig vara).

Det blir i alla fall lättare att argumentera och motivera folk för vi kan inte dra åt flera håll samtidigt.

Det kommer så mycket inlägg idag att när man väl läser en sida på en vanlig skärm har det kommit in tre nya.
Citera
2020-04-05, 10:13
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Fuck! Vilken jävla best det här viruset är.
Kina måste betala för vad de gjort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte »min statistik«. Det är offentlig statistik som förs och dokumenteras varje år. Hur jag kommer fram till det är jätteenkelt. Om det, som nu, grasserar en sjukdom så kan man vi årets slut avläsa om fler avlidit i landet än det gör normalt. Om det normala är 90000, vilket är genomsnittet för Sverige sedan många år och det ligger på cirka 90000 när det mäts efter årsskiftet, då är det bara att konstatera att dödligheten följer samma mönster som alltid. Med andra ord, i så fall, har inte covid-19 inneburit en högre dödlighet i landet på årsbasis. Däremot har säkert många dött ett antal månader tidigare än de annars skulle ha gjort

Om däremot vi når nivåer som ligger en bra bit över toppnoteringar för dödlighet (92000 2018) så kan man jämföra dessa siffror med döda kopplat till covid-19. Ser man ett tydligt mönster där kan man betrakta det som en överdödlighet.

Det kommer de att göra när statistik finns tillgänglig. Var så säker.

Det har inget med begränsat synsätt att göra. Det är något som måste göras och som kommer att göras i alla länder för att få ett grepp om hur covid-19 i realiteten (inte i paniken) påverkade landet.

Här i tråden har ju åtskilliga alarmister inte gjort annat än att spekulera i siffror hela tiden, om hur många som ska dö nästa vecka och nästa månad och fram till juni. Då är det plötsligt okej.
Äntligen ett vettigt inlägg! (Det kommer nog inte tas emot med öppna armar...)
Citera
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Mycket nummerkonton som ploppat upp och nu bidrar med tvärsäker visdom i tråden. Det är vi alla mycket glada för.

Angående vad folk dör av kan man säga så här.

Den direkta orsaken till döden är alltid att hjärtat slutar pumpa blod till kroppens organ. Det intressanta här är vad som får detta att inträffa. Om viruset är det som får detta att hända, oavsett om det finns andra sjukdomar sen tidigare, så är det viruset som är orsaken till att just döden inträder. Allt annat är skitsnack.

Vidare när det gäller antal döda, har det sagts flera gånger i tråden, att de officiella siffrorna inte stämmer. Det är bara att acceptera att svenska staten sysslar med krishantering just nu och främst prioriterar sverigebilden och att undvika panik, i den ordningen.

I övrigt vill jag tacka nummerkontona för deras bidrag till diskussionen. Nummerkontona höjer verkligen nivån här inne. Synd bara att de knappt varit aktiva på Flashback före pandemin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Eftersom man mest testat personer med symptom så kan man ha missat många asymptomatiska som aldrig utvecklar några symptom. Jag har fått intrycket att man nyligen börjat inse att det kan finnas fler asymptomatiska (alltså inte bara presymptomatiska) än man tidigare trott, och även att andelen kan variera mellan länderna.

Siffror från Kina, Sydkorea, Diamond Princess och nu Island, stödjer att andelen asymptomatiska förmodligen inte är över max 30-40% (troligen ungefär 20%).
Att 4 av 5 är asymptomatiska, är utopi, eller en mardröm !

För alla andra länder är dessa asymptomatiska mycket dåliga nyheter, 20% av de smittade som är asymptomatiska kan stå för 80% av smittspridningen.
Det är det sista man vill ha om man faktiskt försöker stoppa spridningen.

Det skulle vara mycket bättre om alla hade symtom, så de var lättare att hitta och isolera.

För Sverige är det bara att korsa fingrarna för att 90% är asymptomatiskta, eftersom Sverige inte isolerar och kontaktspårar, men låter detta spridas fritt.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
MSB varnar för långvariga strömavbrott om leveranskedjan av IT-produkter från Kina bryter samman.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/msb-farligt-for-samhallet-om-leveranser-stoppas-till-it-och-energibolag/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in