2020-03-30, 12:22
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Vi visste att det skulle bli en pandemi redan i januari. Regeringen och myndigheterna hade tid att ställa om till inhemsk produktion. Om de ville. Men uppenbarligen ville man inte det.
Exakt. Finns ingen vilja från politikerna och de har medvetet tillåtit direktflyg till smittoregioner etc. Icke-handling är också en handling.
Citera
2020-03-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Fortfarande inte sett skymten till några armband ännu från MSB Dan Eliasson "Smitta mig inte" "Sluta hosta på mig" Vad gick de där 70 miljonerna till som skulle användas som informationsmedel?

Bara att läsa på Flashback. "Sverige gör inget!" "Allt rullar på som ingenting!"

Det är uppenbart att MSB behöver minst 70 miljoner till för att nå ut med sin info till Somaliska 20-barnsfamiljer och några hundra flashbacktroll.
Citera
2020-03-30, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Har har rätt varför riskera livet, inte värt det!

Jag håller med om att han borde få vara hemma när han har de hälsoriskerna. (Däremot tycker jag det är rätt att skolorna är öppna)

MEN det var inte vad mitt inlägg handlade om. Det var att han har ett språkbruk och attityd (och humör) som i min mening inte är förenligt med att arbeta med barn.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
FHM:s uppgifter här är inte tillförlitliga:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

FHM anger på den sidan att Region Sörmland rapporterat totalt 11 avlidna (senast uppdaterat igår 29e mars kl 14)

Men enligt Region Sörmlands egna uppdateringar har de rapporterat förljande (datum och totalt antal lavlidna):
25e 9
26e 12
27e 14
28e 16
29e 17

https://regionsormland.se/nyheter/nyhetslista-2019/

Dvs Sörmland överskred 11 redan i torsdags... Är det FHM som inte har fått ordning på grejerna eller finns någon annan förklaring?

Detta är allvarligt. Om det är fel här så kan det finnas många andra fel vilket leder till att felaktiga beslut tas!

Någon har skrivit här i tråden att vissa regioner bara rapporterar till FMH några gånger i veckan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Halva Sverige gör ju tvärtemot Anders Tegnells påbud

Var en dansk journalist som åkte upp till FHM och intervjuade Tegnell för ett par veckor sedan.
När han kom in på kontroret stod Tegnell vid en lunchbuffet och uppmuntrade journalisten att hugga in.
Journalisten var inte nådig i sin artikel i den danska tidningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opGyRa/danska-folkhalsomyndigheten-politiskt-beslut

Kortfattat: Danmarks egen folkhälsomyndighet gick ut på presskonferens och sa att regeringens beslut inte var på inrådan av dem. Dvs de stängde gränserna för att vinna stöd hos folket, ett beslut fattat av politiker, helt utan kunskap om hälsa.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Halva Sverige gör ju tvärtemot Anders Tegnells påbud

Var en dansk journalist som åkte upp till FHM och intervjuade Tegnell för ett par veckor sedan.
När han kom in på kontroret stod Tegnell vid en lunchbuffet och uppmuntrade journalisten att hugga in.
Journalisten var inte nådig i sin artikel i den danska tidningen.
Fast nu pratar jag om myndigheter. Dessutom så tycker jag siffrorna i Sverige talar för att de flesta följer deras råd och den allmänna åsikten verkar vara att Tegnell sköter detta exemplariskt och är trovärdig. Han är väldigt poppis i svenska hushåll.
Citera
2020-03-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Du straffar folket i Kina då. Makten kommer inte bry sig.

Nej det gör han/hon inte. Det krävs större bojkottningar för att det öht ska slå till.
Men för ens egna samvete kan det kännas skönt att inte stötta detta styre!
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Men att de gång på gång överbevisas för att ha ljugit, det ställer du dig inte tveksam till?
Kan du lägga fram belägg för det? Annars finns det ett konspirationsforum du kan ta det där i.

Finns inget i den vetenskapliga dokumentationen som talar för det. Och den är omfattande.

Naturligtvis kan de trots allt ljuga, men inget talar för det. Så jag vill gärna ha vetenskapliga belägg för det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Mördell och Sverige har redan gjort fel och kommer fortsätta ha gjort fel oavsett utfallet.
Oavsett om det blir 200 döda eller 2 miljoner döda pga Covid-19 i Sverige så har Sverige gjort fel.
Varför? Jo, för att om det blir 200 eller 2 milioner beror inte på att Sverige har agerat för att det skulle blivit 200. Sverige har ingen annan strategi än att hoppas på tur. Och under tiden se till att prioritera pengar före människoliv.
Återigen: om det blir totalt 200 döda är det bara tur. Ingen i världen vet med säkerhet allt om Corona. Detta är nånting som inte existerade innan. Alla chansar. De som vill rädda liv på sin befolkning stänger in dem som en precaution. De som INTE gör det skulle gärna vilja rädda liv på dem, genom att rekommendera vad de ska göra. Men de tänker inte offra ekonomi för att eventuellt rädda så många som möjligt.

Nej, det är inte "tur" om folket vet att de ska stanna hemma vid förkylning, undvika kontakter med äldre etc. Tror du att antalet sjukdagar och VAB-dagar nu ökar pga "tur"?
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Vi har fortfarande inte stängt ner samhället.

Beror helt på vem du frågar.
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Inget om corona på Åre skistars hemsida.
Citera
2020-03-30, 12:25
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
Fick höra från en bekant att restaurangerna i (mellanstor stad i södra Sverige) var överfulla under lördagen och man fick köa för att få bord. Lite märkligt ändå. Anser den typiske svensken att detta är överdrivet/överspelat? Eller att det är för sent och man kan lika bra smittas? Eller har man bara tröttnat på att sitta hemma.

Dom vill stötta sina favorit krögare och tror inte det smittar i en fullproppad lokal , för alla är ju friska, sen att nästan alla ställen är skittråkiga kedjor med dålig mat vem fan vill stötta det....

Jobbet ska ha aw varje kväll nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in