2020-03-31, 17:47
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Absolut. Bättre att fokusera på det allra värsta så att man mår riktigt jäkla dåligt. Om man inte har självmordstankar än så har man inte hittat tillräckligt med elände.
Nej jag har absolut ingen lust att gå omkring och leta efter något att vara positiv över när människor dör som flugor runt om i världen.
Jag är inte svensken som säger. Tänk på barnen i biafra, när barnen inte vill äta eller du skall vara tacksam över att osv.
I det stora hela är jag i grund och botten en skämtsamt ironiserande människa. Sprider glädje i min omgivning bland mina nära och kära.
Och skojar till lite här inne också bland alla domedagsprofeter, godhetsapostlar gråterskor, dårar och intelligenta.
Men kan också vara för jävlig, dum i skallen, klok eller förbannad.
Jag tycker att det expressen skriver om de 5 positiva sakerna i "coronadepressionen" är ungefär som uppmaningen jag avskyr. DU SKALL VARA TACKSAM.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
USA har 2,5% dödlighet hittills, ojojoj
USA har bara sjukvård för rika i jämförelse med oss och vilket annat EU land som helst. Om man ser på det krasst.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Tysken leverar, som vanligt! På dom bara
Jag missade honom, jag orkade inte höra på FHM idag utan gick ut och handlade istället. Jag kände liksom ingen lust efter att ha lyssnat på Löven. Det fick räcka.
Citera
Medlem
fuskas avatar
Dödsfall och spridning i all ära. Men vart är MSB's broschyr? Är det någon som har fått den än? För det var väll inte tomma ord hoppas jag

/En som väntar ivrigt på att kunna tvätta händerna korrekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Gör alla en tjänst :

Läs journalen publicerad på Nejm. Vilken bekräftar aerosol distributionen.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973

Återkom och berätta för alla varför du avfärdar den.

Inse att Sveriges låsning handlar om att folk tillåter Sverige agera gängse pga Coronas "lägre" definition som "droppsmitta"/"kontaktsmitta".

För att aerosol smitta inte är detsamma som luftburen smitta. Varken Folkhälsomyndigheten, Europeiska smittskyddsmyndigheten eller Världshälsoorganisationen menar att COVID-19 är luftburen, och det menar inte heller de experter du länkar till.
Citera
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Flunsan härjar ju knappast ett år så visst jämförbart. Men fortsätt du predika domedagen för all del.

Men det här viruset gör, dummer.

Covid-19 kommer inte att stanna en dag och säga "hey, säsongen är över, nu måste jag stanna eftersom säsongsinfluensan gjort det" 🙄

Hur tänkte du där din naiva förnekare 😅 du gjorde nog inte alls det.....
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Det är ju inte direkt deras uppgift att roa dig så...

Har aldrig krävt att de ska ”roa” mig heller. Vad får dig att tro det?
Citera
2020-03-31, 17:48
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flabbs
Ligger norge inte efter oss i pandemin? Sverige hade också relativt hög andel yngre i början.

Nej, Norge fick sitt första dödsfall en dag efter Sverige, anledningen att några säger att Sverige ligger "före" är för att Sverige hade en patient som var isolerad i Sverige i typ en månad innan den riktiga spridningen började.. Spridningen började samtidigt i båda länderna efter sportlovet.

Normalt sätt räknar man efter första dödsfallet inte efter första "bevisade" fallet.
Citera
Bannlyst
Italien gick ner i lockdown den 8 mars (rätta mig om jag har fel).
Just 8 mars hade Italien 133 dödsfall.
Italien har 60 miljoner invånare.
Från och med den dagen har antal döda ökat mer och mer och bara de senaste 4-5 dagar har den stabiliserats. Det fortsätter dö väldigt många men åtminstone finns inga relevanta ökningar.

Med tanke på att Sverige har 6 gånger mindre antal invånare och då det tex idag är man uppe till 30 dödsfall, så har man egentligen redan kommit dit Italien kom när man stängde ner landet.
30 * 6 = 180

Ja, det är redan försent för Sverige. Antar flera dagar försenade.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det är ju för att vi har haft ganska bra flyt.

Vi låg sist ner på listan över att få importfall från Kina men sen small det i Italien.

Hade Italien haft Tegnell så vill vi inte ens fundera på utgången. Man behöver inte ha stängt till ett vaccin kommer, om smittspridningen sker väldigt långsamt och i vissa grupper så är det ganska ”ok”.

Teoretiskt så behöver vi inte ha att ”70% är immuna” utan det kan vara 60-70% av de som rör sig mest ute i samhället och då bryts kedjan.

Problemet, enligt en lekman som mig, är att vi redan har tappat kontrollen. Det finns i sjukvården, det finns i äldrevården, det finns bland skolorna och riskgrupper.

Hade vi kört ”stäng och lås” taktiken hade vi senare enklare kunnat välja att tex sätta in småbarnen i förskolan och då smittas gruppen barn och relativt unga föräldrar. Efter det öppnar vi nattlivet och får den delen av unga vuxna som fortfarande är ute och ränner istället för att mata bebisen och sen kan vi sakta gå uppåt i ålder men skippa riskgrupperna.

Riskgrupper får helt enkelt vänta på vaccin.

Stockholm måste stängas ned inför påsken annars lär det kunna ta fart igen. Alternativet är att stänga fjällen för Stockholmare.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Förstår du inte varför man har karantän för att stoppa smittspridning?
El. sitter du på en jävla massa futures som kommer ruinera dig?
Enl brittiska beräkningar har åtgärderna med karantän i Italien sparat 38.000 liv. Dvs 38.000 färre har dött tack vare Italiens åtgärder.
Man nämnde det på RAI för en stund sen.

Misstänker att många av trådens låt-gåare kommer att gå bananas över det och hitta alla möjliga och omöjliga fel på de siffrorna ...
Citera
2020-03-31, 17:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag känner mer förtroende för honom också. Han är mer ödmjuk och inte så absolut säker i sina svar.
Personligen tror jag att det beror på att han är snyggare. Jag känner också mer förtroende för honom 🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in