2020-04-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så du TROR att folk kommer ta livet av sig för att vi håller oss inne istället för att hänga i ett köpcentrum?
mer för att folk blir av med jobb och företag. För att välfärden försämras och psykiatrin kommer sakna resurser i kanske 15 år framöver.
Citera
2020-04-03, 22:59
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Människan utrotas inte, några redan gamla och sjuka dör samt en del feta och/eller rökare. Det överlever mänskligheten.
Javisst, det går nog att rationalisera även den saken så att kapitalismen hålls rullande. Varför inte en kula bakom örat när man går i pension? Alltså, ni som låter så här... Ni fattar inte att den vägen går åt båda hållen, va? Det finns de som gärna kastar er under bussen lika lättvindigt som ni själva tror er klara av det. Skapa inte samhället där det väldigt enkelt blir fri jakt på er själva.
Citera
2020-04-03, 23:00
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Vet man varför vissa personer knappt känner av några symptom alls medan andra mår skit i veckor?
Läser ju att tex läkare som smittas av väldigt många blir extra svårt drabbade, lätt att förstå. Men när olika människor får i sig samma ’dos’ men ändå reagerar så olika är med klurigt.
Handlar det bara variationer i immunförsvaret?

Misstänker att jag själv blivit smittad av mitt febriga barn men känner knappt nåt alls.
Men dom som knappt känner något, har dom testats positiva för covid19 då eller tror dom bara att dom är smittade.
Det verkar ju inte vara helt lätt att få testas om du bara har lindriga symptom.
Citera
2020-04-03, 23:00
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Det är ingen som vet hur hög dödligheten är, eftersom man inte känner till mörkertalet.

Nej, men det är ju en kvalificerad gissning. Men min poäng är att mycket beror på vilken tillgång till avancerad vård som finns att tillgå.
Citera
2020-04-03, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Är övertygad om att du har helt rätt i detta!. Virus trivs väl också i kalla miljöer eller? Är ingen expert och vet inte om det sista stämmer men däremot tror jag att skiten sprider sig lättare på just skidorter.
Jeg er sikker på at dere har rett
Jeg leste også noe om at kulde gjør virus stabile.

"Influensaen kommer med kulda
Når temperaturen i lufta synker, bryter sykdommen ut, ifølge svensk forskning."

"Da Sundell og co sammenlignet dataene for sesong og sykdom, så de at de fleste typene virus herjet verst vintermånedene. Og kulde så ut til å være en nøkkelfaktor."

"Virus svever lenger i vinterluft
De svenske forskerne påpeker imidlertid at temperatur henger tett sammen med luftfuktighet.

Når temperaturen ute synker, gjør ofte luftfuktigheten det samme, og forskerne tror dette har stor betydning for spredningen av virus.

I lav luftfuktighet blir de virusbefengte dråpene vi hoster og nyser ut i lufta mindre. Det fører igjen til at virusene holder seg svevende lenger, og dermed har større mulighet til å smitte nye mennesker.

Og kulde ute kan også føre til at virusene smitter lettere inne, argumenterer forskerne. Oppvarmingssystemene i husene våre gjør ofte innelufta tørr, som altså igjen holder virusene lenger i lufta"
https://forskning.no/vaer-og-vind-influensa-virus/influensaen-kommer-med-kulda/371291
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Va ser jag på textTV - coronan KAN var luftburen, men snälla "experter" - tänk till - klart det kan färdas iväg i en vindpust. Hela tiden denna senfärdighet och trögtänkhet - skärpning! Jag bävar för vad som komma skall när regeringen nu följer de som de kritiserat så (t.ex. Ungern)

Att den är luftburen har varit känt i flera veckor minst. Sades tidigt i Kina, Japan, Korea.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag vill också veta mera om vad som händer i London? Berätta

var nog inte mig du skulle citera..
Jag har inte letat efter videos från London, men jag får väl ta en sväng.

Av alla videos från alla länder jag sett med alla liken, var det nog ändå videon från kina som släpptes när de deklarerade att smittan var under kontroll (not) och att karantänen skulle bort.
Det gick omkring en typ av polis och tvingade folk att öppna sina butiker. Man såg att de var livrädda. Ett makalöst otäckt pris att betala för att få igång ekonomin igen. Vidrigt.
Citera
2020-04-03, 23:02
Medlem
NirvanAs avatar
Vad händer i Frankrike egentligen?
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Människan utrotas inte, några redan gamla och sjuka dör samt en del feta och/eller rökare. Det överlever mänskligheten.

Detta virus kommer inte att utrota mänskligheten. Men kom ihåg stt ca 20% av de drabbade kommer att behöva sjukhusvård och utan sjukhusvård kommer många att dö som inte är i riskgrupperna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Verkligen inte. Men jag tror att en karantän är mer skadlig för människan än viruset i sig. Det leder till psykisk ohälsa, självmord, våld o nära relationer och förstörd välfärd.

Alla ni som sitter och gapar att karantän är mer farlig glömmer bort en hel jävla massa viktiga faktorer.

1. OM länder INTE hade haft restriktioner och karantääner” så hade BETYYYDLIGT massor med måånga fler dött. FATTAR NI INTE DET ? Vi pratar 10-15 % av hela länders befolkning.

2. Fattar du hur en familj mår efter att ha förlorat en i familjen ? Är ni dum på riktigt?
Om man inte har karantän och restriktioner så skulle det innebära att en eller flera dig i varannan och var tredje familj. Hur tror du människor skulle må? Kunna sköta sina jobb? Ta hand om varandra ? Vara bra föräldrar till sina barn ?

Holy fuck vilken folkhälsa i botten om man skulle lyssna på er - ”herreguuud ekonomin folket”. Ni är av samma folk som tycker det är fruktansvärt när en polis lägger handfängsel på någon dom griper.

Jag blir galen hur sjukt trög man måste vara som inte förstår vidden av spridning och dödsantalet om ett land inte skulle agera alls och låta allt vara som vanligt. Ni som inte kan ta till er det måste leva i någon fantasivärld.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Verkligen inte. Men jag tror att en karantän är mer skadlig för människan än viruset i sig. Det leder till psykisk ohälsa, självmord, våld o nära relationer och förstörd välfärd.

Givetvis får vissa psykisk ohälsa och ekonomin blir sämre under ett krig, men för den saken skull ger man inte upp innan ens kriget börjat. Sverige har fått sin egen Quisling, hans namn är Tegnell.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Bor i Växjö, och måste säga att det är helt absurt hur bra min stad har klarat sig från coronaviruset än sålänge. Bara 47 fall, 0 döda och 0 på Intensiven . Man hoppas det håller i sig.

Samtidigt känns det just nu som om man befinner sig på Titanic en timme innan det slagit i isberget.

Håll i er.
Om en vecka kan mycket ha förändrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in