2020-03-31, 08:29
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag kan tycka att Ungern i det fallet är på rätt spår med att uttryckligen säga att den som sprider desinformation kan komma att straffas hårt.

Hade denna tråd varit i Ungern skulle många ligga risigt till med sitt selektiva sökande efter katastrofuppgifter oavsett källans trovärdighet.

Kan förstås instämma, även om jag är emot brutala straff per se. Men absolut, någon form av påföljd för vilseledande och desinformation borde kunna utfärdas. Tyvärr tänker alla inte logiskt utan emotionellt och handlar därför i ren panik. Det kan förstöra mer än viruset i sig.
Citera
2020-03-31, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadjan
Så har det låtit i flera veckor nu här inne.

Herregud, titta på kurvan..
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Citera
2020-03-31, 08:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Chansen är riktigt stor att du blir rejält sjuk och kommer hamna i en sjuksäng i ett överbelagt sjukhus där du ligger och piper och kippar efter luft i ovetskapen om det kommer bli värre eller bättre och att det finns en chans på åtta att du dör och en chans på fyra att dom kommer tvingas söva ner dig och spänna fast dig i sängen så att du inte sliter ur ventilatorslangen när eller om du vaknar upp.

Många i den här tråden verkar ha svårt att ta in detta.

Nej, den risken är otroligt liten. Om den vore riktigt stor hade vi sett dödsiffror omkring 25000 per dag i Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Jag kan tycka att Ungern i det fallet är på rätt spår med att uttryckligen säga att den som sprider desinformation kan komma att straffas hårt.

Hade denna tråd varit i Ungern skulle många ligga risigt till med sitt selektiva sökande efter katastrofuppgifter oavsett källans trovärdighet.

Ja, blir själv lite sne på sånt. Svt vinklade reportage o h fick med vänsterdravel om Ungern igår. Men Spanien gör samma sak, men då kommer inget vänsterdravel om integritet och övervakning. Heja Ungern.
Citera
Medlem
"Forskere ved NTNU og St. Olavs hospital har på under én uke utviklet en test som raskt og sikkert kan påvise coronasmitte.
Dermed behøver ikke sykehuset i Trøndelag lenger å være bekymret for å gå tomme for testutstyr som kan påvise coronasmitte, melder NRK."
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e82d9938533ca0018ade831

"Først åpnes viruset. Så tilsettes magnetiske kuler som trekker til seg arveanlegget. På den måten får man dratt ut arveanlegget fra pasientprøver, og man finner ut om pasienten er smittet eller ikke."
https://www.nrk.no/trondelag/st.-olavs-hospital-har-utviklet-egen-koronatest-1.14966514
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Har Tyskland detta under kontroll? Visst de har en relativt flack kurba och inte så många där men det är ju ett stängt samhälle och hur klarar de att öppna upp igen?

Tyskland har inte läget under kontroll. Ingen i världen har det i dagsläget. Inte ens Kina, oavsett vad CCP än vill oss få att tro. Kuwaits brist på transparens ska vi inte ens prata om dessutom.
Citera
2020-03-31, 08:33
Medlem
Är det bara jag som inte är rädd för detta virus?!
Vad pratar vi om hittills, typ 80-90.000 döda i hela världen.. "JÄÄÄVLAR"..

Förstår mig inte på hysterin.
Folk kommer dö, ja - men räddar man någon genom att vara så jävla rädd? Nej.
Försiktighet säger jag inget mer om än att de är positivt att vara, men fan skaffa lite nerver...

Och jo, jag har barn... Och jo, jag har föräldrar i riskgrupp. Gör det mig rädd? Nej.
Helt meningslöst att vara rädd över något man inte kan styra över.
Fan ta dagen som den kommer...
Citera
2020-03-31, 08:33
Avslutad
"Vädjar att stanna hemma" ställ militären vid länsgränsen och stäng ut och infart på samtliga vägar.
Det räcker med kaffe och bullar nu...
Citera
2020-03-31, 08:34
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Har Tyskland detta under kontroll? Visst de har en relativt flack kurba och inte så många där men det är ju ett stängt samhälle och hur klarar de att öppna upp igen?

De testar rätt intensivt och det är så man gör för att kunna öppna igen. Man måste ju hitta vilka som har viruset och isolera dessa samt att se vilka som redan har haft det. De som redan haft det kan ju släppas fria
Citera
2020-03-31, 08:35
Medlem
milofos avatar
Citat:
Nej, den risken är otroligt liten. Om den vore riktigt stor hade vi sett dödsiffror omkring 25000 per dag i Italien.

Efterbliven? Det här är från FHMs modell. För varje patient som hamnar på IVA så hamnar tre "bara" på slutenvård. Det är liksom inte öppet för debatt. Och det du babblar om är en helt annan sak.
Senast redigerad av milofo 2020-03-31 kl. 08:38.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W-iding
Är det bara jag som inte är rädd för detta virus?!
Vad pratar vi om hittills, typ 80-90.000 döda i hela världen.. "JÄÄÄVLAR"..

Förstår mig inte på hysterin.
Folk kommer dö, ja - men räddar man någon genom att vara så jävla rädd? Nej.
Försiktighet säger jag inget mer om än att de är positivt att vara, men fan skaffa lite nerver...

Och jo, jag har barn... Och jo, jag har föräldrar i riskgrupp. Gör det mig rädd? Nej.
Helt meningslöst att vara rädd över något man inte kan styra över.
Fan ta dagen som den kommer...

Ungefär så. Och jag är inte heller rädd. Är dessutom i riskzonen (äldre person). Därmed inte sagt att jag inte hyser respekt för sjukdomen, liksom jag gör med andra typer av virusutbrott och sjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Herregud, titta på kurvan..
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Om du kikar på Sydkoreas kurva för avlidna, ser du att den mattas av? Den är relativt långsam i utvecklingen, men det finns ju inga tecken på att den bromsas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in