2020-03-30, 18:59
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
90% av a-kassans finansiering kommer från skatter, inte medlemsavgifter.
Inte en dag för tidigt att människor som betalat till a-kassan hela yrkeslivet (utan att för den skullen vara medlemmar och betalat ytterligare 150 spänn/mån) får ersättning vid arbetslöshet.
Sedan är det helt i sin ordning att man får en något lägre ersättning än de som dessutom betalat medlemsavgift.

Alfa-kassan får, liksom övriga a-kassor, statsbidrag via Arbetsförmedlingen, för ersättning som betalas ut till arbetslösa.

Den som är ansluten till Alfa-kassan betalar en månadsavgift. All verksamhet för anslutna finansieras genom denna avgift.
Senast redigerad av Hensson 2020-03-30 kl. 19:07.
Citera
2020-03-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Nu sa dom ju oxå rakt ut att det var invandrare som hade det svårt på arbetsmarknaden detta gällde så klart att DOM även här ska få åka i gräddfilen!!!

Ett hyreshus brann för massa år sedan i ett gettområde, där ingen hade hemförsäkring men gissa vilka som fick hjälp utav staten med pengar till boende, kläder och möbler. ..

Det tog inte många inlägg innan det skulle diskuteras invandrare igen.
Men, men, det är ju Flashback det här.

Det finns nog en hel del som den här tjejen t ex:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetslos-jag-vet-inte-vad-jag-ar-berattigad-till-for-hjalp
(FB) Arbetslös pga Corona och var ej med i A-kassan, tycker ni synd om dom?

Eller de som trodde att de satt på säkra högavlönade tjänster, och tyckte A-kassan var för bidragsparasiter.
Citera
2020-03-30, 19:08
Medlem
jag är kluven. Visserligen vill jag att folk som har det svårt skall få hjälp. Men å andra sidan har jag i massor av år betalat bade fack och A-kassa. Men så skall plötsligt vem som helst kunna surfa på denna "förmån". Som landet ser ut nu och så fort som saker och ting ändras, så kan det mycket väl vara så att när jag blir arbetslös om några månder så finns inte en spänn kvar i kassan.
Citera
2020-03-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
90% av a-kassans finansiering kommer från skatter, inte medlemsavgifter.
Inte en dag för tidigt att människor som betalat till a-kassan hela yrkeslivet (utan att för den skullen vara medlemmar och betalat ytterligare 150 spänn/mån) får ersättning vid arbetslöshet.
Sedan är det helt i sin ordning att man får en något lägre ersättning än de som dessutom betalat medlemsavgift.

Tja, här verkar det som att de kommer att få en högre ersättning än de som t ex blev arbetslösa för ett par månader sen, och betat av sina 12 medlemsmånader.
Senast redigerad av nantes 2020-03-30 kl. 19:20. Anledning: tillägg
Citera
2020-03-30, 19:21
Medlem
Mecanicuss avatar
I min värld är a-kassan en försäkring.. Finns ingen annan försäkring där du kan få ersättning efter att det skitit sig vad jag vet?
Facket ja.. jag är så gammal så att jag inser att många, kanske de flesta, förmånerna vi har idag beror på att folk organiserat sig och krävt saker?
Många inser ju inte den biten utan tror att det är självklart och att ett medlemskap i ett fackförbund är bortkastade pengar?
Ledsamt men sant..
Citera
2020-03-30, 19:23
Medlem
MacEbolas avatar
Det är rätt provocerande faktiskt. Har man avstått från att betala försäkringspremien är det orimligt att åtnjuta fördelarna av försäkringen, så enkelt är det.

Är detta ett sätt för regeringen att dela notan för COVID-19-kalaset, genom att låta a-kassorna vara med och betala, då regeringen inte kan styra a-kassornas medel direkt? Har jag förstått det rätt?
Citera
2020-03-30, 19:25
Avslutad
Helt fel att gulla med de som inte är med i fack och a-kassa. Hur ofta har jag inte hört bland yngre anställda; facket gör ingenting! Jag kan förhandla själv. Nå..men klara dig själv då slacker!!!!

Hårdingen var en vekling..
Citera
2020-03-30, 19:28
Medlem
H.G.s avatar
Regeringen inför temporärt höjd A-kassa

Tänkte skapa en enskild tråd om just detta då beslutet är fattat till följd av en pågående pandemi och frågorna lär bli många.

Artikel

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-krispaket-lattare-att-fa-a-kassa

Regeringen har alltså beslutat att höja den maximala dagsersättningen från 910 kr till 1200 kr dvs. en skillnad på 290 kr per dag för de första 100 dagarna i kombination med att kraven för att få full ersättning samtidigt sänks.

Citat:
Kraven på vem som ska få a-kassa sänks och både taket och grundbeloppet höjs. Det meddelade januaripartierna i dag på en pressträff där de presenterade ett nytt krispaket.
– Människor kommer att bli arbetslösa, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

samt

Citat:
Tidigare har man behövt jobba 80 timmar i månaden i minst sex månader för att få a-kassa. Nu sänks det till 60 timmar. Medlemsvillkoret, det vill säga hur länge man ska ha varit medlem i a-kassan för att få mer än grundbeloppet, sänks från 12 till tre månader.

samt

Citat:
Samtidigt föreslås att både taket och grundbeloppet i a-kassan höjs tillfälligt. Taket höjs från 910 kronor till 1 200 kronor de första 100 dagarna.

Så då till diskussionsämnet.

Hur kommer detta att genomföras rent praktiskt?

Olika scenarion
  1. Kommer personer som tidigare haft A-kassa och som nu är arbetslösa utan A-kassa att få mellanskillnaden retroaktivt?
  2. Kommer personer som redan under en tid tillbaka går på A-kassa och som redan har förbrukat hela eller delar av sina 100 första dagar få mellanskillnaden retroaktivt utbetald?
  3. Kommer personer som i vissa fall får två ersättningsperioder kunna åtnjuta 100 + 100 dagars mellanskillnad?

Diskutera vad ni tror eller länka gärna om ni hittar svar på ovanstående frågor.
Senast redigerad av H.G. 2020-03-30 kl. 19:31.
Citera
2020-03-30, 19:29
Medlem
De som inte betalat a-kassa nu kommer inte göra det i framtiden heller. Framförallt inte nu.

Kan tycka att de som inte kommit upp i ett år än ska få uppskov. Det är trots allt väldigt mycket ungt folk som är nya på arbetsmarknaden som fått gå nu. Men resten får stå sitt kast.
Citera
2020-03-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
Vad i helvete är nu detta? A-kassan är en försäkring med kvalificeringstid, ingen jädra skattefinansierad socialbyrå.

Jo, nu är det. Staten vet att kommunerna är bankrutta så nu mjölkar man A-kassorna istället. Ska bli spännande att se hur länge deras pengar räcker...
Citera
2020-03-30, 19:31
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Tänkte skapa en enskild tråd om just detta då beslutet är fattat till följd av en pågående pandemi och frågorna lär bli många.

Artikel

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-krispaket-lattare-att-fa-a-kassa

Regeringen har alltså beslutat att höja den maximala dagsersättningen från 910 kr till 1200 kr dvs. en skillnad på 290 kr per dag för de första 100 dagarna i kombination med att kraven för att få full ersättning samtidigt sänks.

samt

samt

Så då till diskussionsämnet.

Hur kommer detta att genomföras rent praktiskt?

Olika scenarion
  1. Kommer personer som tidigare haft A-kassa och som nu är arbetslösa utan A-kassa att få mellanskillnaden retroaktivt?
  2. Kommer personer som redan under en tid tillbaka och som redan har förbrukat hela eller delar av sina 100 första dagar få mellanskillnaden retroaktivt utbetald?
  3. Kommer personer som i vissa fall får två ersättningsperioder kunna åtnjuta 100 + 100 dagars mellanskillnad?

Diskutera vad ni tror eller länka gärna om ni hittar svar på ovanstående frågor.

Finns redan 4 trådar om detta...
Citera
2020-03-30, 19:32
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Finns redan 4 trådar om detta...

Inte med detta diskussionsunderlag. De andra trådarna tar upp samt diskuterar helt andra saker om samma händelse. Därav en enskild tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in