2020-03-31, 22:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det finns INGET som tyder på att flockimmunitet funkar med corona. Eller immunitet överhuvudtaget.

Förutom bevisen i form av antikroppar då.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
haha fick mig dagens skratt där. Vilken syn det hade varit där halva sjukvården går runt med dammsugarpåsar runt munnen fastsatta med silvertejp.
Det är faktiskt ingen dum idé då de moderna filterpåsarna består av samma sorts filter som andningsskydd. Naturligtvis har de inte hela påsen i nyllet.
Citera
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Finns det något som tyder på att storskalig produktion av munskydd, förkläden, visir, plastrockar med mera har kommit igång? Jag menar alltså inte folk som klipper och klistrar OH-plast eller bygger om gamla regnrockar.

Nej, jag menar alltså svenska innovativa industriföretag som skapar nya produktionsverktyg och jobbar dag och natt för att få igång en rejäl produktion.

Jag har inte hört ett skvatt om sådana initiativ. Har nån annan gjort det?

Funderade på exakt samma sak. Finns det inte företag som gör plastpåsar/sopsäckar? Det kan inte va så svårt att göra ett annat verktyg för att göra engångsrockar istället för sopsäckar av plasten.

Man undrar verkligen.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
nej 60 miljoner. Vi följer oavsett inte deras kurva, vilket är glädjande.

Enig.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Vad säger Gotlänningarna om Stockholmarna som kommer till verandan nu i påsk? Eller hur förbereder sig Gotlänningarna? Stockholmarna lär väl komma redan nu till helgen.

Gotland har endast 11 bekräftat smittade enl FHM. Färst av alla regioner. Och inte ett enda dödsfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Du har uppenbarligen inte träffat de 70+are som bor i mitt grannskap. De umgås hela tiden med varandra, med barnbarnen, ute på stan osv.

Dessutom så förutsätter resonemanget att man verkligen når flockimmunitet. Det kommer man inte att göra under våren, detta leder till att de äldre är mer utsatta I höst, om de inte fortsätter att isoleras.
Det är rent anekdotiskt. Givetvis kan man uppnå flockimmunitet utan att flocken är ett exakt tvärsnitt av befolkningen. Meningen är inte att man ska vara 100% immun mot enstaka fall, eller små utbrott, utan det ska stoppa en okontrollerad spridning.

Även om det bara är partiellt, säg 20% är immuna, så minskar det transmissionen med hela 20% nästa gång man har ett utbrott. Det gör förloppet mycket långsammare, och enklare att hantera för sjukvården. Man måste inte nå exakt 60%, och det kommer vi sannolikt inte heller göra i det här första utbrottet.
Citera
2020-03-31, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Sverige är inte kört.
Vi fixar detta med. Givetvis inte utan att människor dör tyvärr men det är oundvikligt.

Sverige är kört om den globala ekonomin faller. Ingen undkommer det och tyvärr är det utom vår kontroll över hur det går för globala ekonomin eller ens USA.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Skönt, beräknad födsel för kvinnan min är lite mer än drygt en vecka. Hur ansträngt kommer inte läget vara även på förlossningen - med all sjukfrånvarande personal? Är lika orolig över det som jag är att utveckla en liten snuva och bli nekad i dörren att vara med på födseln.

Som tur är är jag inte särskilt orolig över mitt jobb än. Ge det några veckor till så får man se.
Oroa dig inte. Vi kvinnor föder barn oftast utan problem. Du ska bara vara med och vara ett stöd. Det kommer att gå bra. Det måste du tro på. Det kommer att finnas personal. Oftast brukar förlossningar inte kräva mycket personal. Det kommer att gå bra.
Lycka till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Det vet jag faktiskt inte, låter kanske som fjällen är mer troligt.

Men är några skidanläggningar fortfarande öppna? Isåfall vilka? Dom lär ju få helt sjukt tryck på sig då alla andra är stängda 😬😑
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffbezos
Sverige är kört! Alla lever i förnekelse. Det mest skrämmande är när viruset drabbar USA hårt och de får stänga ner. Då rasar ekonomin fullständigt. Tror vi kommer se en repris från 1930-talet med hyperinflation och allt där till. Historien upprepar sig alltid. Jag tror vi kommer se ett skatteuppror och massa revanschistiska partier på 2020-talet i Sverige och världen.

Koppla av. Det är bara runt 1000 döda i New York än
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
”Försumbar”?
Vad är det för snack du kör med?
Unga människor kan drabbas av viruset - det är inte försumbart.

Vet du med säkerhet att inga fler unga drabbas?
Jag vill ha ett tydligt svar av dig: ett ”Ja” eller ”Nej”!

Men med försumbar menas att den procentuella risken för en ung, frisk människa är så liten att det inte ska fruktas.
Sedan finns det givetvis enskilda fall.
Citera
Medlem
Tegnellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
”Försumbar”?
Vad är det för snack du kör med?
Unga människor kan drabbas av viruset - det är inte försumbart.

Vet du med säkerhet att inga fler unga drabbas?
Jag vill ha ett tydligt svar av dig: ett ”Ja” eller ”Nej”!

Fler unga dör, självklart men risken är i praktiken noll för en enskild ung person därför går den inte att ta hänsyn till.

För att illustrera, om du är förälder och du har barn i åldern. Chansen att din unge dör i Covid-19 är jämförbar med chansen att du blir trissmiljonär. Det kan hända men det är inget du kan räkna med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in