Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-04, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Nu pratar vi allvar, och ni hjälper mig.

En av mina favoriter är f d pilot inom försvarsmakten, dekorerad guldskytt och FRO, med goda kontakter inom Televerket. Hur tar jag reda på var han bodde 1986? Jag kommer inte droppa namnet.

Riksarkivet har uppgifterna. Du måste registrera dig för att få uppgifter "yngre" än 110 år.

Riksarkivet: https://sok.riksarkivet.se/
Senast redigerad av Utredaren 2020-04-04 kl. 10:07.
Citera
2020-04-04, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Låt säga att du har rätt och de faktiskt har hittat mordvapnet. Ser du något scenario där det räcker till åtal?

Jag skrev ett långt inlägg för ett par veckor sedan där jag listade vad jag bedömer är minimum för åtal. Om mordvapnet idag hittas hos någon som säkert kan bindas till MPs närhet 860228 så går det kanske, men inte givet. Den misstänkte kan hävda att han fått det senare under de 34 åren. Sedan har vi den lilla detaljen med LPs vittnesmål som ju räckte i TR. Det gör det otroligt svårt att fälla någon av dem som figurerat på bild eller vittnade. Om någon av dem åtalas så blir ett givet försvar: varför pekade inte LP ut denne? Jag har funderat åtskilligt på detta och kommer inte på ett rimligt åtalsscenario tyvärr.

Edit: det skulle vara om MOP begicks med ett icke stulet licens- eller tjänstevapen men hur troligt är det?
Med tanke på att det fanns inslag amatörmässighet vid mordet förvånar det mig inte om vapnet var registrerat.

Det finns en chans att vapnet tillhör en medhjälpare och att denna medhjälpare gått att identifiera i ett händelseförlopp på sveavägen.

Jag tror på åtal. Om GM är död så lär nån medhjälpare eller anstiftare åtalas. Kanske bor dessa utomlands vilket gör saken klurigare?
Citera
2020-04-04, 10:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Med tanke på att det fanns inslag amatörmässighet vid mordet förvånar det mig inte om vapnet var registrerat.

Det finns en chans att vapnet tillhör en medhjälpare och att denna medhjälpare gått att identifiera i ett händelseförlopp på sveavägen.

Jag tror på åtal. Om GM är död så lär nån medhjälpare eller anstiftare åtalas. Kanske bor dessa utomlands vilket gör saken klurigare?

Men att gå ut med att åtal skulle vara aktuellt?
Ger man inte då denne medhjälpare möjlighet att gömma sig, ta livet av sig, eller på nåt annat sätt försöka förhindra åtal och vidare rättskipning?
Och om personen gömmer sig, skulle man då acceptera detta och lägga ned utredningen till sommaren?

Nej, åtal finns inte i min bok och har aldrig funnits. Tycker det är dumt att det ens nämndes, då det inte är ett alternativ.
Citera
2020-04-04, 10:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

På det hela taget utfördes MOP med stor skicklighet , kyla och beslutsamhet. Jag betonar återigen att vi inte har någon koll på hur gärningsmannen tar sig till mordplatsen och nästan lika lite på hur han tar sig därifrån. Att han under 34år lyckats hålla sig undan rättvisan visar på en avsevärd kompetens. Hans agerar på mordplatsen utan maskering och utan att väcka uppseende. Det klarar inte vem som helst.
Citera
2020-04-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Ja, vad fan. När man läser utdrag ur polisförhören så finns det inte en tillstymmelse till om det har kontrollerat vad vittnena säger. Mer eller mindre oemotsagda...om du frågar mig.
SE passar bra in även om det finns frågetecken.

".

Polisförhör är "partsinlagor", dvs så ser vittnet "det hela". Det är därför man håller huvudförhandling med vittnen under ed där korsförhör medges.

Det var mera Tysklands Gestapo som inte bara kontrollerar, säger emot och för den delen torterar för att de som Hemlig statspolis skulle få fram ett för makten önskvärt resultat.
Citera
2020-04-04, 10:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

En av mina favoriter är f d pilot inom försvarsmakten, dekorerad guldskytt och FRO, med goda kontakter inom Televerket. Hur tar jag reda på var han bodde 1986? Jag kommer inte droppa namnet.

Arkiv Digital har uppgifter från 1985. Men förutsätter att ju att personen inte flyttade till 1986..
https://www.arkivdigital.se/
Citera
2020-04-04, 10:21
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
På det hela taget utfördes MOP med stor skicklighet , kyla och beslutsamhet. Jag betonar återigen att vi inte har någon koll på hur gärningsmannen tar sig till mordplatsen och nästan lika lite på hur han tar sig därifrån. Att han under 34år lyckats hålla sig undan rättvisan visar på en avsevärd kompetens. Hans agerar på mordplatsen utan maskering och utan att väcka uppseende. Det klarar inte vem som helst.

Nja, naivt o amatörmässigt polisarbete o en stor dos tur kan man nog lägga till iaf. Men visst det kanske inte var en total idiot som höll i vapnet.
Citera
2020-04-04, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nja, naivt o amatörmässigt polisarbete o en stor dos tur kan man nog lägga till iaf. Men visst det kanske inte var en total idiot som höll i vapnet.

Alternativt korrupt professionellt polisarbete med uppgift att understödja GM. Då behövs inte lika mycket tur.
Citera
2020-04-04, 11:36
Medlem
Citat:

Är det Löjtnant X ?
Citera
2020-04-04, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Men att gå ut med att åtal skulle vara aktuellt?
Ger man inte då denne medhjälpare möjlighet att gömma sig, ta livet av sig, eller på nåt annat sätt försöka förhindra åtal och vidare rättskipning?
Och om personen gömmer sig, skulle man då acceptera detta och lägga ned utredningen till sommaren?

Nej, åtal finns inte i min bok och har aldrig funnits. Tycker det är dumt att det ens nämndes, då det inte är ett alternativ.
Eftersom det är fler inblandade tvivlar jag på att varenda en tänker ta livet av sig bara för att KP anser sig ha löst mordet.

Underskatta aldrig KP. Du vet inte vad han kan göra eller anledningarna till att han uttalar sig på det sättet.
Citera
2020-04-04, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Fast man kan inte bara säga att GM var världens proffs bara för att han kom undan. Jag vidhåller att han hade jävligt tur också. Precis som FBI sa så är det amatörmässigt att skjuta en statsminister mitt på öppen gata bland 30-tal vittnen även om gärningsmannen vid gärningen var iskall.

Vad hade hänt om en polisbil åkte förbi precis vid skotten? Vad hade hänt om piketbuss 3230 valt att stanna och röka på david bagares gata 23:16-23:23?

Det är knappast gärningsmannens förtjänst att han lyckats hålla sig undan. Det beror på en usel utredning som inte velat utreda känsliga spår och ingenting annat.

Folk har en tendens att överskatta GM som om det vore en person med superkrafter som kan göra sig osynlig med ett knapptryck.
Senast redigerad av kajhahne 2020-04-04 kl. 12:07.
Citera
2020-04-04, 12:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Fast man kan inte bara säga att GM var världens proffs bara för att han kom undan. Jag vidhåller att han hade jävligt tur också. Precis som FBI sa så är det amatörmässigt att skjuta en statsminister mitt på öppen gata bland 30-tal vittnen även om gärningsmannen vid gärningen var iskall.

Vad hade hänt om en polisbil åkte förbi precis vid skotten? Vad hade hänt om piketbuss 3230 valt att stanna och röka på david bagares gata 23:16-23:23?

Det är knappast gärningsmannens förtjänst att han lyckats hålla sig undan. Det beror på en usel utredning som inte velat utreda känsliga spår och ingenting annat.

GMs sätt att röra sig tyder på att han har någon form backup. Inget vittne berättar om någon typ av panik på mordplatsen. Han rör sig snabbt och behärskat från mordplatsen. Att han verkar lite tung i steget visar på kontroll av en person som inte vill riskera halka på en isfläck.

Att någon kunnat få ihop detta med Christer Pettersson pekar mot en akut hjärnbrist.

Var den ev backupen finns är en fråga jag brottats med i 30år. Lisbeth Palmes beige gubbe är väl det närmaste jag kommit, men han är ännu efter alla dessa år en skuggfigur. Där en säkring för återtåget borde finnas står Lars Jeppsson. Att PU tänkte något liknande visar fränheten i Lars Jonssons förhör med LJ. Men jag kan helt enkelt inte få in lille LJ i ett mordscenaro.

För GM är MOP inte ett optimalt tillfälle , men det är det bästa som bjuds , säger något om GM och han agerar vid dådet med avsevärd kyla. Skottet mot LP är besynnerligt , pekar bort ifrån hemliga tjänsters sätt att agera. Hade 3230 upptäckt något konstigt, med sinnesnärvaron GM visar kan han mycket väl börjat promenera lugnt och undvikit upptäckt. Spekulationer givetvis .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in