Nu har jag tröttnat på dom här pressträffarna klockan 14 varje dag så vet ej vad som sagts det senaste men något som stör på fruktansvärt mycket är att dom pratar om äldre med underliggande sjukdomar hela tiden.
Vi har iallafall två dödsfall vi känner till där personerna var 26 och 30. Flera läkare är på IVA. I Italien dör läkare på löpande band, jag är tveksam till att någon av dom är plus 70 med underliggande sjukdomar
Myndigheterna i Sverige har ingen ambition att tala om sanningen utan endast att lugna folk så det inte uppstår panik. Det gäller samtliga samhällsfrågor.
Snart kommer ett estoniafartyg i antal dö varje dag, tills nåt görs, det är tråkigt att ingen ser detta i styrande ställning och kan peka lite hårdare med hela handen. Jävligt trist för dom som har oturen att drabbas och intensivvårdspersonal som kommer traumatiseras för lång tid framöver. En hel del av dom kommer dessutom också att dö.
Det kommer att dö många som alltid varje dag som inte får se morgondagen komma. Synd att det alltid måste till katastrofer innan människor förstår att det är farligt att leva och att alla oundvikligen kommer att dö.
Kurvan mellan Italien och Sverige för dag 15 är väldigt olika.
Ni som fortsätter ignorera - går ut, träffar folk, gymmar, äter ute och lever på som att det i princip inte hänt något. - ni blir ju inte så allvarligt sjuka, eller hur?
Och ni lever på som vanligt, eftersom ni inte är i någon riskgrupp.
⚠️Men för i helvete AGERA! ⚠️ ALLA ska isolera sig i mesta möjligaste mån även om ni inte har symptom. Håll er hemma!
Det är oerhört egoistiskt att vifta bort det här. Förstå att det finns ANDRA människor som dör på grund av ditt beteende. Kalla mig alarmist, men det är sanningen.
Och nej det är inte bara gamla som dör!
Det verkliga facit har vi när detta är över. Hur många som dött i detta virus och vad vi skulle gjort annorlunda kommer tids nog att presenteras. Likaså eventuella kvarvarande symptom på de som tillfrisknat. Men detta är helt irrelevant just nu.
💀 Hur mycket blod du har och kommer ha på dina egna händer kan du själv bara styra över.
Var rädda om varandra och SLUTA träffa folk, oavsett ålder och geografiskt läge!
🔞Men sansa dig förfan.🔞 Jag har troligtvis redan haft viruset med lindriga till inga symptom alls. Knappast värre än en influensa som oftast vara är i VECKOR. Jag var dålig Max 2 dagar.
Jag stannar hemma i den mån det går. Men gymmar varje dag (eftersom att det är bra för hälsan), går på affären typ en gång per dag (för att jag tycker det är egoistiskt att preppa), och jag åker kollektivtrafik varje dag (eftersom jag behöver ta mig till gymmet).
Jobbar hemifrån btw!
DÄREMOT ser jag otroligt många äldre 70+ ute och strosar runt i köpcentrum och på tåg, med sin rulator och är tillsynes inte ute för något särskilt ärende. Det är dom som borde ta sitt ansvar om någon! Kommer man tillbaks till trotsåldern när man blir gammal, nån som vet? Typ bebishjärna utan konselvenstänkande?
TANKEN är att vi alla ska smittas för att bygga upp immunitet i landet. Har du missat det helt? (Förutom riskgrupperna som ska stanna inne). Vilket dom inte gör.
Du kan omöjligtvis veta varför dom är ute. Väldigt många äldre i Sverige har ingen som kan handla eller gå på apotekt åt dom. Många äldre har inte bil.
Vissa typ 70+ stockholmaren i Åre som sa att han satt på planet och missade presskonferansen med regeringen där dom bad folk vara hemma skiter i det men jag tror det är långt från alla.
"Kommunens larm: Ungdomarna nyser medvetet vid äldre
I inlägget skriver man att äldre personer i kommunen varit med om att ungdomar medvetet hostat, nyst och spottat i närheten av dem på stan och i butiker.
– Det är till exempel när man står i kön i affären. Det är väldigt tydligt och inte bara att man hostar till eller hostar i armvecket, utan det är ganska demonstrativt agerande, säger Ingrid Westerlund, Eslövs verksamhetschef."
Jag kan bara tillägga att jag har sett detta flera gånger!!! Ungdomsgäng som verkligen medvetet går och hostar nära folk runtomkring sig, oavsett ålder. Sen hånler de efteråt.
Vilka vidriga as, eftersom det bokstavligen kan kosta folk livet.
Måndag 23/3
Vårdas på sjukhus: 211
Vårdas på intensiven: 47
Dödsfall: 15
Tisdag 24/3
Vårdas på sjukhus: 236
Vårdas på intensiven: 48
Dödsfall: 19
Onsdag 25/3
Vårdas på sjukhus: 300
Vårdas på intensiven: 65
Dödsfall: 37
Torsdag 26/3
Vårdas på sjukhus: 333
Vårdas på intensiven: 69
Dödsfall: 43
Fredag 27/3
Vårdas på sjukhus: 373
Vårdas på intensiven: 77
Dödsfall: 60
Lördag 28/3
Vårdas på sjukhus: 410
Vårdas på intensiven: 85
Dödsfall: 63
Söndag 29/3
Vårdas på sjukhus: 443
Vårdas på intensiven: 92
Dödsfall: 68
Måndag 30/3
Vårdas på sjukhus: 488
Vårdas på intensiven: 108
Dödsfall: 89
Tisdag 31/3
Vårdas på sjukhus: 501
Vårdas på intensiven: 124
Dödsfall: 104
En snabb, men väntad utveckling. Jag hoppas att de hinner bygga ut iva-platserna så de inte kommer efter, även om detta blir svårare och svårare.....
Till skillnad ifrån region Stockholm så tror jag att man där kommer att nå den absoluta peaken i mitten av april, ungefär när Sverige når upp till 10 000 rapporterade fall. (Under förutsättning att en mer omfattande testning inte inletts innan dess, för då får man räkna med en högre siffra). Men sedan följer en lång period med, iof svagt minskade ökningstal. Men detta är ändå en ökning som belastar en redan hårt belastad sjukvård.
Vi ser att länder som Belgien, Schweiz och Italien, (om man förmodar att det endast skett en begränsad testning som i Sverige), nått sin absoluta peak i antal nya, anmälda covid-19 fall. Man ligger då på ungefär en fjärdedel av de fall som krävs för att flockimmunitet skall börja verka.
Var ganska fullt i tunnelbanan idag. Gick ej att hålla ett bra avstånd till andra. Stockholmarna bryr sig inte så mycket än.
De kommer att bry sig lite mer när de väl ligger på intensiven, eller allra helst när de har hamnat i kö TILL intensiven...
Då är det inte lika kul längre
Men det svenska samhället klarar i bästa fall 9 miljoner invånare och är byggt för ca. 8, så som det är idag.
Så corona kanske gör arbetet åt samhället. Lite rensning.
Det sorgliga är att folk spär på sin egen undergång. Dummare folkslag får man nog faktiskt leta efter.
"Kommunens larm: Ungdomarna nyser medvetet vid äldre
I inlägget skriver man att äldre personer i kommunen varit med om att ungdomar medvetet hostat, nyst och spottat i närheten av dem på stan och i butiker.
– Det är till exempel när man står i kön i affären. Det är väldigt tydligt och inte bara att man hostar till eller hostar i armvecket, utan det är ganska demonstrativt agerande, säger Ingrid Westerlund, Eslövs verksamhetschef."
Jag kan bara tillägga att jag har sett detta flera gånger!!! Ungdomsgäng som verkligen medvetet går och hostar nära folk runtomkring sig, oavsett ålder. Sen hånler de efteråt.
Vilka vidriga as, eftersom det bokstavligen kan kosta folk livet.
Det räcker bara med att några äldreboenden i vårt avlånga land inte agerar förens nu i enlighet med besöksförbudet så kommer det få JÄVLIGT tråkiga följder för många människor som hade klarat sig om detta redan var klart !!
Jag vet, exakt så.
Detta summerar ju endel av problemet med regeringens agerande.
Min modell tar sedan tidigare hänsyn till:
- Genomsnitt 19 dagar från smitta till död, varav de första 5 innan symptom kan uppvisas
- Ca 20-40% är asymtomatiska, dvs smittar men visar inga symtom alls
- Dödlighet är enligt senaste data 0.66% av alla som smittas (ca 1% av alla som insjuknar)
- Spridningshastigheten i teorin 23% utan några åtgärder men tar hänsyn till att denna kan gå ner till mellan 10-15% med olika nivåer av åtgärder.
- Flockimmunitet uppnås vid 60% av befolkningen smittad, men givetvis börjar spridningstakten avta redan tidigare, derivatan i antalet nysmittade är som störst ungefär då 30% är smittade.
Ur artikeln:
Jag skulle tro att det är mellan en halv och en miljon som är smittade. Men jag blir glad om det är två miljoner, säger matematikprofessorn Tom Britton.
Samtidigt visar en ny brittisk studie att omkring 322 000 svenskar kan ha varit smittade den 28 mars.
Min modell visar att det idag är 617000 personer i Sverige smittade, och den 28/3 var det 418000. Båda ligger ganska nära professor Britton och den engelska studien. Desstom uppvisar kurvan över antalet döda en nästan skrämmande likhet med verkligheten per datum.
Vad blir du utfallet:
- Peak dödlighet inträffar 2020-05-05, då 1529 personer avlider
- Totalt avlider 40785 personer i Sverige
- Dödligheten är tillbaka på dagens nivå ungefär första/andra veckan i juni
Med en dödlighet på 0.66 procent framstår det knappast som berättigat att förvandla var mans hem till fängelse, rasera ekonomin och inrätta matbrist med ransonering. I synnerhet inte när siffran för såväl dödlighet som hospitalisering kan sänkas med medicinering, ju tidigare i sjukdomsförloppet desto bättre.
Vore intressant att se en kalkyl där man jämför med vs utan medicinering och se skillnaden.