Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-04, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nja, naivt o amatörmässigt polisarbete o en stor dos tur kan man nog lägga till iaf. Men visst det kanske inte var en total idiot som höll i vapnet.

Snarare lögner och mörkläggning. Inget annat.
KP har knappast snubblat över något som inte funnits i utredningen innan. Han har bara dammat av smutsen.
Citera
2020-04-04, 13:46
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Men att gå ut med att åtal skulle vara aktuellt?
Ger man inte då denne medhjälpare möjlighet att gömma sig, ta livet av sig, eller på nåt annat sätt försöka förhindra åtal och vidare rättskipning?
Och om personen gömmer sig, skulle man då acceptera detta och lägga ned utredningen till sommaren?

Nej, åtal finns inte i min bok och har aldrig funnits. Tycker det är dumt att det ens nämndes, då det inte är ett alternativ.
Det är normalt.

Exempel:

"Vi är många som med spänning emotser åklagarens beslut i åtalsfrågan vad gäller den för dråp misstänkta läkaren vid Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna. Vi får dessvärre ge oss till tåls ytterligare några veckor."

källa: https://www.expressen.se/blogg/svenerikalhem/2009/06/hog_tid_for_beslut_i_atalsfragan_i_lakardrapfallet /

"Åklagaren har inte tagit beslut i åtalsfrågan i det ärendet. – Vi inväntar en del utredningsåtgärder där, säger han. Den misstänkta kvinnan nekar ..."

källa: https://www.op.se/logga-in/kvinna-atalas-misstankt-for-grov-mordbrand-efter-restaurangbranden-vid-tegelplan-har-videobevisning
Citera
2020-04-04, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är vad Hans Holmer hävdade och jag är inte övertygad om att 3230s besättning uppfattat ett skott från Sveavägen uppe på David Bagares gata. Den bristande effektiviteten i den fortsatta mördarjakten borgar för detta. Trots att polisen kände till en skjutning på Sveavägen stoppades inte Lars Jeppsson när han kom gående just på David Bagares Gata.

Långt ifrån övertygad om att GM fortsätter ner på David Bagare. Känns som både vänster och höger ger betydligt bättre alternativ.

Men visst , ett mått av tur finns hos GM. Tycker kylan i utförandet och det faktum att brottet begås där det gör säger en hel del om beslutsamheten. Läget är inte optimalt. Ändå skjuter GM . Lite som PG Näss sa det går inte ihop.
Menar du att GM inte sprang DB gata? YN ser ju med stor sannolikhet GM.
Citera
2020-04-04, 17:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det är normalt.

Exempel:

"Vi är många som med spänning emotser åklagarens beslut i åtalsfrågan vad gäller den för dråp misstänkta läkaren vid Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna. Vi får dessvärre ge oss till tåls ytterligare några veckor."

källa: https://www.expressen.se/blogg/svenerikalhem/2009/06/hog_tid_for_beslut_i_atalsfragan_i_lakardrapfallet /

"Åklagaren har inte tagit beslut i åtalsfrågan i det ärendet. – Vi inväntar en del utredningsåtgärder där, säger han. Den misstänkta kvinnan nekar ..."

källa: https://www.op.se/logga-in/kvinna-atalas-misstankt-for-grov-mordbrand-efter-restaurangbranden-vid-tegelplan-har-videobevisning

Inget av dessa två fall är jämförbart med detta. Där är det media som går ut och säger att beslut i åtalsfrågan väntar.

I detta fall är det åklagaren som går ut själv och säger att beslut ska komma.

Vi har en för oss okänd GM. Att gå ut och varna en levande GM är naturligtvis helt oacceptabelt och dumt. Så det lutar självklart åt att det inte blir något åtal.

Ta fallet med han som dödade en medelålders kvinna på ett motionsspår. Man misstänkte honom och topsade, vilket ju fick honom förstå att han skulle åka fast, så han tog sitt liv. Sån risk kan man inte ta i palmemordet.

GM är död.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-04-04 kl. 17:55.
Citera
2020-04-04, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det fetade förstår jag inte?
Om det finns bevis så skriver han väl inte av målet?

Jag håller med om att om mordvapnet hittad hos MGM (hans eget DNA är mindre relevant) och han tidigare finns i PU placerad runt MP så kan det räcka. LPs vittnesmål är dock fortfarande en potentiell showstopper.
Det jag menar är att om man ska lägga ner förundersökningen så måste man ändå komma med en lösning som på objektiva grunder skulle kunna leda till en fällande dom.
Citera
2020-04-04, 17:48
Bannlyst
Citat:
Jag tror tvärtom, medhjälparen är död, GM är vid liv.
Hade GM levt så hade han suttit häktad nu. Tror inte man går ut så här om GM fortfarande lever. Kanske om GM lever utomlands och de måste lösa med utländskt rättsväsende.
Citera
2020-04-04, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Snarare lögner och mörkläggning. Inget annat.
KP har knappast snubblat över något som inte funnits i utredningen innan. Han har bara dammat av smutsen.
Det enda han i så fall snubblat över är vapnet.

Men ja, som grundspår har han helt enkelt analyserat om utredningsmaterialet som leder till det här. Förvånar mig inte alls att de gamla utredarna totalt sket i de här uppslagen.
Citera
2020-04-04, 17:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag tror tvärtom, medhjälparen är död, GM är vid liv.

Jaså, har NF en medhjälpare nu plötsligt? Vem då?
Citera
2020-04-04, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Inget av dessa två fall är jämförbart med detta. Där är det media som går ut och säger att beslut i åtalsfrågan väntar.

I detta fall är det åklagaren som går ut själv och säger att beslut ska komma.

Vi har en för oss okänd GM. Att gå ut och varna en levande GM är naturligtvis helt oacceptabelt och dumt. Så det lutar självklart åt att det inte blir något åtal.

Ta fallet med han som dödade en medelålders kvinna på ett motionsspår. Man misstänkte honom och topsade, vilket ju fick honom förstå att han skulle åka fast, så han tog sitt liv. Sån risk kan man inte ta i palmemordet.

GM är död.
Nån form av åtal blir det nog tror jag eftersom GM inte gjort det här helt själv och att åtminstone nån av de andra gärningsmännen sannolikt lever.
Citera
2020-04-04, 17:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Nån form av åtal blir det nog tror jag eftersom GM inte gjort det här helt själv och att åtminstone nån av de andra gärningsmännen sannolikt lever.

Nej jag personligen tror inte KP har någon inblandad som är i liv. Det är för riskabelt varna någon för åtal.
Citera
2020-04-04, 17:57
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Är det Löjtnant X ?

Svar nej.
Citera
2020-04-04, 18:18
Medlem
Citat: