2020-03-31, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja så fungerar en demokrati.

Folk skriver på Flashback istället för att sätta press på politiken (på olika demokratiska sätt).

En massa energi pyser ut på Flashback utan att någon skillnad sker i realiteten.

Både bra och dåligt.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men med försumbar menas att den procentuella risken för en ung, frisk människa är så liten att det inte ska fruktas.
Sedan finns det givetvis enskilda fall.
Är det försumbart att en ung människa dör?
Det tycker i varje fall inte jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Just nu visas på Stockholms lokalnyheter hur personalen vid Södersjukhuset tillverkar egna skyddskläder av plast som de har hittat i sjukhusets källarkorridorer.

Sedan tidigare har de tillverkat skyddsvisir av gammal OH-plast som de hittat.

Kunde likaväl varit filmat i valfritt U-land.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Vår egen regering - Sveriges. Sanslöst att de vinner kraft hos befolkningen nu. De har ju inte vidtagit några större trygga åtgärder.

- Sveriges regering är en sorglig uppenbarelse. Deras "åtgärder" handlar om att sitta still och hoppas att allt kommer att gå bra.

Citat:
Men lyssna: vad händer när en blind leder en annan blind....

- Som när Anders Tegnell ger vägledning åt regeringen. Dom går vilse, men vet inte om det själva.

Jag nämnde tidigare Rysslands snabba agerande mot Covid-19. Sveriges regering borde åka till Ryssland och rekrytera en ny statsepidemiolog. I utbyte kan ryssarna få en begagnad defekt epidemiolog för tjänstgöring på Novaja Zemlja.

Citat:
Men kom inte och säg att regeringen har skött detta väl preventivt el inledningsvis. De har chans att bättra sig om de vill vinna valet igen men jag vill se andra.

- Jag vill också se en annan regering. Jag vill se en regering som prioriterar folkets välbefinnande högre än öppna gränser. Covid-19 borde ha stoppats vid gränsen. Regeringen bör även försöka hämta hem industrier som har jagats iväg från Sverige. Covid-19 har visar fördelarna med självförsörjning.
Citera
2020-03-31, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men fan inte långt ifrån....

har typ 60 procent eftersläp redan och det lär väl öka
Citera
2020-03-31, 22:09
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Finns det något som tyder på att storskalig produktion av munskydd, förkläden, visir, plastrockar med mera har kommit igång? Jag menar alltså inte folk som klipper och klistrar OH-plast eller bygger om gamla regnrockar.

Nej, jag menar alltså svenska innovativa industriföretag som skapar nya produktionsverktyg och jobbar dag och natt för att få igång en rejäl produktion.

Jag har inte hört ett skvatt om sådana initiativ. Har nån annan gjort det?

Man har hintat om att viss produktion kan ställas om. Men informationen är otroligt knapphändig och det blir naturligtvis frustrerande att inte veta hur man jobbar för att stärka vår nations förutsättningar.
Mer transparens!
Citera
2020-03-31, 22:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Ohälsa till följd av den ekonomiska krisen är mycket lättare att stävja och behandla. Jmf inte den ohälsan med Covid, tack. Det är inte jämförbart. Covid slår slumpmässigt och dödshårt.
Alla människor har inte det förståndet eller förmågan att förstå att livet är viktigast.

Staten kan skuldsätta sig i enorma belopp, så får vi betala av det på låååång sikt. Det är i sammanhanget inget problem.

Lättare att stävja en cancerdiagnos som kom för sent för att det saknas pengar i sjukvården? Varför är den döde personen mindre värd än nån som dör i corona?
Vem är du att bestämma vilken död människa som är mest värd? Dödsfall som dödsfall.

De som får betala för lånen är ju de fattiga. Men det är klart, deras liv är ju mindre viktiga...

När vi pratar om ekonomi pratar vi inte om lite sparpengar på börsen, vi pratar kraschade samhällen och nationer. Vi pratar DÖDSFALL I TIOTALS MILJONER.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men herregud, sluta prata om "FLOCKIMMUNITET", det finns inte! Det ger ingen immunitet att få covid-19 eftersom fok insjuknar igen o igen. Det är ett helt nytt virus, som ingen haft förut, ergo ingen immunitet.

Inte ens Dr Tengil tror på den teorin längre.
Vet inte vad du pratar om. Alla seriösa bedömare tror att man får tillfällig immunitet, men man är inte klar över hur länge.

Folk insjuknar inte flera gånger. Ett fåtal har testat negativt, sen positivt, utan insjuknande, men sannolikt för att mätmetoderna inte är helt tillförlitliga. Att man skulle kunna bli smittad direkt igen är uteslutet. Då skulle hela Wuhan fortfarande vara sjukt.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
När Gud skapar en IDIOT så menar han det.
Det är inte ditt fel att du föddes med defekta gener.

Corona är inte farligt alls för 95 % av befolkningen.
Skydda riskgruppen, så kommer det att gå bra.

66 döda i Sverige på kanske 330 000 smittade.

Det blir 66 / 330 000 = 0,02 % !!
Och skulle vi räkna antalet Corona-döda svenskar (<40) blir döds-raten ännu lägre.

Men samtliga döda skulle troligen dött senare i vår av en vanlig förkylning.

Gick det för snabbt?

Ditt räknesätt säger ingenting. Räkna döda gentemot friskskriva. Då får du ut det verkliga talet. Eller hur tänker du räkna ut döds-raten när det inte finns några smittade längre utan bara döda och friskskrivna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det finns INGET som tyder på att flockimmunitet funkar med corona. Eller immunitet överhuvudtaget.

Det finns mycket bevis för immunitet !

Jag har sett de få rapporter som säger att vissa har smittats igen, men det är så få att det är statistiskt obetydligt och kan ocså vara feldiagnos.

Om immunsystemet bekämpar ett virus, och det inte leder till immunitet, skulle det vara unikt, i så fall skulle det vara det enda viruset i hela världshistorien som fungerar på det sättet.

Hur länge immunitet varar, är en annan diskussion
Citera
2020-03-31, 22:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är det försumbart att en ung människa dör?
Det tycker i varje fall inte jag.

Ok, var var du när Frank 3 år dog av leukemi?
Citera
2020-03-31, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Finns det något som tyder på att storskalig produktion av munskydd, förkläden, visir, plastrockar med mera har kommit igång? Jag menar alltså inte folk som klipper och klistrar OH-plast eller bygger om gamla regnrockar.

Nej, jag menar alltså svenska innovativa industriföretag som skapar nya produktionsverktyg och jobbar dag och natt för att få igång en rejäl produktion.

Jag har inte hört ett skvatt om sådana initiativ. Har nån annan gjort det?

H&M och IKEA verkar ha börjat tillverka skyddsutrustning till vården.
https://www.nyteknik.se/samhalle/ikea-tillverkar-skyddsutrustning-i-kampen-mot-coronaviruset-6992340
https://www.di.se/nyheter/hm-staller-om-produktion-ska-tillverka-ansiktsmasker/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in