2020-03-31, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mycket tänkvärt!

Det är dock mycket viktigt, varje land har sin egen kurva utifrån sina förutsättningar.
Det är inte självklart att man kan dra slutsatser mellan länderna, en stor försiktighet krävs.
Det mest uppenbara är att kurvorna anger antal avlidna per miljon. För att få fram denna siffra har man i det här fallet tagit antalet avlidna i ett land och dividerat detta med antalet innevånare i samma land.
Antag då att man tar antal döda i Kina, 3 308, och delar det med antalet innevånare i Kina, ca 1.4 miljarder, då får man siffran 2,4 avlidna per miljon.
Om man istället antar att samtliga avlidna i Kina var i Hubei-provinsen som har ca 58.5 miljoner innevånare så får man det stora talet 56,5 avlidna per miljon.
Detta visar att skalningen av kurvorna, speciellt i ett tidigt skede av en smittspridning, har ett stort mått av godtycke.
Det är alltså viktigt att vara försiktig med att jämföra specifika siffervärden. Men kurvornas utseende ger ju mycket information.

Sen bör man inte glömma det viktigaste, tillgång till tester och hur ärlig man är med rapporteringen.

Kina uppges ju ha mörkat upp till 40ggr fler döda enligt UK regering.
Bli ju lite som när Sverige ville förbättra PISA resultaten och inte lät de sämsta 25% ta provet

Det jag tycker ger rättvisast mätvärde är antalet bekräftat sjuka och antalet bekräftat döda.
När det börjar krypa över 5% så vet vi att sjukvården kollapsar.
Därefter ser man på kurvorna ökningen i antal smittade och antal döda hur det kommer se ut närmaste 1-2 månaderna.

Vid något tillfälle kan man mäta antikroppar i hela befolkningen och vet då hur många so smittats, det har sagt att bara 0.7% upptäcks men ingen vet.

Norge känns också som en vettig referenspunkt, nära Sverige och liknande system.

Går det bättre eller sämre där är ett jäkligt bra lackmustest och man kan då titta på vad vi gjorde olika.
Citera
2020-03-31, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt. Snart MÅSTE väl myndigheterna lyssna, både på det egna folket och på alla röster i omvärlden..?

Nej, snart kommer ni att fatta att ni har skaffat er magkatarr onödigt långt i förväg. Problemet kommer istället att vara den tråkiga försörjningen istället och att eventuellt behöva ta jobb som följeslagare eller vårdassistent.
Citera
2020-03-31, 08:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
'They are leading us to catastrophe': Sweden's coronavirus stoicism begins to jar

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/30/catastrophe-sweden-coronavirus-stoicism-lockdown-europe

Vilken otroligt usel artikel och den postar du som någon sorts sanning?
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Bra talat. Alla människor har olika stresströskel och det tjänar inget till att bagatellisera när en människa grips av stigande panik. I vårt fall (Sverige) kan fakta förhoppningsvis stilla ångesten, och det ska vi vara innerligt tacksamma för.

Absolut. Man måste förstå att vi alla är olika och att vi alla tacklar problem och situationer på olika sätt. Givet olika psykiska förutsättningar.

Jag tror dock mer på att försöka hålla huvudet kallt och att inte gripas av panik, så gott det går. För egen del är jag tacksam över att vi använder oss mer av faktabaserat underlag i Sverige samt sunt förnuft, istället för den mediala hysterin som råder i världen. Jag liknar det vid en krigssituation, vad än du gör försök behålla lugnet. Panikfattade beslut blir sällan bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Famous last words??

Jag orkar inte dela med mig av mina personliga tankar om en kontinental matbrist. Men för bara en månad sedan så fanns det fortfarande ett ganska stort antal människor, som hela tiden spelade ner hotet från covid-1i9. Det var som om de trodde att virusepidemier bara sker i Hollywood-filmer. För knappt två månader sedan skrattade folk och kallade viruset för en skarp influensa.

Nu sitter du här och hävdar att akut matbrist, anarki och svältkatastrofer bara är alarmism.

Det finns människor som alltid kommer säga "överreagera inte din alarmist" men i dagsläget så flyttar dom hela tiden målstolparna.

Jag känner dom som sa "det är inte värre än en influensa" i början men det har dom helt glömt bort.

i början var då man skulle göra preventiva åtgärder men då tillräckligt många tänkte som dom så försatt man chansen.

Jag är själv i Kuwait och dom stängde ned landet direkt och har inga problem alls, folk går till sina jobb och får sin lön.
Citera
2020-03-31, 08:23
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Problemet som många länder gör är att åtgärderna är kortsiktiga och de måste kunna vara uthålliga, många månader eller år. Har skrivit detta förut men... Går man igenom länderna så är framförallt Japan och Sydkoreas befolkning särskilt kulturellt betingade att följa det som sägs. Säger myndigheterna att man ska stanna hemma vid förkylning så gör i princip 100 % detta, och de har av lång tradition också använt mask när de är ute och är förkylda för att skydda andra. Masstestning i all ära men det är fortsatt karantän av de som är sjuka och isolera de äldre som är åtgärderna för att bromsa andelen avlidna och avlasta sjukvården. Detta oavsett hur det sker, huvudsaken är att det sker.

När det gäller Tyskland så är ökningstakten högre än den för Sverige, även om man börjar se en viss avmattning där också senaste dagarna. Den exponentiella ökningen i Sverige är inte längre exponentiell enligt början av kurvan, och det är oavsett om det släpat efter i helgen. Det är tydligt om du gör en logaritmisk skala och följer den initiala ökningen jämfört med hela kurvan. Matematikern på nyheterna igår visade och kom fram till exakt det jag visat för Italien, Tyskland, Spanien och Sverige.

Som sagt facit kommer först när länderna gått igenom sina kurvor och när vi kan se hur överdödligheten varit totalt sett.

Enig. Tål att upprepas.
Citera
2020-03-31, 08:24
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt. Snart MÅSTE väl myndigheterna lyssna, både på det egna folket och på alla röster i omvärlden..?

Att hacka på Sverige är populärt men bevisa att vår frivilliga metod att hålla sig i undan är sämre det kan dom inte göra. Jag hatar att behöva skriva det men FHM kan komma att triumfera i slutänden. Givetvis blir vi inte bäst i klassen men inte sämre än alla andra.

I början gjorde de väldigt mycket fel och fortfarande har de inte infört testning av alla misstänkta. Det fanns absolut ingen beredskap, inga lager ingen egen tillverkning, trots att risken för pandemi ständigt har diskuterats.
Citera
2020-03-31, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Är det bara jag som både tror på Anders Tegnell och på jordens undergång?

Här verkar man antingen tro att det är en vanlig influensa eller att det är världens värsta farsot där 25-åringar faller ihop i parti och minut men att Tegnell kan stoppa det genom att knäppa med fingrarna.

Nä uppenbart har Sverige kapitulerat vilket jag tror är rätt taktik. Folk kommer dö som flugor i hela världen, Sverige tar en hård smäll och backar sig ur.

eller så kunde man gjort som Sydkorad, Tyskland, Japan och Kuwait (där jag sitter) och haft läget under FULL KONTROLL,
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-ansiktsmasker
Citera
2020-03-31, 08:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Absolut. Man måste förstå att vi alla är olika och att vi alla tacklar problem och situationer på olika sätt. Givet olika psykiska förutsättningar.

Jag tror dock mer på att försöka hålla huvudet kallt och att inte gripas av panik, så gott det går. För egen del är jag tacksam över att vi använder oss mer av faktabaserat underlag i Sverige samt sunt förnuft, istället för den mediala hysterin som råder i världen. Jag liknar det vid en krigssituation, vad än du gör försök behålla lugnet. Panikfattade beslut blir sällan bra.

Jag kan tycka att Ungern i det fallet är på rätt spår med att uttryckligen säga att den som sprider desinformation kan komma att straffas hårt.

Hade denna tråd varit i Ungern skulle många ligga risigt till med sitt selektiva sökande efter katastrofuppgifter oavsett källans trovärdighet.
Citera
2020-03-31, 08:27
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Den stora skillnaden är antalet smittade, inte dödligheten i sig. Det är det stora underlaget som gör att i worse case 40000 (6milj*60%*0.66%) pers kommer dö i corona i Sverige medan knappt tusen dör i influensan (6milj*10%*0.1%). Det innebär att flera unga och friska kommer dö i corona även om den individuella risken är mkt låg. Den individuella risken att dö i corona generellt är alltså typ 1 av 350. Är man under 40 typ 1 på 2000, är du dessuto frisk och utanför riskgruppen kanske 1 på 10000. Detta har de flesta icke hypokondriker utanför denna domedagstråd insett för länge sen (om inte hela världens statistik är mörka). Men många i denna tråd har uppenbarligen grova svårigheter att ta in detta.

Det du skriver stämmer men du missar en annan faktor, dvs att sjukdomen kategoriseras i mild, allvarlig och kritisk där det är cirka hälften av dom i kritiskt tillstånd som dör men att denna grupp underordnas en mycket större grupp, dvs "allvarliga fall". De som över går till "kritisk" och dör är med andra ord bara 1/8 av den totala andelen "allvarliga fall" och dessa "allvarliga" fall är då såna som behöver viss hjälp med andning och annan behandling.

Enligt FHM:

Citat:
Allvarlighetsfördelning bland de infekterade, totalt – målvärde
Mild 80%
Allvarlig 15% Vår tolkning: andningspåverkan
Kritisk 5% Vår tolkning: behov av invasiv ventilation (IVA)

Det är alltså en stor andel här, åtta gånger så stor siffran du räknande fram, som kommer vara rejält sjuka och även om de kanske inte kommer att dö så kommer det kännas som att dom kommer att dö och de kommer att tas in på slutenvård där de får spendera i genomsnitt åtta dagar och eventuellt få syrgas och antibiotika om immunförsvaret slagits ut osv. Många kommer ha permanenta men med ärrbildning i lungorna och neurologiska skador.

Man kan alltså inte bagatellisera det här som att "jag har så här stor risk att dö och allt annat är en klackspark". Chansen är riktigt stor att du blir rejält sjuk och kommer hamna i en sjuksäng i ett överbelagt sjukhus där du ligger och piper och kippar efter luft i ovetskapen om det kommer bli värre eller bättre och att det finns en chans på åtta att du dör och en chans på fyra att dom kommer tvingas söva ner dig och spänna fast dig i sängen så att du inte sliter ur ventilatorslangen när eller om du vaknar upp.

Många i den här tråden verkar ha svårt att ta in detta.
Citera
2020-03-31, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
eller så kunde man gjort som Sydkorad, Tyskland, Japan och Kuwait (där jag sitter) och haft läget under FULL KONTROLL,
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-ansiktsmasker

Har Tyskland detta under kontroll? Visst de har en relativt flack kurba och inte så många där men det är ju ett stängt samhälle och hur klarar de att öppna upp igen?
Citera
2020-03-31, 08:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Om jag inte har fel så är England Europas land med fetast befolkning. USA är självklart värre en något annat land i Europa. Kan bli mycket synd om dem.
De är inte vidare gamla eller feta i Afrika, kan ju hoppas att det räddar dem.
Var ju bara tvungen att kolla vilka länder som hade den fetaste befolkningen på jorden och blev minst sagt förvånad, för jag trodde det var amerikanarna. Det är några öar i stilla havet där de är fetast. Får hoppas att Covid inte tar sig dit.
https://fof.se/tidning/2019/4/artikel/varldens-fetaste-och-magraste-befolkningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in