2020-03-31, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
vi klarar oss bra. knappt 200 döda, Italien hade 460 döda motsvarande dag. Det ser lovande ut, men mycket arbete återstår.

Omöjligt att förvänta sig Italiens kurva i Sverige.

Italien befolkningstäthet: 201 invånare per km^2
Sverige befolkningstäthet: 23 invånare per km^2

Nu ser det inte lika bra ut va?
Citera
Medlem
Tegnellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är det försumbart att en ung människa dör?
Det tycker i varje fall inte jag.

Förstår du inte eller vill du inte förstå?

Varje ung människa som dör är en tragedi. Men risken för denna tragedi är så liten att den är försumbar. Med det avses att du kan inte låta denna risk dikterar några som helst beslut därför att den har för liten påverkan.

Om du fortfarande inte förstår så ger jag upp då är du för dum för att diskutera med.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Jag är övertygad om att man i Sverige kommer börja räkna covid-19 som sekundärsjukdom istället, allt för att gömma skiten i statistiken.
Så en gammal dement dam som dör av corona, kommer anges ha dött av komplikationer från demens, och sådant där jävla skit.

Lunginflammation kommer nog vara väldigt vanligt att man anger, istället för covid-19.

Det är hur lätt som helst att manipulera statistiken på detta vis.

Att dö i hjärtinfarkt p.g.a corona verkar vara ganska vanligt. Så även de fallen kommer att gömmas i hjärtinfarktstatistiken. Och så vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är det försumbart att en ung människa dör?
Det tycker i varje fall inte jag.

Det dör unga i trafiken varje dag.
Förbjuda bilar med?
Det dör några unga varje år som halar i badkaret med.
Men det är såpass försumbart att det inte föranleder oss att ge fan i att tvätta oss. Eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Man har hintat om att viss produktion kan ställas om. Men informationen är otroligt knapphändig och det blir naturligtvis frustrerande att inte veta hur man jobbar för att stärka vår nations förutsättningar.
Mer transparens!

IKEA ska börja tillverka munskydd men det är åt helvete försent. Förstår inte hur de tänker. Maskerna behövs NU, inte om 4 veckor när vi maxar i antalet döda och smittade.

Varför är alla så senfärdiga i det här jävla landet? Obegripligt.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Fler unga dör, självklart men risken är i praktiken noll för en enskild ung person därför går den inte att ta hänsyn till.

För att illustrera, om du är förälder och du har barn i åldern. Chansen att din unge dör i Covid-19 är jämförbar med chansen att du blir trissmiljonär. Det kan hända men det är inget du kan räkna med.
Inte ta hänsyn till att en ung människa dör?
Nähä.

Nu har jag vuxna barn, men jag skulle alla dagar i veckan föredra dem levande före att bli trissmilhonär.
Alla som spelar på triss hoppas väl på miljonen?
Ingen förälder vill att deras barn dör av covid-19.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Folk skriver på Flashback istället för att sätta press på politiken (på olika demokratiska sätt).

En massa energi pyser ut på Flashback utan att någon skillnad sker i realiteten.

Både bra och dåligt.

Hur menar du att vi borde göra då?

Jag hade gärna satt press på politiker, men min erfarenhet är att Sverige är en byråkratisk diktatur.
Citera
2020-03-31, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
vi klarar oss bra. knappt 200 döda, Italien hade 460 döda motsvarande dag. Det ser lovande ut, men mycket arbete återstår.

Dubbelpost.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
När Sverige släpper viruset helt löst, sprids det snabbt till stora delar av landet, inte bara till Stockholm.

Om planen med "klusters" skulle fungera, måste byar och områden sättas i karantän i större utsträckning.

Poängen med mitt inlägg var dock att det inte hjälper till att isolera riskgrupper på lång sikt, man kan inte basera flcokimmunitet på att bara yngre människor är immuna.

Det är en naturlig utveckling, inte en plan, precis som flockimmunitet är en naturlig konsekvens.

Jo, vi kan göra vad vi kan för att minska antalet smittade i riskgruppen genom att skydda gruppen, minska riskbeteende, sänka R värdet, platta till kurvan och forska på ett vaccin.

Uppnår vi flockimmunitet innan ett vaccin finns upphör spridningen alternativt blir försumbar, risken för riskgruppen blir obetydlig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Lite intressanta siffror idag 31 Mars 2020...

121,002 Seasonal flu deaths*this year

1,891,808 Deaths of children under 5*this year

10,578,908 Abortions*this year

76,930 Deaths of mothers during birth*this year

418,405 Deaths caused by HIV/AIDS*this year

2,044,148 Deaths caused by cancer*this year

244,137 Deaths caused by malaria*this year

1,244,242 Deaths caused by smoking*this year

622,518 Deaths caused by alcohol*this year

266,907 Suicides*this year

335,990 Road traffic accident fatalities*this year

41,475 Deaths Covid19

Source worldometers!

Ja, men det växer ju exponentiellt. Inte alls särskilt kul om det landar på 50 miljoner innan året är slut. Då är det ju mer än allt annat tillsammans. Kan vi rädda 10% av dom 50 miljonerna genom olika åtgärder så är det ju fantastiskt och i paritet med summan av övriga (bortsett från aborter)...
Jag säger inte att det kommer att landa på 50 miljoner. Jag vet inte. Men 50 miljoner är ingen orealistisk siffra.
Citera
2020-03-31, 22:13
Medlem
Måste skriva igen! Länkade tidigare!

FHM startar en expertgrupp, inom hör och häpna...

"Gruppen ska beså av experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin. Gruppens uppgift blir att stödja myndigheten i det fortsatta arbetet med pandemin."

Är inte FHM redan experter inom dessa områden? Seriöst hur kan detta bara glida förbi, det är fullständig katastrof att starta en expertgrupp i denna fasen.

Jad exploderar av frustration!!!!!

KÄLLA:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/folkhalsomyndigheten-inrattar-radgivande-referensgrupp/
Citera
2020-03-31, 22:13
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Förstår du inte eller vill du inte förstå?

Varje ung människa som dör är en tragedi. Men risken för denna tragedi är så liten att den är försumbar. Med det avses att du kan inte låta denna risk dikterar några som helst beslut därför att den har för liten påverkan.

Om du fortfarande inte förstår så ger jag upp då är du för dum för att diskutera med.
Nej, jag förstår inte.
Gör du verkligen det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in