2020-03-31, 12:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Där kom de. Förnekare.

Men den är ju inte lika dödlig som vanlig säsongsinfluensa om man räknar med det stora mörkertal som finns: (0,007 x 0,05)/2 ger ett dödstals andel av hela befolkningen på 0,175 promille att jämföra med 2 promille för vanlig säsongsinfluens

Men eftersom SARS-cov2 är så ett så smittsamt virus så har det potential att smitta hela befolkningen så kan 1800 avlida i covid-19, vilket är fler än de, upptill 1500 som avlider i vanlig säsongsinfluensa.

Dessa siffror gäller under två förutsättningar:

Vi förmår skydda de äldre och riskgrupper ifrån smitta

Sjukvården brakar inte ihop av det vårdtryck som covid-19 orsakar.

Klarar vi inte av detta så riskerar mer än en halv procent av Sveriges befolkning att avlida i covid-19, dvs 50 000 människor bara för de, mesta dels äldre som, potentiellt kan få covid-19. Vi har 1,6 miljoner människor i det här landet som är 70 år eller äldre och resten av befolkningen är, naturligtvis, beroende av en fungerande sjukvård. Brakar sjukvården ihop så kommer inte längre fullt behandlingsbara sjukdomar och tillstånd längre att kunna botas. Då kan vi bog lägga till ytterligare 50 000 dödsfall det närmaste året förutom de äldres dödsfall. Alltså totalt 100 000 dödsfall

Premisserna för siffrorna är följande:

0,7 procent av covid-19 fallen behöver sjukhusvård, resten får ganska milda, milda eller inga symptom.

5 procent av de som behöver sjukhusvård för covid-19 behöver intensivvård

Av dessa intensivvårdsfall avlider hälften
Citera
2020-03-31, 12:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Såg ett stort antal militärfordon med tre timmars färd kvar om de ska till Stockholm passera för en timme sedan. Om de ska ända dit vet jag inte.

Någon annan som sett liknande?

Låter lovande.
Citera
2020-03-31, 12:55
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det kommer inte bli lockdown. Som någon redan myntat har vi inte tillräcklig militär i Sverige för att upprätthålla en lockdown snyggt och prydligt. De kommer tala om på PK idag att de kommer att börja testa brett. Vilket är bra men de borde ha börjat med det för länge sedan. De kommer också säga att folk bör stanna hemma i påsk.
Det blir lockdown när tillräckligt många svenskar dör varje dag (italien drog i nödbromsen vid 144st). Du tror att dessa osäkra politiker vågar fortsätta att gå emot omvärlden när det börjar blåsa?

Jag förutspår att det kommer att dö ett estonia om dagen i sverige den 18e april. Förhoppningsvis har jag fel. Forhoppningsvis har befolkningens egna årgärder bromsat utvecklingen när man inte kan lita på ledningen.
Citera
2020-03-31, 12:56
Medlem
Min take på dagens presskonferenser blir:

13.30
Löfven o Co deklarerar fler tester av folket under mantrat allvar nu. Behöver inte ge detaljer eller specificera vem /vilka som ska väljas ut för testerna.

14.00
Tegnell deklarerar fler tester av folket under mantrat vi ska välja noga. Krävs på svaren att specificera vem/vilka som ska väljas ut för testerna.

Taha säger väl något obegripligt om samordning, som hon brukar.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, vad är det som pågår i Belgien egentligen??

Idag rapporterade de alltså 192 döda på en dag, vilket är ett nytt dagsrekord samt mer än dubbelt så mycket som förra dagsrekordet på 82 (igår).

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_c...mic_in_Belgium

Idag ska UK för första gången rapportera hur många som dött pga av Corona utanför sjukhus. Är det något sådant som även Belgien gjort idag? Annars är dagens dödssiffra en inteckning på en fruktansvärd trend.

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Gissningsvis siffror som släpat efter. Men man verkar fortfarande ha en stigande kurva oavsett.

Kinesisk skyddsutrustning håller inte måttet – skickas tillbaka

Nederländerna och Spanien skickar tillbaka skyddsutrustning och snabbtester som länderna fått levererade från Kina. Orsak – varorna är av för dålig kvalitet.

Belgien trodde landet köpte munskydd från Kina, men de var i själva verket från Colombia.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/kinesisk-skyddsutrustning-haller-inte-mattet-skickas-tillbaka/

===

Den som skyddar sin vårdpersonal vinner -just as simple as that,

synd inte FHM berättat det för regeringen, eller att regeringen kunde räkna ut det själva,

FHM anser väl inte att det påverkar folkhälsan precis som att de inte anser att mer testning påverkar smittspridningen som jag har för mig statsepidemiologen sa i Vetenskapens värld igår.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Sin och sin personals expertis. PLUS förutsättningarna inom landet - vilket skiljer sig mellan länderna.
Sverige är inte en diktatur, här svetsar man inte igen lägenhetsdörrarna. Istället vädjar man till folks sunda förnuft och solidaritetskänsla.

Jag tittar på utvecklingen i Finland och kan inte tänka mig att folk orkar stå i trafikköer i timmar varje dag när de ska passera gränsen till Nyland. Det kommer att tära på folks tålamod som behövs för att bekämpa smittan.

Åtgärderna måste vara genomtänkta och på långsikt. Inte något man kan tänka sig att stå ut med en vecka - för att sen innebära massprotester..

Titta på södra Italien där man redan pratar om inbördeskrig..

Kan vi inte bara döda myten om "drakoniska åtgärder"? Det är en falsk dikotomi.

-Att testa och sätta resenärer från Italien och Spanien och andra högriskländer i karantän är ingen "drakonisk åtgärd". Det är sunt förnuft. Den här enkla åtgärden skulle inneburit att vi legat på några hundra kända fall i Sverige i dag och hade haft flera veckors utrymme där vi legat långt efter de flesta andra i kurvan.

-Att lämna korrekt information om spridningsrisker och varna även yngre för eventuella konsekvenser är inga "drakoniska åtgärder". Det är snarare ett tecken på ett öppet, demokratiskt samhälle med högt förtroende.

-Att skydda äldre, sjuka och vårdpersonal genom att i god tid säkra skyddsmaterial och skapa sunda rutiner för testning är ingen "drakonisk åtgärd". Det är snarare humant och vettigt.

-Att smittspåra i så hög grad man kan och begära självkarantän är ingen "drakonisk åtgärd". Det är däremot lagstadgat i Smittskyddslagen.

-Att ta kontakt med svenska företag och skynda på och säkra leveranser av masker, respiratorer och annat är ingen "drakonisk åtgärd". Nu har man istället sålt det mesta till utlandet medans FHM stått och tittat på och istället för att hjälpa de företag som vill och kan hjälpa till, så har man satt upp byråkratiska hinder som man vägrar ändra.

-Att lyssna på etablerad forskning från utlandet gällande allting från modeller till testning till återanvändning av utrustning med mera är ingen "drakonisk åtgärd". Det är tvärtom jävligt vettigt att utnyttja den kunskap som alstrats av länder som ligger veckor framför oss i utvecklingen så att vi inte skall behöva upprepa deras misstag.

-Att inte ha stora folksamlingar är ingen "drakonisk åtgärd". Stora folksamlingar är däremot ett jävla bra recept för att få en stor mängd människor smittade samtidigt och därmed att punktbelasta vården.

Osv osv osv...

Närhelst det här kommer på tal så börjar Tegnell tjata om "drakoniska åtgärder", precis som att köpa in utrustning i Januari eller Februari osv går att likställa med att svetsa igen dörrarna. Det är liksom: "Mmm, Anders... vi kanske inte skulle åka så mycket bu--" Anders: "jaHa?!?! vIlL dU aTt Vi SKa SvÄTsa IgäN DörRarna eLlÄr?!?!"
Senast redigerad av milofo 2020-03-31 kl. 13:04.
Citera
2020-03-31, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur många somaliska invandrare/flyktingar har Finland tagit emot?

De har väl mestadels irakier - som inte tycks vara någon riskgrupp..
Vi har egentligen haft ganska många somalier i Finland sedan länge, över 20000 tror jag.
Citera
Medlem
På Irland har invånarna fått riktlinjer vad gäller säkert sex under coronapandemin, skriver The Guardian.

Där ingår bland annat rådet att endast vara sexuellt aktiv med den person man lever ihop med, och som inte är smittad av coronaviruset eller har symtom på viruset.

"Det är värt att fundera på att ta en paus från fysisk interaktion, särskilt om du träffar sexpartners online eller arbetar med sex. Överväg videodejter, att skicka sex-meddelanden eller chattrum. Desinfektera tangentbord eller skärmar som du delar med andra", står det bland annat i myndighetsinformationen.

Det står även att onani inte sprider viruset, "särskilt om du tvättar händer (och eventuella sexleksaker) med tvål och vatten i minst 20 sekunder före och efter"

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crackhacklack
Procenten är inte min poäng huruvida det ändrar sig. Det enda jag framförde är att man inte ska alltid lita på undersökningar, speciellt i dessa tider då Stefan Löfven är i pressat läge. Det var samma sak med anders Tegnell, man skulle helt plötsligt göra en offerkofta av honom genom att sätta in en rubrik, "Anders Tegnell kärlekbombas".
Ok. Jag trodde att du ifrågasatte undersökningens resultat och inte tidningsrubriker..
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Svaret på din fråga besvaras ju av min fråga.

En sak är säker:
Om vi ska smitta ned 60% av befolkningen i en takt sjukvården hinner med tar det minst 6 år, och takten måste sänkas betydligt från dagens nivå.

Hur har du räknat ut det?

För mig är det väldigt oklart hur många som är smittade utan att ha fått diagnos. Är det inte förresten just det som FHM vill undersöka?
Citera
2020-03-31, 12:58
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
I Finland behövs det 800 poliser och militärer för att spärra av Nyland inklusive Helsingfors.

Jag kan inte tro att polisen och militären i Sverige kan avvara de antalet för att tex spärra av Stockholm.
Gängskjutningar och sprängningar pågår mitt under en av de större kriserna som vi har haft så varje
patrull behövs till annat.

Det här vet folkhälsomyndigheten, så därför kommer de inte att begära en sådan åtgärd även om det
är motiverat för att minska smittspridningen.

Får sätta in ett antal 1000 hemvärnsmän och några stridsfordon från armeen.......
Inga problem att stänga ned Sverige.
Citera
2020-03-31, 12:59
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det kan vara tälten Försvarsmakten sätter upp runt vissa sjukhus.
Det var ett stort antal "valpar". Inget man kör tält i skulle jag tycka. Tog inga kort heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in