2020-04-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det påverkar nog det med.
Håller det här på länge, länge så kan det bli medicinbrist framöver och folk dör utav det också.
Diabetesmediciner, hjärtmediciner osv.

Antibiotika tillverkas också i Indien har jag för mig-vore ju en katastrof om det tog stopp på den tillverkningen...
Citera
2020-04-03, 17:07
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Tegnell: 'Italien det blir nog inte så stort'

Vilken legend han är. Han har varit ute och cyklat med precis allt han sagt senaste tre månaderna.

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Kan det bero på att AT inte kunde tänka sig att italienarna skulle vara såpass ovarsamma?
Rimligen känner han Italiens motsvarighet till statsepidemiolog, och vet hur de planerar i normala fall.

Genomgående underskattat viruset i västvärlden,

det är VIRUSET de underskattat,

det är illa nog att underskatta viruset som Italien gjorde trots att man sett vad Kina, HongKong och Sydkorea gjorde, och trots WHO:s varningar,

det är en helt annan division av blunder att underskatta viruset när man dessutom sett hur illa det gått för Italien,

precis som USA har gjort,
Citera
2020-04-03, 17:08
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
När det hade gått en vecka sa ni att vi skulle vänta 3 veckor, när det har gått tre veckor så ska det gå 4 veckor. När det har gått 4 veckor så ska det gå 2 månader...…………………………..

Sluta nu, poängen är att det tar 4 veckor för att kunna nå resultat, därefter har vi sett en minskning av fallen. I vissa fall kan det ta lite längre tid men hela konceptet är logiskt och om folk inte träffar varandra kan dom heller inte smitta. Sen, som du poängterar är själva sidoeffekten en skadad ekonomi. Problemet är bara att ekonomin kommer bli skadad oavsett, antigen dör fler människor och ekonomin blir skit. Eller så dör mindre människor och ekonomin blir skit. Jag föredrar mindre döda.
Citera
2020-04-03, 17:08
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
DR. JOHN PRATAR OM.SVERIGE!!

Spola till 25:15 i klippet så får ni hörs Dr. johns åsikter och tro om er framtid..... Sorgligt...

https://youtu.be/fXJ3KGcUopo
Citera
2020-04-03, 17:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Enligt statistik på döda och på nya bekräftade fall. Det går ju knappt ner något alls, ens i Italien som haft det längst av alla EU länder. Dom pendlar mellan 4-5000 nya fall om dagen, och det dör nästan 1000 pers varje dygn.

Jag kallar inte det lyckat. Om USA ska köra samma taktik så ruinerar dom både storpamparna och myrorna på gatan, det är en katastrof.
I Italien kan man skönja en början på en utplaning. Sånt här tar tid, förstår du.
Hur tror du det hade sett ut utan karantän? (Kom bara inte dragandes med tramset om ”flockimmunitet”.)
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Man gör det man anser behövs i respektive land. Finland kan väl klara sig med lättare restriktioner.
Ni har skarpare än vi i Sverige (här ”rekommenderas” och ”avråds”, ingen sisu här inte ...).

Förutom skolor på distans, att stänga restauranterna (som tog en jäkla tid) och avskärmningen av Nyland (som ingalunda är total) så är det faktiskt just rekommendationer och råd som gäller här med.

Men det gör nog en jäkla skillnad när alla partiledare med statsministern i spetsen står i tv och talar om hur allvarlig situationen är och att allas insats behövs för att rädda liv.

Jag tror att en (1) person har fått böter för att ha brutit mot beredskapslagarna hittills. Det var ett fyllo som körde igenom vägspärren mellan Nyland och Tavastland (tror jag det var) två gånger, av och an, förra söndagen.

Det som hänt den senaste veckan som är väldigt glädjande är att hyresvärd efter hyresvärd går ut och meddelar att de ger hyresfritt mars/april till maj till alla cafér och restauranter. Helsingfors stad var först ut förra veckan, den här veckan har det rasslat in liknande pressmeddelanden dag efter dag. Generositeten varierar så klart en hel del mellan olika aktörer, men trenden är att ingen vill att småföretag går omkull på grund av detta.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
2-3 veckor innan toppen är nådd i Sthlm säger dom flesta som räknat på det, säger Tegnell live i TV4.
Citera
Medlem
Den svenska linjen om att skydda äldre äldre från smittan hade blivit framgångsrik om man hade lyckats med detta. Men besöksförbudet till äldreboenden kom försent . Vi kan nu se fram mot en liknande våg av
smitta i övriga landet som den vi hitills sett i Stockholm. Färdtjänstbussar är en smittkälla för äldre äldre. De har bättre möjligheter att överleva epidemin om de stannar hemma de kommande veckorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Antagligen en blandning utav alla de anledningarna jag redan skrivit om eller som Tegnell säger, det kan bero på " annat".
Orkar inte bläddra igenom allt du skrivit, men min förhoppning är att du nå'nstans noterat hamstringsbeteendet bland folk och ondgjort dig över det!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Du verkar ha storhetsvansinne då du definerar vad åsiktsfrihet är. I detta fallet står det, enligt dig, alltså mellan fängelse och inte fängelse. Jösses.

Svt är statligt, på svt är det så gott som bara rödstrumpor och noll SDare. I din värld är detta bra, för du är totalitär, men precis som stalin och dina andra röda polare, så är inte sanningen speciellt viktig för dig. Ni ljuger så fort det inte passar er verklighet, kolla bara på dr death, har aldrig i mitt liv hört sämre lögner.

Så nej, vi har inte åsiktsfrihet inom staten. Det sitter röda övergödda idioter på många platser inom staten. Det gör de endast för att vi inte har åsiktsfrihet inom staten. Den så kallade värdegrunden. Hade vi haft frihet, så hade de mest lämpade varit på SVT, socialstyrelsen mm. Och då hade vi inte kommit fram till denna corona förintelsen inom Svea rike. Vi hade stoppat smittan redan vid gränsen, skyddat våra barn, inte hållt dem framför oss som sköld, säkrat våra äldre och haft vård och skyddsutrustning.

Nu fick vi inte det, för att de röda har punkterat både yttrandefriheten och sanningen. Kan inte säga hur mycket jag föraktar den här röda mördarmaskinen.
1. Jag är inte vänster.

2. ”Åsiktsfrihet, medborgarens frihet att uttrycka åsikter utan statens ingripande.”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Åsiktsfrihet

3. Kina har inte åsiktsfrihet, enligt dess definition (ovan). Jag bor hellre i Sverige och tar mina chanser med corona, än i Kina utan corona.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Italien, Spanien, Danmark, Holland, Belgien

Sedan har du länder som Frankrike som där vi dom närmaste veckorna kommer se 1000 döda/dygn. Där kommer vi se om några veckor att deras karantän inte hjälper. Dom har redan haft den i snart 3 veckor.

Det finns tydliga positiva effekter av lockdown i italien.
I övriga länder har det inte gått tillräckligt med tid ännu. Effekter kommer efter 3-4 veckor.
Förra veckan var som allra värst för italien eftersom smittspridningen var som värst när lockdown infördes. Man har räknat på hur många som fått akutvård pga andnöd som effekt av covid19 - och i förrgår var det hälften så många som i början av lockdown. Dödstalen har också stbiliserats och kommer förhoppningsvis att minska framöver.
Citera
2020-04-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och där lurade man sig själv: "vilket kan vara för lite". Den svenska siffran är lägre (vi har inget förbud att röra sig ute), så tar man de andra ländernas (där man har förbud) siffror som en sanning/måttstock för vad som krävs.

Snarare är det så att de andra ländernas siffror är för låga, de ska ju hålla sig hemma.

Om du tolkar inlägget som mått på regelefterlevnad, så kanske så. Jag är inte uppdaterad på om de övriga länderna har utegångsförbud eller inte.

Men inlägget handlade om smittspridning. Och då ligger den svenska siffran 36% eliminerade kontakter långt under vad som krävs för att stoppa smittspridningen , dvs 50-75% där våra nordiska grannar ligger. Så smittspridning pågår i större utsträckning hos oss än i övriga Norden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in