Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-14, 16:34
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Som du ser har Sari butiken och den blå butiken dörren till vänster och tröskel

Sari karta https://ibb.co/Ry6h3Qz

Jo precis, men trösklar kan ju ändras på 25 år. Fast på översiktskartan framgår det ju. Toppen!
Citera
2020-04-14, 16:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Du tänker i vanliga fall väldigt logiskt och sunt. I den här frågan är du dock ute och cyklar. Det finns män i tjugoårsåldern som i dålig belysning, klädd i rock (eller något som vissa i alla fall uppfattade som rock), i en väldigt speciell situation, stående på mark som fläckvis är hal, kan röra sig som en typisk medelålders man. Helt säkert. Samma sak gäller för äldre män. GM:s ålder är oerhört osäker om man bara går efter vittnesmålen. Det samlade bilden stärker antagandet att GM är medelålders (t ex hans sätt att mörda landets statsminister, kroppsbyggnaden, kläderna) men utifrån enbart vittnesmålen kan man verkligen inte fastslå att GM var minst 30 år.

Tack, det är endast det jag menar.
Citera
2020-04-14, 17:04
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det finns två saker,

1. NF säger han mötte Lisbeth och Olof. Lisbeth tyckte GM såg ut som en kroat.

2. NF såg Björkman gå bakom paret Palme. Björkman gick bakom paret Palme "från banklokalen fram till dess att händelsen inträffade." (FUP 110)

Anna H säger: "han kan ju även ha varit 25, det beror ju på hur människor är kroppsligt men det var ju ingen 14 åring"

Egon E säger: "Jag fick uppfattningen att det var en ganska ung ..."

Jan N säger: "Han var ca 180 cm lang, ca 25-30 år, ordinär kroppsbyggnad, mörkhårig"

Jan-Åke S säger: "Beträffande mannens ålder säger han att han inte kan yttra sig om detta på grund av at han inte såg hans ansikte men han rörde sig snabbt och var sannolikt ingen äldre person"
Hela din teori hänger på punkt 2. Dvs allt faller om en enda sak inte stämmer. NF kan ha sett någon annan eller minnas fel. AB kan också minnas fel.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-04-14 kl. 17:06.
Citera
2020-04-14, 17:31
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Hela din teori hänger på punkt 2. Dvs allt faller om en enda sak inte stämmer. NF kan ha sett någon annan eller minnas fel. AB kan också minnas fel.
Att NF ser AB

1. Gå bakom Palme före skotten
2. Stå i porten efter skotten

Var det ingen som tvivlade på före jag presenterade mitt resonemang.

"Den beskrivning Nicola F gett av den man som kom bakom paret Palme och det Nicola F uppgett om hur den personen betedde sig när Nicola F vände sig om efter skotten, leder till slutsatsen att den han såg med all sannolikhet var vittnet Anders B" (SOU 1999:88 Granskningskommissionens betänkande)
Citera
2020-04-14, 17:37
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Att NF ser AB

"Den beskrivning Nicola F gett av den man som kom bakom paret Palme och det Nicola F uppgett om hur den personen betedde sig när Nicola F vände sig om efter skotten, leder till slutsatsen att den han såg med all sannolikhet var vittnet Anders B" (SOU 1999:88 Granskningskommissionens betänkande)
Jag tycker det är bra att du uppmärksammat det här med NF, men teorin att han är GM är svag likväl.
Citera
2020-04-14, 18:02
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Jag tycker det är bra att du uppmärksammat det här med NF, men teorin att han är GM är svag likväl.
Ja det må nog presenteras av KP på ett ordentligt sätt.
Citera
2020-04-14, 18:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Att NF ser AB

Du vilseleder medvetet, eftersom du har läst förhörsprotokollen.

Ingenstans påstår NF att han sett AB (som han givetvis inte har en aning om vem det är). Vad NF säger är att:
- han möter LOP och att bakom dem gick en man i blå jacka (FUP P-III s.93)
- efter skotten såg han en man i en port som ”måste varit samma man som gått bakom makarna Palme”, ”han stödjer sig främst på jackan och dess färg” (ibid. s93, 92)

NF gör en logisk koppling mellan de två personerna i blå jacka, men det är ju inget som säger att det är korrekt. Han baserar det såvitt vi vet enbart kopplar ihop de två från jackans färg och detta på långt avstånd. Det är vi andra som efteråt kopplar ihop mannen som NF ser med AB, med det finns inget som hindrar att mer än person hade blå jacka vid MP.
Citera
2020-04-14, 18:20
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Om det till exempel är så at han var norr om Kammakargatan (visavi ABF-huset) före mordet och i korsningen Sveavägen – Tunnelgatan efter mordet (NF säger tvärtom) Då är det inte så konstigt att förhörsledarna inte såg sammanhanget. NF vände allt upp och ner. De visste inte var de skulle börja.
Ja, så kan det vara. Ursäkta, men man måste väl kunna begära mer än så av polisen? Men jag är helt säker på att NF inte sa hela "sanningen" om vad han gjorde den där kvällen. Jag hoppas att han kommer att nämnas när KP avlägger lösningen framåt sommaren.
Citera
2020-04-14, 18:22
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Ja, så kan det vara. Ursäkta, men man måste väl kunna begära mer än så av polisen? Men jag är helt säker på att NF inte sa hela "sanningen" om vad han gjorde den där kvällen. Jag hoppas att han kommer att nämnas när KP avlägger lösningen framåt sommaren.
Vad är du helt säker på att NF ljugit om?
Citera
2020-04-14, 18:24
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Men AB säger ju att han aldrig var norr om bankomaten även om han nämner att han kunde ha varit 10m eller så därifrån för att se vart "eftersläntrarna" tagit vägen.
Citera
2020-04-14, 18:25
Medlem
Jag har skrivit om LP i tråden.
Jag tror att OP blev skjuten av politiska skäl .GM ville inte ha några vittnen därför blev LP påskjuten.
Jag anser att GM bara hade två skott ,hade han haft flera skott hade hon ochså blivit skjuten.
Kan dock inget om vapen, om det är möjligt att bara ha två skott?

Att finna motiv i OP privat liv tror jag ej på.

Problemet med MOP är att många stirrar sig blinda på motivet och inte till den fakta som faktiskt finns.
Motivbilden är som bekant ,omfattande.

En del skriver om OP dagbok aldrig har återfunnits.Det kanske är så enkelt att han inte skrev dagbok utan endast noteringar på löspapper.Som han hade spritt lite överallt.Han känns i vissa sammanhang som en slarver.
Han verkade vara så som person att han hade huvudet som dagbok.
Skriva dagbok för att ha nytta av i hänseende av skrivande memoarer Nja OP tänkte inte på sånt. Han levde i nu och framtid.

Tänk om någon som kände honom kunde skriva i tråden och ge oss egenskaper om hur han var som människa.
Skulle vara intressant....mycket är skrivet och biografer har gjorts.Det känns som det är tillrätta lagt på något vis.
Citera
2020-04-14, 18:25
Medlem
hehehos avatar
polisen har ju lite bra kartor i fup:en mm:

http://www.mysterium24.se/?p=2867

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/NF36zT2WMz-93dwunk4cQ5Zq1vvyJkDNwwb8xQDMN6o55xZ8RDIhDLhmx4_Zt hyWoocqypZiSRuSZRQKhRehLQ7GADUOWmrCHuEi Y0bfcILRKY5T4i0iMrrrUjM

https://www.mysterium24.se/wp-content/uploads/2016/12/opmyt-karta-luntorna_438.jpg

https://moparkivet.files.wordpress.com/2016/10/skandia_small.png?w=940

https://cdn2.cdnme.se/4629000/8-3/bra_mordkarta_palme_569f9b2e2a6b22378df484cb.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/elyecPgZFaZKBs8GvQdbnxeOZbgBdZwIRdnf_taW9-EjzbEKu4DJPl9BHwgo2mHz1A5LOsESxZmu_NiccgG4BxJXQewi y2NM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in