Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
Testerna hjälper inte särskilt mycket. DU an testa och få svar dagen efter men om du har jobbat under dagen och är in insjuknandefasen så har du smittat. Är du "frisk" kan du bli smittad nästa dag ändå.
Det enda som hjälper är att följa strikta hygienrutiner och desinfektionsrutiner vid kontakt med patient/boende. Vilket i sig är mäkta arbetsamt och kräver att hög koncentration på vad man gör och när. En miss och det kan vara en smittad.
Precis! Bra hygienrutiner och nolltolerans mot att jobba med symtom tror jag också vi hade kommit lång på. Det känns bara skrattretande när chefen för äldreboenden med smitta påstår att de följt hygienrutiner och att ingen jobbat med symtom, utan att utbrotten istället beror på att folk varit på jobbet upp till 48 timmar innan de första symtomet.
Även skrattretande/sorgligt att så många ute i samhället tror det hjälper att bara använda handsprit för att få händerna rena och alla riktiga idioter som känner sig odödliga med sina plasthandskar och servett-munskydd ute i t.ex kollektivtrafiken och affärerna, handskar som de petar på allt möjligt och sen tar med handskarna i sina ansikten. Tror tyvärr det också kan fallera på äldreboenden, många som använder handskarna fel och tror att de är rena bara de har handskarna på, samtidigt som de tar på saker och sig själva i ansiktet, innan de ska utföra rena vårdmoment. Jag ser det bara framför mig hur en snuvig undersköterska torkar sig själv under näsan och i nästa sekund håller i en smörgås som en boende ska äta.