Citat:
Ursprungligen postat av
kajhahne
Fast man kan inte bara säga att GM var världens proffs bara för att han kom undan. Jag vidhåller att han hade jävligt tur också. Precis som FBI sa så är det amatörmässigt att skjuta en statsminister mitt på öppen gata bland 30-tal vittnen även om gärningsmannen vid gärningen var iskall.
Vad hade hänt om en polisbil åkte förbi precis vid skotten? Vad hade hänt om piketbuss 3230 valt att stanna och röka på david bagares gata 23:16-23:23?
Det är knappast gärningsmannens förtjänst att han lyckats hålla sig undan. Det beror på en usel utredning som inte velat utreda känsliga spår och ingenting annat.
GMs sätt att röra sig tyder på att han har någon form backup. Inget vittne berättar om någon typ av panik på mordplatsen. Han rör sig snabbt och behärskat från mordplatsen. Att han verkar lite tung i steget visar på kontroll av en person som inte vill riskera halka på en isfläck.
Att någon kunnat få ihop detta med
Christer Pettersson pekar mot en akut hjärnbrist.
Var den ev backupen finns är en fråga jag brottats med i 30år.
Lisbeth Palmes beige gubbe är väl det närmaste jag kommit, men han är ännu efter alla dessa år en skuggfigur. Där en säkring för återtåget borde finnas står
Lars Jeppsson. Att PU tänkte något liknande visar fränheten i
Lars Jonssons förhör med LJ. Men jag kan helt enkelt inte få in lille LJ i ett mordscenaro.
För GM är MOP inte ett optimalt tillfälle , men det är det bästa som bjuds , säger något om GM och han agerar vid dådet med avsevärd kyla. Skottet mot LP är besynnerligt , pekar bort ifrån hemliga tjänsters sätt att agera. Hade 3230 upptäckt något konstigt, med sinnesnärvaron GM visar kan han mycket väl börjat promenera lugnt och undvikit upptäckt. Spekulationer givetvis .