2020-03-31, 15:07
Medlem
Kommentar till pressträffen idag. FHM och SOS såg MÄRKBART tagna ut, till och med chockade, bleka nunor. Varför?

Det visar sig sakta men säkert att FHMs bedömningar alltmer liknar gissningar/finger-i-vädret-bedömningar.

Verkligheten har kommit ikapp FHM och SOS:

-Smittskyddet i vården ÄR för svagt. Läkare och ssk är IVA-patienter.
-Barn dör av viruset
-Kurvan fortsätter öka i konstant kraftfull takt uppåt.
-majoriteten av sjuka är 40-49åringar

Vad av det FHM säger stämmer egentligen? Vem ska granska makten/FHM?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, jag tycker det är cyniskt och arrogant av henne. Viruset är ytterst smittsamt och vårdpersonal i Sverige har inte mycket skyddsutrustning.
Egen karriär > sjukvårdspersonalens liv
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Ja, jag har suttit och funderat över samma sak. Man ser ganska tydligt med naturligtvis vissa undantag att folk ändå har tagit till sig "rekommendationerna" utan att ta till större drastiska åtgärder. En av de få sakerna som stör mig är att vi inte satte en mer utförlig begränsning på folksamlingar tidigare. Vi borde kanske ha börjat med 50 personer istället för 500. Så jag håller med dig även där, hade vi haft möjlighet att masstesta oss så är jag säker på att många svenskar hade gått och gjort det.

Samtidigt så säger sadisten i mig att denna lösning som vi kör på just nu är ett bra sätt att hålla alla på tårna om du förstår vad jag menar. Jag är mest orolig över att folk kommer bli slappa när de märker att vissa regioner inte blir lika hårt drabbade.

Absolut enig.
Att börja med 50 personer och möjligen gå ner till 5 som maximalt hade haft en väldigt stor effekt. Vi får se om detta blir nästa steg. Och huruvida detta kommer att få någon påverkan på smittspridningen.

Jag tror vidare på att saker faktiskt måste göras i rätt tid, annars förlorar de sin effekt. Precis som du skriver. Så har det blivit i Italien, Spanien och Balkan-länderna vad jag har kunnat notera. Förbud trotsas och leder till andra långtgående problem som vi ännu inte vet vidden av.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Eftersom alla experter just tror man blir immun och ingen hittills har hävdat att man blir det, vare sig på kort eller lång sikt så...

Vad hjälper det om folk blir immuna i tre månader som experterna menar? Då blir det samma visa nästa säsong.
3 månader, en siffra från en "expert" tagen ur luften.
Men ponera att det är kortare tid hos många (3-6 månader). Det räcker fotfarande för att massvaccinera riskgrupper innan varje spridningsperiod så får man kontroll.
Citera
2020-03-31, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jag tror vi efter idag ev kan börja dra slutsatsen att Sveriges strategi varit felaktig. Vi drar ifrån nu i antal smittade och döda i norden. Visserligen ligger vi fortfarande under både Danmark och Norge i antal smittade per milj inv, men antal döda är vi sämst i klassen.
Åh nej, vi kommer få vänta ett bra tag innan vi konkluderar någonting.

Min gissning är så enkel som att inget europeiskt land kommer klara sig märkvärt bättre eller sämre än andra. Det här viruset är en naturkraft, helt enkelt. Då får vi börja jämföra ekonomi istället om vi vill ha fram vinnare och förlorare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Du mäter kronor, jag liv.

Jag inser utifrån dina andra svar att du har rätt stora problem med att analysera det du själv sitter och förespråkar. Du kanske till och med sitter och trollar.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Har du någon källa på att Vaccin inte kommer gå att framställa så är jag beredd att lyssna.

Eh, va? Snygg halmgubbe du fick till där. Men annars så bekräftar experter det jag skrivit. Eftersom jag just läst det som kommit från dessa experter.
Citera
2020-03-31, 15:09
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Har du någon källa på att Vaccin inte kommer gå att framställa så är jag beredd att lyssna.

Det kommer gå men det kommer inte finnas på marknaden förrän tidigast 2021.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Sen är det fruktansvärt märkligt att vi nu skall börja testa. Missförstå mig inte - det är jättebra. Det är själva grunden till hur vi skall kunna lösa det här. Testa alla - även dom utan symptom - isolera grupper och få fram test som visar anti-kroppar. Så kan vi släppa på med individer som har immunitet och isolera grupper som är infekterade. Därmed kan vi få samhället att gå runt - utan total ekonomisk kollaps. Problemet är bara att alla åtgärder och månader för sent och masstestningen är bara i stadiet att dom fortfarande pratar.

Det fanns inte snabbtester för månader sedan. Nu finns dom. Försök koppla ihop det med varför regeringen ger uppdraget nu, så tänds en lampa i ditt huvud.

Bosch och andra tillverkare har precis kommit ut på marknaden med snabbtestmaskiner...
Citera
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du kan väl presentera en funktion som beskriver utvecklingen mellan 10-100 fall först.
Nä, det överlåter jag åt sakkunnig. Jag kommer inte klistra in data i MATLAB, skriva in "fit" och trycka enter och låtsas som att det är en bra modell. Föreslår att du inte gör det heller.
Citera
2020-03-31, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
3 månader, en siffra från en "expert" tagen ur luften.
Men ponera att det är kortare tid hos många (3-6 månader). Det räcker fotfarande för att massvaccinera riskgrupper innan varje spridningsperiod så får man kontroll.

Under förutsättning att du har ett vaccin ja. Problemet är att det tar 12 månader att ta fram ett vaccin som det verkar...
Citera
2020-03-31, 15:10
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Från presskonferensen.

Vilket icke-svar.

Han sa även något typ; att det trotts allt är de ännu äldre som blir allvarligt sjuka. Menar han då att gruppen 60-69 ligger på IVA för skojs skull! Givetvis är alla på IVA mycket svårt sjuka och skulle antagligen dött utan vård. Att grupper 70+, 80+ är mindre beror sannolikt på hård gallring (triage).

Att förbjuda besök på ålderdomshem kommer inte att göra mycket för smittspridningen eftersom vi normalt knappt har några besök där, det är personalen som smittar de äldre. Däremot kommer förbudet att stoppa all insyn, blir då lättare att dölja virusets framfart på olika boenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in