2020-03-18, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
För att det ska vara komplement, inget alternativ som istället för.

Det kan ju inte vara alltför svårt att ta fram vilka kurser som krävs för full gymnasie och sen utgå från det. Den infon finns ju lite överallt.

Du kan säkert korta ner tiden från 2 år något om du läser på och kanske väljer att göra prövningar i vissa kurser vid sidan av schema sas. Man har ju kite olika lätt för vissa ämnen.
Okej.... det ska vara ett komplement men tänk om man saknar hela baletten? varför inte ha ett helt färdigt komplement för stackaren?! ÅÅHH!!! USCH!!! FYYYYYYYYYYYYYYYY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2020-03-19, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Okej.... det ska vara ett komplement men tänk om man saknar hela baletten? varför inte ha ett helt färdigt komplement för stackaren?! ÅÅHH!!! USCH!!! FYYYYYYYYYYYYYYYY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hörrödu, ta några djupa andetag för fan.

Du går till SYV och kollar vilka kurser du behöver för att få ut en examen och sen söker du de kurserna i den ordning du önskar. Du kan kolla rätt lång tid framåt hos din kommun när kurser ges, på så vis kan du planera så att du får med dig de kurser du behöver.
Citera
2020-03-20, 19:55
Medlem
darknecessitiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja t undersköterska inom hemvården.
Alright. Här har du en utbildning till undersköterska som är på Distans https://www.yrkeshogskolan.se/hitta-utbildning/sok/utbildning/?id=5961
Citera
2020-03-20, 22:07
Medlem
Jag har alltså ett ämne som jag måste läsa upp via prövning för att komma in på önskad linje, men nu så börjar tillfällen att ställas in pga Corona. Har vi någon mer som är i samma situation?
Citera
2020-03-26, 22:33
Medlem
Har någon gjort prövningar digitalt de senaste veckorna på grund av Corona krisen? och har alla prövningar blivit inställda i Stockholm regionen?
Citera
2020-04-04, 12:23
Medlem
Högutbildad och vill läsa på Komvux, vilka chanser har jag att komma in?

Jag är högutbildad men nu ska jag byta spår i livet och jag funderar på att utbilda mig inom textil och design. Jag hittade en komvuxutbildning som verkar bra, men med en hel del kurser som jag redan har betyg i.

Nu undrar jag om jag kan ha en nackdel av att jag redan har utbildning.
Hur prioriteras ansökningarna till komvux, är det de med lägst utbildning som blir antagna först?
Kan jag slippa läsa kurser jag redan har betyg i och bara läsa de yrkesspecifika kurserna?
Citera
2020-04-04, 12:51
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Jag är högutbildad men nu ska jag byta spår i livet och jag funderar på att utbilda mig inom textil och design. Jag hittade en komvuxutbildning som verkar bra, men med en hel del kurser som jag redan har betyg i.

Nu undrar jag om jag kan ha en nackdel av att jag redan har utbildning.
Hur prioriteras ansökningarna till komvux, är det de med lägst utbildning som blir antagna först?
Kan jag slippa läsa kurser jag redan har betyg i och bara läsa de yrkesspecifika kurserna?

Läs på distans. Så betalar du 500 kr. (?) för att skriva examen på plats. Det går bra.
Citera
2020-04-04, 13:20
Medlem
komvux va skit när jag gick där .. Gaggiga lärare som är totalt opedagogiska ..Vissa va långt över normal pensionsålder .. en luktade sprit och bara svamlade(företagsekonomi) ..och I ett annat ämne fick vi skriva själva vilket betyg vi ville ha ..haha.. Tror det va naturkunskap. Hon bara gaggade om bananflugor hela tiden och såg ut som hon fått syra i ansiktet.
Citera
2020-04-04, 18:56
Medlem
mschiefs avatar
Blir nog betydligt lättare att söka till de enstaka kurser du inte redan har godkända betyg i. Jag hade inga problem att som högskoleutbildad komma in på komvux för att få studiemedel under somrarna.
Citera
2020-04-22, 03:48
Medlem
Hadyoursixs avatar
För några månader sedan var jag på besök på en komvuxutbildning. De sade att jag inte behövde läsa alla ämnen och kunde då gå ut lite tidigare än väntat. Det fanns även dem med högskola/universitet examen som tidigare har gått där. Om de prioriterar de med lägre betyg skulle jag nog tro. De som inte har en gymnasieexamen står nog längst fram i kön. Men detta är jag inte helt hundra på så värt att fråga på den kommun du är bosatt på.
Citera
2020-04-22, 11:51
Medlem
esteban69s avatar
Vad räknar du som högutbildad
Citera
2020-04-22, 11:53
Medlem
Om du är högutbildad som du säger kommer du att hata komvux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in