2020-03-30, 21:35
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vi ser stadigt hur kurvan håller på och flackad ut. Anders hade rätt, högertroll här hade fel. Man ser tydligt i den stora skillnaden på dödligheten med Italien att Sverige är på rätt kurs. Heja Anders och hans förmåga att stå pall hatstormen. Anders förespråkar sunt förnuft framför hetsiga ogenomtänkta beslut, då är du ju inte så konstigt att Flashback flippar ur. Ni klarar inte av eftertänksamhet, strategi och konsekvenstänk.

Virusstrategi är mer komplicerat än bara ”förbud, förbud, förbud”.

Anders tänker på samhället som stort, ser ni inte det?
Jo kurvan ser väldigt flack ut faktiskt:

https://i.imgur.com/9XFmu9S.png
Citera
2020-03-30, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Kan ha ett blodgruppssamband. Vanligaste blodgruppen där är 0, den minst lättsmittade. I Sverige är det tyvärrr blodgrup A, den mest lättsmittade.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blodgruppsf%C3%B6rdelning

Blodgrupp 0 är inte på något sätt imun. Folk med blodgrupp 0 smittas också i stor utsträckning, var några % bättre statestik för blodgrupp 0 jämfört med tex A.
Citera
2020-03-30, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Nu får du ge dig
https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(19)30328-5/fulltext

68.000 döda av influensa säsongen 17/18 i Italien

Som du äger dig själv flane! Notera from 2013/14 to 2016/17 så förstår du den siffran gäller för 3 år och 3 månader. Lol kek!
Senast redigerad av Big-Daddy 2020-03-30 kl. 21:43.
Citera
2020-03-30, 21:37
Medlem
jadrapatrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
har du en källa med länk tack?? Och vad med jan - April?
har du källa för det med?

USA hade över 80000 döda av influensa säsongen 2017/2018 siffrorna vi ser nu kommer inte ens i närheten.

https://edition.cnn.com/2018/09/26/health/flu-deaths-2017--2018-cdc-bn/index.html
Citera
2020-03-30, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Kan förklaras med att den "vanliga" flunsan är ovanligt mild jämfört andra år.

Och folk tvättar händerna och sitter i isolering, inte bara corona som begränsas av det. Första året på väldigt länge jag inte har influensa, förkylning, halsfluss eller alltihopa vid denna tiden.
Citera
2020-03-30, 21:38
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vbwg53/sjukskoterskan-kious-kelly-48-dog-av-coronaviruset

Citat:
Den 18 mars skrev han till sin syster Marya Sherron att han hade testat positivt för coronaviruset och att han nu vårdades med respirator.
”Jag är okej. Säg inget till mamma och pappa. De kommer att oroa sig.”

Sen när ligger en intuberad patient och sms:ar?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Har svårt att se hur Sverige skulle ha råd att bedriva en kostsam asylkarusell nu när alla resurserna måste gå till att rädda ekonomin och vården.

Tror man lagt massinvandringen åt sidan nu ett tag framöver.

För den kan väl inte ha prio #1 just nu va?

Hoppas man aldrig mer kommer lägga våra skattepengar på ett sånt vansinne till experiment någonsin igen, dessa slantar hade behövts till helt andra saker.

Mja kommer ju behöva fler läkare och ssk när detta är över. Fanns ju massor i Syriens flyktingläger t ex, iaf 2015.

"Socialstyrelsen vill hitta snabbare vägar fram för tredjelandsläkare att komma i arbete. Bland annat genom kortare ledtider och översyn av dagens kunskapsprov."
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Kan ni inte åtminstone LÄSA rapporten innan ni snusförnuftigt sitter och gör bort er? Detta har gåtts igenom femtioelva gånger i denna tråd redan de senaste veckorna. Den rapporten har länkats 100 ggr minst.
Snittet för influensadödsfall i Italien enligt den är alltså ca 17000 personer/säsong. Inte några jävla 70 000 som fårskallen med passande avatar påstod.

17 000 är för övrigt mer än dubbelt så mycket som Sverige, justerat för invånarantalet. Vet inte varför det är så, men man kan ju hoppas att siffrorna skulle kunna appliceras på något vis också vad gäller Corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Hoppas man aldrig mer kommer lägga våra skattepengar på ett sånt vansinne till experiment någonsin igen, dessa slantar hade behövts till helt andra saker.

Ja konsulter t ex.

Citat:

Snittkostnaden per konsult från BCG för Karolinska var 700 000 i månaden.

Konsultbolaget Boston Consulting Group, BCG, har sedan 2011 fakturerat sjukhuset 257 miljoner kronor. 80 procent av beloppet saknar avtalsenliga fakturaspecifikationer på sjukhuset

De totala kostnaderna för att bygga, utrusta och underhålla NKS fram till år 2040 har beräknats ligga på omkring 61 miljarder kronor, vilket är dyrare än vad man först beräknat
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nks

Citera
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Ja vi är 16:e värst missskötta landet i världen av 200 coronadrabbade länder. Det ska vi tydligen vara stolta över.

Vi ligger på plats 9, delat med Portugal.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Nu sa de på Aktuellt att region Skåne räknar med upp till 200 intensivvårdspatienter.

Omräknat på hela Sverige så skulle detta innebära 1450 st. Tror fortfarande att det är alleles för lågt.

Men kanske har vi tur att de mest extrema topparna sker med några veckors fasförskjutning mellan Stockholm, Göteborg, Malmö. Då kanske patienter eller respiratorer kan fördelas mellan dem.
Citera
Medlem
Är jag den ende som får konstiga vibbar av de två professorerna på Karolinska som är med och försöker tar fram ett vaccin? Ingen av dem är ensam i en enda intervju utan en står alltid strax intill och övervakar vad den andre säger. Hade jag inte vetat att de var professorer hade jag trott att de höll på med bedrägeriföretag eller något, det är något i deras sätt att prata och vara som utstrålar det. Nu är jag nog extremt fördomsfull men det är något skumt med dessa två...

Jag blir också förvånad att de ska testa på mänskliga organ odlade i laboratorium om jag hörde rätt. Rätt otäckt rent etiskt sett tycker jag (det måste ju ändå vara någon individs DNA i dessa?). Hur odlar man dessa - vad är grundmaterialet? Stamceller från foster eller vad? (Har ingen aning ska tilläggas). Lite Frankenstein detta. Men ingen verkar protestera i det här läget, så det är fritt fram för de som vill använda sånt här nu antar jag... alla är bara intresserade av att snabbt få fram ett vaccin.

Jag vet ingenting om dessa herrar ska sägas, utan detta är bara en känsla jag får. De kanske är supertrevliga. Men jag förstår ändå inte varför båda ska vara med samtidigt i alla intervjuer och på alla foton?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in