2019-11-29, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Hur fungerar det? Måste man skriva nåt motivationsbrev eller så?

Eftersom det är en kommunfråga är det jättesvårt att svara på då alla gör olika, jag vet hur min tacklar problemet men om du inte råkar vara granne med mig har du ingen nytta av den informationen. Det bästa är att kontakta enheten för vuxenutbildning på din kommun och fråga vad som gäller.
Citera
2019-12-06, 11:02
Medlem
Dieseltratts avatar
Jag kan i alla fall meddela att min kommun inte lät mig studera med anledning av att jag redan slutfört gymnasiet med slutbetyg, och därför inte var prioriterad.
Citera
2019-12-24, 20:38
Medlem
Komvux - Hur långt tid tar det att läsa behörighet till ingenjör utbildning

God jul!

Det är såhär att jag inte kan få csn mer pga omständigheter och har nu bestämt mig att studera på komvux. Min plan är att få behörighet till datateknik programmet. I gymnasiet har jag godkänt betyg på allt, samt i matte 3b. Det enda som fattas är Fysik 1 och 2, kemi 1 och kanske 2 (vet inte riktigt kan någon uppdatera mig om detta?) matte 4 och poängen är 450 som jag behöver läsa upp om jag inte har fel?

Min fråga lyder då ifall jag kan läsa upp dessa betyg innan antagningen som kommer i 2020? och jag hinner att ansöka. Start studerings perioden börjar 03-10-2020.
Citera
2019-12-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blastyblasty0
God jul!

Det är såhär att jag inte kan få csn mer pga omständigheter och har nu bestämt mig att studera på komvux. Min plan är att få behörighet till datateknik programmet. I gymnasiet har jag godkänt betyg på allt, samt i matte 3b. Det enda som fattas är Fysik 1 och 2, kemi 1 och kanske 2 (vet inte riktigt kan någon uppdatera mig om detta?) matte 4 och poängen är 450 som jag behöver läsa upp om jag inte har fel?

Min fråga lyder då ifall jag kan läsa upp dessa betyg innan antagningen som kommer i 2020? och jag hinner att ansöka. Start studerings perioden börjar 03-10-2020.
Hur länge har du levt i det här landet?
Citera
2019-12-24, 21:27
Medlem
BluePrinces avatar
Hur lång tid tar det att läsa in de poängen, hinner du läsa det på en termin?

Om du kommer att ha hunnit få behörighet innan skolstart anger du det i din ansökan och då är det ok. Detta gäller också högskolestudier. Om du ska läsa kursen på komvux kan du väl prata med skolan och säga att du vill få behörighet att gå den så vet de vilka kurser du behöver.
Citera
2019-12-24, 21:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blastyblasty0
God jul!

Ansökan går in i mitten på April tror jag. Och du kan skicka in kompletterande data minst en månad till. Så om du gör en prövning eller så i början på Maj borde det gå bra.
Men kolla på antagning.se, fråga där, för säkerhetsskull. Vet en som gjorde just det. Men kommer inte ihåg datumen exakt. Och de kan ju ha ändrats.
Citera
2019-12-24, 21:53
Medlem
100 poäng är 5 veckor så du hinner men det handlar också om huruvida det går att kombinera kurserna på det sätt du vill.

Det finns en sista kompletterinsdag som är senare än sista ansökningsdag, tror den är i Juni eller något.

Du behöver inte kemi 2 för data så 450 låter rätt.
Citera
2019-12-25, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Hur lång tid tar det att läsa in de poängen, hinner du läsa det på en termin?

Om du kommer att ha hunnit få behörighet innan skolstart anger du det i din ansökan och då är det ok. Detta gäller också högskolestudier. Om du ska läsa kursen på komvux kan du väl prata med skolan och säga att du vill få behörighet att gå den så vet de vilka kurser du behöver.

Vad menar du med "anger det i din ansökan"? Innan skolstart? Tyvärr kan jag inte prata med en studievägledare på komvux pga julstängt därför vänder jag mig till flashback.
Citera
2019-12-25, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ansökan går in i mitten på April tror jag. Och du kan skicka in kompletterande data minst en månad till. Så om du gör en prövning eller så i början på Maj borde det gå bra.
Men kolla på antagning.se, fråga där, för säkerhetsskull. Vet en som gjorde just det. Men kommer inte ihåg datumen exakt. Och de kan ju ha ändrats.
Ok, ska se med antagning. Vill helst inte göra prövning utan vill stegvis men snabbt jobba mig upp till en bra kunskapsnivå med hjälpmedel. Men om jag måste göra det så satsar jag.
Citera
2019-12-25, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
100 poäng är 5 veckor så du hinner men det handlar också om huruvida det går att kombinera kurserna på det sätt du vill.

Det finns en sista kompletterinsdag som är senare än sista ansökningsdag, tror den är i Juni eller något.

Du behöver inte kemi 2 för data så 450 låter rätt.

Jag har ingen att prata med angående detta då komvux servicen har julstängt precis till sista ansöksdagen.
Vad innebär kompletteringsdag? Betyder det att de uppdaterar betygen och ser ifall några nya "kurser/poäng" kommit in?

Ska jag ansöka alla kurserna samtidigt genom komvux? Betyder inte det att jag läser alla kurserna samtidigt på 5 veckor? Är inte det lite extremt? Förstår inte riktigt systemet. Helst vill jag göra fysik 1 och fysik 2 efter jag har klarat första delen. Samma gäller för mattematik delen. Tror du det går att ställa upp kurserna på detta vis innan kompletteringsdagen? Jag kommer givetvis plugga i 8h per dag.
Citera
2019-12-25, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Hur länge har du levt i det här landet?

Vad spelar det för roll?
Citera
2019-12-25, 00:53
Medlem
Vet ej varför det skulle spela roll för honom. Kanske inte tycker om strössel
Citera