2020-03-31, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ingen har en fungerande kristallkula och alla kan framlägga hypoteser efter tycke och smak. Men de alltför hyperboliska gissningarna har vi lärt oss att sålla bort.

Ofta har de syftat till att få Sverige att "rätta in sig i ledet", som t ex Euroomröstningen 2004, där vissa förutspådde nöd och elände om vi ställde oss utanför den gemensamma valutan, som ju var garantin till evigt välstånd och tillväxt. I Italien lyckades Prodi få italienarna att spotta blod i åratal för att respektera eurons parametrar, allt med löften som "Med euron arbetar vi hälften och tjänar dubbelt så mycket". Idag vet vi: den svenska linjen var den rätta medan Sydeuropa slaktades som ett lamm till påsk.

Så låt hyperbolerna frodas i sci-fi-litteraturen medan vi fortsätter att respektera vår pragmatiska hållning, som hela världen beundrar oss för.
När det gäller Euron och Sverige, så var det folket som sade nej medans eliten ville ja.
Det är nu ja-elitens man som sitter vid spakarna och bestämmer.

Vad tror du folket skulle säga om det hela i en folkomröstning?

Låt gammelfolket dö i pina, vi måste rädda storfinansen?
-------------
Vid folkomröstningen 2003 förepråkade Stefan Löfven att Sverige skulle byta ut kronan mot euron som valuta.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stefan-lofven-inte-helt-okontroversiell
Citera
2020-03-31, 10:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det hjälper andra..Då det minskar sträckan en hostning eller nysning färdas..Utan kan en hostning färdas flera meter..medans någon med munskydd mestsprider smittan runt sig själv. Så det är med hänsyn till andra inte för att skydda sig själv.
Men det går även att hosta/nysa i en näsduk eller i armvecket som det länge rekommenderas för att förhindra att smittdropparna sprids fritt omkring en. Att hela tiden använda ett munskydd behövs bara om ens andedräkt sprider smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Nej, det är som att inte använda insidan av huvudet och hålla sig till hastighetsbegränsningar och bilbälte.

Och även min mamma, sambo och son sitter i samma bil, med säkerhetsbälte och använder insidan av huvudet. Så finns det andra trafikanter, typ rattfyllerister som kan se till att den bilen min familj sitter i hamnar i en olycka.

Men mår man bra av att gå rund och vara rädd för något som KANSKE händer? Nej.

Fan är de med folk att tänka de värsta hela tiden, inte konstigt att psykisk ohälsa och folk traskar in i vägen överallt om alla ska springa runt och oroa sig för saker som kanske sker...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
5 döda i Kina idag fast de har kremerat 24/7, de mörkar så det sjunger om, bojkotta hela Kina nu hehe.Dean Koontz hade rätt redan 1981 i sin bok The ice of darkness, där han skrev Wuhan 400..

Ja, det hade han. Sylvia Browne kopierade det till sin bok End Of Days (2008).

According to Sylvia Browne, the coronavirus pandemic should all be over as quickly as it came:

“In around 2020, a severe pneumonia-like illness will spread throughout the globe, attacking the lungs and the bronchial tubes and resisting all known treatments. Almost more baffling than the illness itself will be the fact that it will suddenly vanish as quickly as it arrived, attack again ten years later, and then disappear completely.”

shorturl.at/eqRWY
Citera
2020-03-31, 10:10
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och här är vad Trump säger (video):

Ian Sams
@IanSams
Less noticed moment on Fox and Friends today >> Trump admitted to pushing disinformation on coronavirus when prodded by Kilmeade about China, Russia and Iran putting out disinformation:

“They do it, and we do it. Every country does it.”
https://twitter.com/IanSams/status/1244688291653398528?s=20

Trump är om än en större idiot än Tegnell när det kommer till Corona-krisen. Han och hans vänner är en av anledning till att smittan blev så svår som den blev i usa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Nej du missförstår. 5% kommer att hamna på IVA, ja. Men sen kommer ytterligare 15% att hamna på slutenvård och FHM klassificerar dessa patienter som "allvarlig" med andningssvårigheter och eventuellt behov av andningshjälp och andra insatser. Dessa patienter spenderar i snitt 8 dagar på slutenvården.

Fördelningen ser ut såhär, enligt FHM:

Feltänket hos många är att det bara är döda eller "kritiskt" sjuka man ska bekymra sig om, men man missar andelen "allvarligt" sjuka som alltså har såpass stora andningssvårigheter att man måste uppsöka sjukhus och få slutenvård.

Ok sorry, då förstår jag vad du menade. Men det beror ju helt på vilket perspektiv man har, de flesta i den här tråden verkar vara rädda för döden alternativ kritiskt tillstånd och inte för att ligga på sjukan några veckor. Även här vore det intressant att får reda på om andelen av smittade/sjuka som måste bli inlagda (ponera 15%) skiljer mot vanliga influensan. Gissar att det även här liksom dödligheten skiljer en faktor 5-10 enligt den statistik som finns just nu.
Senast redigerad av jerka11 2020-03-31 kl. 10:12.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W-iding
Vem är idiotisk här egentligen?
Jag förespråkar försiktighet och respekt, men INTE RÄDSLA!

Det är en jävla skillnad på att vara rädd och försiktig.
Jag ogillar alla rädda, domedagsprofeter, hypokondrikerhoror med foliehattar högre än Eiffeltornet..

Jag arbetar med radioaktivitet, de är samma där.
Jag är inte ett dugg rädd för strålning, men jag har respekt och är försiktig.
PRECIS som med detta virus.

Jag sitter i karantän just precis just nu för att inte smitta.
Jag är fortfarande inte rädd, men försiktig.
Ser du skillnaden?

Bara för att jag håller mig hemma, tvättar och spritar händerna - SÅ STYR JAG INTE VIRUSET.
Mina föräldrar som jag älskar, kan smittas ändå, även om alla gör sitt.
Är jag rädd för de? Nej, för de räddar nite mina föräldrar, de skapar panik, ångest och hysteri!
Så NEJ, jag styr inte över viruset, jag styr över min egna situation. Jävla freak alltså.
Måste man vara rädd för att inte spring runt och smitta? Idiot.

Och JO, de som hamstrar och skriver att de har panik och ångest, de är R-Ä-D-D-A.

Rädsla är inte farligt. Ignorans däremot, det är farligt.
Citera
2020-03-31, 10:11
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Problemet med jävla Kina och det här skitviruset var att de visste om faran redan 2004 med SARS. De förbjöd ju sedan dessa djurmarknader med bl.a fladdermöss i några år. Sedan startade de upp det igen och världen fick den här skiten. Tycker vi borde göra som Kina gjorde på 1800-talet fastän tvärtom förbjuda all kontakt med Kina.

kina säljer bäst nu corona tester, skydds utrustning , respiratorer. Hela världen köper kina corona prylar.
Citera
2020-03-31, 10:12
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
20 läkare från Somalia har skickats till Italien för att hjälpa till och samtidigt ta lärdom.

Mycket märkligt.

Sveriges egen Tegnell reste ju också dit en gång till mitt under den värsta epidemin hittills i vår livstid.
Ännu mer märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja det stämmer ju, dom spikade väl till och med igen dörrarna till lägenhetshusen i Wuhan och upphöll karantänen med kraftigt våld om så behövdes.

den mildare mattan av restriktioner var väl rätt omfattande ett tag?
https://edition.cnn.com/2020/02/16/asia/coronavirus-covid-19-death-toll-update-intl-hnk/index.html

Jag är för karantän och nerstängning. Det har fungerat mot andra epidemier genom historien och bör göra det nu också.
Kineserna lyckades isolera viruset och fick därför en lägre spridning än många andra mer mesiga länder. I en situation som denna är det just hårda metoder som krävs. Att med bestämdhet isolera viruset.
Därför tror jag inte att de kinesiska siffrorna är så missvisande. Visst, de har nog mörkat i Wuhan. Allt tyder på det. Hur mycket är osäkert. En del siffror från Kinas motståndare är överdrivna åt det andra hållet. Fast gällande övriga Kina tror jag att det stämmer till största delen. De fick ingen stor spridning i resten av landet. Hårda metoder är effektivt ibland.
Citera
2020-03-31, 10:13
Medlem
Det här är slutet för nyliberal smörja och kändiskulten.
Nu trendar hashtagsen #eattherich och #guillotine2020.

"It's over for you 1% (alltså rikaste procenten) and for the gold-dipped orange clown. The tide has turned. Off with their heads!"

Citera
2020-03-31, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men det går även att hosta/nysa i en näsduk eller i armvecket som det länge rekommenderas för att förhindra att smittdropparna sprids fritt omkring en. Att hela tiden använda ett munskydd behövs bara om ens andedräkt sprider smitta.
Jo, men ettersom mange kan være smittet uten å vite det, er det vel en fordel om flest mulig bruker masker? Alle må jo da få informasjon om korrekt bruk av masker, slik at maskebruken ikke forårsaker at de som bruker maske blir smittet ved at de bruker masken på feil måte eller ved at de ikke bruker korrekt prosedyre når de tar masken på seg og av seg.
Citera
2020-03-31, 10:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Vi har ju redan fått hundratusentals flyktingar levererade. Är det inte tillräckligt?
Vi behöver inte fördumma detta. Jag bryr mig inte om svenskar röstat för att ge Musse Pig fri entré eller ge Bryssel tårta på Fredagar.

Staten SKA leverera skydd mot yttre hot. Gör den inte så kan den dra åt helvete! Bokstavligen.

LEVERERA! Med eller utan 2 miljoner araber. Bara GÖR!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in