Citat:
Ursprungligen postat av
H.G.
Tänkte skapa en enskild tråd om just detta då beslutet är fattat till följd av en pågående pandemi och frågorna lär bli många.
Artikel
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-krispaket-lattare-att-fa-a-kassa
Regeringen har alltså beslutat att höja den maximala dagsersättningen från 910 kr till 1200 kr dvs. en skillnad på 290 kr per dag för de första 100 dagarna i kombination med att kraven för att få full ersättning samtidigt sänks.
samt
samt
Så då till diskussionsämnet.
Hur kommer detta att genomföras rent praktiskt?
Olika scenarion
- Kommer personer som tidigare haft A-kassa och som nu är arbetslösa utan A-kassa att få mellanskillnaden retroaktivt?
- Kommer personer som redan under en tid tillbaka går på A-kassa och som redan har förbrukat hela eller delar av sina 100 första dagar få mellanskillnaden retroaktivt utbetald?
- Kommer personer som i vissa fall får två ersättningsperioder kunna åtnjuta 100 + 100 dagars mellanskillnad?
Diskutera vad ni tror eller länka gärna om ni hittar svar på ovanstående frågor.
Intressant frågeställning som jag själv funderade över tidigare idag, men förslaget är väl inte fastställt ännu.
Kommer det att finnas olika A, B och C-lag?
Några som faller under den gamla a-kassan, några slinker in under den nya och åter några igen har ingen a-kassa men kommer att snabbkvalificera sig?
Och de som inte ens är i närheten kommer att få en höjd grundförsäkring som nästan närmar sig aktivitetsstödet för den som är utförsäkrad från a-kassan?
Eller ska det ske någon form av "utjämningsprocess" så att det blir mer "rättvist"?
Kanske t o m ett retroaktivt regelverk?
Hur det hela ska gå till rent praktiskt är jag glad att jag slipper lösa.
Det måste bli ett administrativt helvete.