2018-12-29, 20:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamseIvar
Får man tillgodoräkna sig dagarna man varit sjukskriven för kravet på minst 6 månaders arbete under 1 år för en ny A-kasseperiod när man tidigare varit utstämplad?
Nej är du sjukskriven så räknas det inte in i ramtiden för att nytt arbetsvillkor.
Citera
2018-12-29, 22:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamseIvar
Får man tillgodoräkna sig dagarna man varit sjukskriven för kravet på minst 6 månaders arbete under 1 år för en ny A-kasseperiod när man tidigare varit utstämplad?
Lite info, så att du vet vad du har att förhålla dig till, så ser du om det finns andra möjligheter.
https://www.aea.se/ersattning/villkor-for-ersattning/sjuk

Kanske uppfyller du alternativregeln i arbetsvillkoret?
https://arbetsloshetskassa.nu/a-kassan/regler/arbetsvillkor

Sen är det ett tips att ringa och prata med din a-kassa så att du kan berätta om förutsättningarna i just ditt ärende, eftersom regelverket är behäftat med undantag hit och dit.
Citera
2018-12-30, 19:32
Medlem
BamseIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej är du sjukskriven så räknas det inte in i ramtiden för att nytt arbetsvillkor.
Ok. Tack för infon :-)
Citera
2019-01-04, 03:29
Medlem
eshkoshkas avatar
Vad sker om man gör en deal med ett företag om att sluta t ex 31 Januari men gå på lön i sex månader utöver det? Antar att uppsägningen skrivs sista Juni och det är det a-kassa går efter? Säkert företag för företag men hade a-kassan lagt sig i om det skrevs som avslut i Januari?
Citera
2019-01-10, 21:47
Medlem
Snabbt svar tack!

Min aktivitetsrapport blev underkänd. Arbetsförmedlingen skickade ett brev till mig om att jag inte räknas som aktivt arbetssökande, då jag sökt för få jobb. Rapporten såg identisk ut som tidigare rapporter, förutom att det är olika arbetsgivare varje månad.

De skrev att de skickar signal om detta till min a-kassa så får de göra bedömning huruvida jag är aktivt sökande eller inte.

Vad kommer hända nu? Blir jag av med a-kassan? Får jag 1 st karensdag som straff?

Glömde skicka in en rapport förra året. Fick en varning för detta.
Citera
2019-01-14, 00:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Snabbt svar tack!

Min aktivitetsrapport blev underkänd. Arbetsförmedlingen skickade ett brev till mig om att jag inte räknas som aktivt arbetssökande, då jag sökt för få jobb. Rapporten såg identisk ut som tidigare rapporter, förutom att det är olika arbetsgivare varje månad.

De skrev att de skickar signal om detta till min a-kassa så får de göra bedömning huruvida jag är aktivt sökande eller inte.

Vad kommer hända nu? Blir jag av med a-kassan? Får jag 1 st karensdag som straff?

Glömde skicka in en rapport förra året. Fick en varning för detta.
Första gången: varning
Andra gången: avstängning 1 dag
Tredje gången: avstängning 5 dagar
Fjärde gången: avstängning 10 dagar
Femte gången: du förlorar rätten till ersättning
Citera
2019-01-15, 16:03
Medlem
Volontär-arbete och a-kassa: undvika att a-kassa får veta?

Jag har gått arbetslös en tid och är SÅÅ trött på att bara gå hemma. Jag behöver komma upp på dagarna, göra nått produktivt och träffa människor (typ jobba i 2nd hand-butik). Min tanke är att jag ska volontär-arbeta samtidigt som jag söker jobb, men problemet är att om jag gör enligt a-kassans regler så måste jag tidrapportera den tiden till a-kassan och då drar de av min ersättning (har kollat detta med min a-kassa). Har även kollat möjlighet till arbetspraktik hos arbetsförmedlingen men det gick endast om man var utförsäkrad från a-kassan, sa de.

Går det att volontär-arbeta "vitt" utan att a-kassan får reda på det sen? Eller är det så att en organisation dokumenterar min tid till myndighet som sedan a-kassan kollar med?
Citera
2019-01-15, 16:31
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blask.micke
Jag har gått arbetslös en tid och är SÅÅ trött på att bara gå hemma. Jag behöver komma upp på dagarna, göra nått produktivt och träffa människor (typ jobba i 2nd hand-butik). Min tanke är att jag ska volontär-arbeta samtidigt som jag söker jobb, men problemet är att om jag gör enligt a-kassans regler så måste jag tidrapportera den tiden till a-kassan och då drar de av min ersättning (har kollat detta med min a-kassa). Har även kollat möjlighet till arbetspraktik hos arbetsförmedlingen men det gick endast om man var utförsäkrad från a-kassan, sa de.

Går det att volontär-arbeta "vitt" utan att a-kassan får reda på det sen? Eller är det så att en organisation dokumenterar min tid till myndighet som sedan a-kassan kollar med?

Eftersom det är volontärarbete så utgår ingen betalning men däremot kan a-kassan ifrågasätta om du då är 100% "till arbetsmarknadens förfogande".

Sen kan olika a-kassor ha olika regler så jag föreslår starkt att du lyfter luren och ringer just din a-kassa och frågar istället.
Citera
2019-01-15, 16:55
Medlem
Som jag skrev så har a-kassan sagt att det INTE är OK. Min fråga är: går det att undvika att a-kassan får reda på att jag volontär-arbetar?
Citera
2019-01-15, 18:01
Avstängd
Lacerdas avatar
Du rapporterar ju bara online, där du kan ljuga. Jag befann mig själv tre månader i Colombia 2015 och volontärarbetade på en skola. Inga bekymmer alls.
Citera
2019-01-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Du rapporterar ju bara online, där du kan ljuga. Jag befann mig själv tre månader i Colombia 2015 och volontärarbetade på en skola. Inga bekymmer alls.
Exakt.
Själv satt jag 5 månader i häkte med fulla restriktioner. Först efter en månad till på anstalt så kunde jag inte infinna mig på ett möte av förklarliga skäl.
Citera
2019-01-15, 19:52
Medlem
Varför skaffar du inte ett lönearbete istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in