2020-03-31, 00:35
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Nej.
146. Sluta sprid en massa osanningar som inte stämmer från oseriösa sajter.
Denna är den officiella från folkhälsomyndigheten.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Lol
Hur vet jag att DEN sidan är tillförlitlig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovandehalsar
Sett till befolkningen så har Danmark samma antal döda som Sverige, mer eller mindre.
Och deras yta är väldigt mycket mindre än våran = de är mer tätbefolkat.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Hej på dej

Skönt att se att du lever fortfarande!

Jag tog en paus.. fanns väl inte så himla mycket mer att diskutera. Skiten träffade fläkten och alla idioter fick erkänna att de var idioter liksom...

Hursomhelst så är jag intresserad av om du har nåt nytt ifrån Kina?
Rykten säger att nya epicentrum är Zuangdong. Men hemlighetsmakeriet från allas vår favoritdiktator är stort i vanlig ordning.
Har du hört nåt?

Inte hittat något av värde.
Citera
2020-03-31, 00:36
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Snarare ut ur arbetslivet om en inte alltför avlägsen framtid, gosse lille, du har mycket kvar att lära.

Många är hemma för en fis på tvären, även en lättare förkylning, det kostar samhället multum, därför går just det argumentet bort i den aktuella kontexten.

Man håller just nu på att införa testning av personal inom bland annat vården, har det gått dig förbi, du slår in öppna dörrar.

Ja, det känner jag väl till att man gör. Aningen sent, men bättre sent än aldrig.

Dock hjälper det fortfarande inte när barn till vårdpersonal måste stanna hemma. Och det finns vad jag känner till inte några planer på att testa dessa barn varenda gång de är lite snuviga
Citera
2020-03-31, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ok. Tack!

Det var så lite!
Om du vill vara lite snällare mot händerna kan du blanda i lite kokosolja, glycerol eller "ren" alovera i spriten, då får du lite "hudsmörj" efteråt så du inte blir så uttorkad om händerna.
Citera
2020-03-31, 00:37
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vbwg53/sjukskoterskan-kious-kelly-48-dog-av-coronaviruset

"Jag är okej. Säg inget till mamma och pappa".

💔
Ur artikel i Aftonbladet. Sista sms skickat till systern. Sedan dog den amerikanska manliga vårdpersonalen, kort därefter.

Detta är bara ett av många tusentals tragiska människoöden i Coronas spår, men av någon anledning grep det tag i mig väldigt starkt och kände mig plötsligt ledsen. Innan har jag försökt hålla ifrån mig vidden av allt detta men nu går det inte längre. Berättar personligt om vårdens situation och så här nu, ur min familjs perspektiv. Hör gärna andras erfarenheter.

Jag har också (likt i artikeln) en anhörig i vården, en mamma runt 65 är gammal, som alltid kämpat och stretat på inom vården som sköterska, hela sitt liv. Nu när hon är lite äldre så har hon ett flertal riskfaktorer kring sin hälsa, så jag har förbjudit henne att gå och arbeta med patienter utan något som helst skydd, som arbetsgivarna verkar tycka är helt ok(!!!)

Just nu arbetar hon på ett äldreboende med multisjuka patienter, där finns stora brister i skyddsutrustning. Och de boende är inte så lätta att "kontrollera", det händer titt som tätt att vissa av dem åker iväg ut på stan/affären/kollektivtrafiken etc. Så är bara en tidsfråga innan de får dit smittan, nu när det börjat spridas till äldreboenden med.

Självklart oerhört tragiskt och mamma oroar sig mycket för patienterna, och jag med. Men mest av allt oroar jag mig för mamma, så klart.

Mamma skulle ha möte med högre representanter för att försöka föra fram sin egen risksituation, men är så rädd att hon inte "tar i" tillräckligt när hon framför budskapet. Hon är en typisk vårdpersonal, tänker mer på patienter och kollegor än sig själv, många gånger.

Läst oerhört mycket här i tråden om siffror hit och dit och olika länders nuvarande situation. Intressant, men när man kommer närmare det, som jag gjort nu, blir ens tankar mer fokuserade på den mänskliga tragedin, och oron för ens närstående.

Med det väcks också en fasa inför regeringens till synes (hittills) väldigt passiva förhållningssätt.

Hur kan de låta vårdpersonal stå som en soldat i skottlinjen, helt utan skydd? Det är fruktansvärt, i min mening.

Är det någon annan som känner att vi när allt detta är klart, måste kunna utkräva någon typ av ansvar? Det är inte regeringens fel att smittan finns, men att till synes INGEN beredskapsplan funnits, i förväg? Att till synes INGA lager hållts förberedda för krissituation? Att INGEN plan finns för att ställa om industri till skyddsmateriel vid pandemi (eller krig) ?

VAD är det vi betalat skatt för i alla år om inget av detta finns? Varför finns det ens myndigheter som heter saker som "Myndigheten för samhällsSKYDD och Beredskap"?

Någon mer än jag som är förtvivlad och arg på hur detta skötts? Också väldigt tacksam om någon kunnig i juridik kan råda en, hur man bäst kan stämma staten. För det kommer jag göra, om min mamma kommer till skada pga detta.

Är en ledsen och rädd kvinna så inga påhopp tack. Håll er säkra allihopa. ♥️
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanEElugnFattaDuu
Så ni pratar övrig politik. Då blir det RP.

Ber om ursäkt har, bara tappat tålamodet. Loggar ut nu det är nog bäst för allas skull.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Lol
Hur vet jag att DEN sidan är tillförlitlig?

Därför att det är folkhälsomyndighetens officiella hemsida och där rapporteras bara det som är fastställt. Inga gissningar och antaganden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Vi ligger på plats 14 enligt worldometer deaths/mil pop. Danmark ligger på 16 plats.

Danmark har 13 döda per miljon, medans Sverige har 14. Sverige fick även sitt första bekräftade fall en månad före Danmark.

Danmark dödsfall ligger alltså på mer eller mindre samma nivå som Sverige, fast fast att vi har haft (bekräftad) smitta mycket längre än dem.
Citera
2020-03-31, 00:38
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb

Precis, ju mer urbaniserat, ju värre.
Citera
2020-03-31, 00:38
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb
Det har ingen betydelse om man inte är överbefolkade. Det finns så mycket utrymme mellan varje människa i skandinavien så ingen skulle smitta nån om vi var jämnt utspridda. Danmark har nog mindre problem med "överbefolkning" lokalt (inne i lägenheter) än vissa ställen (typ Järva) i Sverige
Citera
2020-03-31, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Ber om ursäkt har, bara tappat tålamodet. Loggar ut nu det är nog bäst för allas skull.

Ingen fara min vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in