2020-04-03, 22:52
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Skillnaden mot massdöden i coronavirusets spår är enorm:

Dvs om man även tar hänsyn till de som kommer att dö under de kommande veckorna och månaderna. Många tusen, enligt Stefan Löfven.

Man ska inte dra alltför stora växlar åt något håll gällande Wuhansnuvan, men att påstå att det är som en mild förkylning är bara ignorant. Fakta är bättre än känslor.
Citera
2020-04-03, 22:52
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ta dig samman, dödligheten är 0.7 procent.

När man har lyckats att räkna alla smittade och fått fram ett riktigt dödstal så tror jag att det ligger strax under 1 procent.
Citera
2020-04-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Gillar Japanernas ekonomiska lösning på COVID-19 pandemin. Istället för som vi gör skicka skattepengarna till rika Wallenbergarna och deras SAS, så skickar man en liten summa direkt till de medborgare som lider ekonomiskt av pandemin.

"Japanese Prime Minister Shinzo Abe agreed to offer 300,000 yen ($2,810) in cash payments per household suffering from pandemic fallout. Details of a stimulus package is being discussed and rolled out next week."
Den åtgärden kan man bara göra i Japan.

Skulle Sverige göra något likadant. Gissa. Kom igen gissa vad som skulle hända.

Ja du gissade rätt, vissa folkgrupper skulle gå och slicka på allt allmänt för att få Coronan och därmed pengarna. En marknad av spott från Corona-positiva skulle uppstå, 100kr per hosta för att håva in 20 000 lax. Enkelt.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Verkligen inte. Men jag tror att en karantän är mer skadlig för människan än viruset i sig. Det leder till psykisk ohälsa, självmord, våld o nära relationer och förstörd välfärd.
Det tror inte jag, vi har inget gemensamt att enas kring. En karantän som togs på allvar skulle kunna verka enande för den splittrade befolkningen som Sverige består av idag. Att nå gemenskap utifrån den gemensamma fiende (coronan) skulle enligt mig kunna utföra mirakel mot depression och ensamhet, att ständigt tvingas fokusera på att ekonomin inte ska rasa för minsta lilla är vad som ger grogrund för psykisk ohälsa och självmord. Det kan inte vara menat att vi människor är födda för att hålla kapitalismens maskineri på gott humör, att våra behov anses vara uppfyllda för att vi får äran att skuldsätta oss härifrån till helvetet.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ta dig samman, dödligheten är 0.7 procent.

Mellan en och tre procent enligt det de säger i filmen jag länkade och har nämnt flera gånger. Dock säger de också att man vet så lite om viruset ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vem tror att Sverige kommer att bli nya Italien/nya Spanien/det nya coronaskräcklandet inom 1 månad?

Räck upp en hand!

Hittar ingen hand så det får bli:

Citera
2020-04-03, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Skriv upp mig. Sverige kommer bli världens värst drabbade land.
Inte bara per capita. De som givit sitt ökat stöd för massmördarregeringen kommer det ångra in i det sista när Sverige blir det ett EU-land. Ska bli kul att se syrianer som nekar inträde till ekonomiska flyktingar från Sverige.
I Belgien dör det nästan 200 om dagen nu. Och dom är 11 miljoner och har karantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ochvemedu
Nä men per capita så är vi ett folk som reser mycket mer än andra. Fler som besökt distrikt med smitta. Jämför oss och samoöarna, tror vi får mer smittade än dem.

Fast nu har ju Samoöarna inte fler invånare än Sverige.

Av de 89 länder som har fler invånare än Sverige hamnar 78 efter oss i totala antalet döda.

Indien (1,3 Mdr)?
Indonesien (260 M)?
Argentina (44 M)?
Sydafrika (56 M)
Polen (38M)
Kanada (36 M)?
Australien (25M)?
Japan (126 M)?
Filippinerna (105 M)?
Vietnam (92 M)?
Thailand 69 M)?
Sydkorea (52 M)?
Taiwan (24 M)?

(

Även om vi svenskar reser mer än många av dessa per capita är jag inte säker på att vi reser mer i absoluta tal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Det är sant. Staten hjälper vad de kan och hyrorna sänks för att de får en chans att klara sig. Men döda människor kan varken jobba eller betala så...

Levande 90-åringar jobbar ändå inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Sitt inne i några månader och återkom.

Isolering i flera månader leder till psykiska besvär.
Jaja. Nu förstår jag. Du menar som i Kina där man stänger in människor. Så gör vi inte i Finland.
Citera
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Testerna hjälper inte särskilt mycket. DU an testa och få svar dagen efter men om du har jobbat under dagen och är in insjuknandefasen så har du smittat. Är du "frisk" kan du bli smittad nästa dag ändå.

Det enda som hjälper är att följa strikta hygienrutiner och desinfektionsrutiner vid kontakt med patient/boende. Vilket i sig är mäkta arbetsamt och kräver att hög koncentration på vad man gör och när. En miss och det kan vara en smittad.

Precis! Bra hygienrutiner och nolltolerans mot att jobba med symtom tror jag också vi hade kommit lång på. Det känns bara skrattretande när chefen för äldreboenden med smitta påstår att de följt hygienrutiner och att ingen jobbat med symtom, utan att utbrotten istället beror på att folk varit på jobbet upp till 48 timmar innan de första symtomet.

Även skrattretande/sorgligt att så många ute i samhället tror det hjälper att bara använda handsprit för att få händerna rena och alla riktiga idioter som känner sig odödliga med sina plasthandskar och servett-munskydd ute i t.ex kollektivtrafiken och affärerna, handskar som de petar på allt möjligt och sen tar med handskarna i sina ansikten. Tror tyvärr det också kan fallera på äldreboenden, många som använder handskarna fel och tror att de är rena bara de har handskarna på, samtidigt som de tar på saker och sig själva i ansiktet, innan de ska utföra rena vårdmoment. Jag ser det bara framför mig hur en snuvig undersköterska torkar sig själv under näsan och i nästa sekund håller i en smörgås som en boende ska äta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Hur vore det om vi började fokusera på ”människan” istället för ”företagen”? Nog för att det är sinnessjukt att vår regering gärna offrar oss vid behov, ännu sjukare är att delar av befolkningen både accepterar och hejar på den egna utrotningen. Vad är det för fel på såna som du egentligen? Hatar du dig själv?
Människan utrotas inte, några redan gamla och sjuka dör samt en del feta och/eller rökare. Det överlever mänskligheten.
Citera
2020-04-03, 22:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Lennart Svensson, professor i molekylär virologi vid LiU, är inne på att det beror på genetik hos människor.

Ett projekt handlar om infektionsgenetik:
- Där försöker vi att ta reda på varför vissa personer blir sjuka. Vi studerar specifikt människans genetik kring känslighet och mottaglighet för virusinfektioner. Alla känner någon som nästan alltid är förkyld. Det kan inte bara bero på att man sätter sig på fel stol i bussen varje morgon
Han har ju blivit bönhörd.

Citat:
Ni vill alltså ha coronavirus till Linköping?
- Ja, det finns inget mittemellan. Man måste ha viruset för att kunna lära sig mer om det. Planen är att arbeta med humant SARS-CoV-2 på högrisklaboratorium (BSL3) som finns här på LiU.
https://liu.se/nyhet/har-gillras-en-falla-for-virus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in