2020-03-30, 00:22
Medlem
Trots att situationen ser idag ut tragiskt, är den verkligen inte så. Nuläget får patienter vård. Arbetskraften, eller bättre sagt personal finns tillräckligt.

Den riktiga dödliga fasen är när dessa vård-personal inte finns tillräckligt.

Då är det Survival of the fittest.
Citera
2020-03-30, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Källa?

Dagens Nyheter har artikeln mein neger.
Citera
2020-03-30, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
DN skriver att hon inte hade någon underliggande sjukdom, men att en riskfaktor fanns.
Källa: https://www.dn.se/nyheter/sverige/26-arig-kvinna-dod-i-covid-19/

Om man tittar på de riskgrupper som listas i SIR finns det utöver sjukdomstillstånd bara tre kategorier som kan vara tillämpliga på en 26-årig kvinna: graviditet, extrem fetma och "annan".
Källa: https://portal.icuregswe.org/siri/report/riskgrupp-corona

Ok, det ger sig väl. Men riskfaktor är just en risk för att då bli allvarligt och svårt sjuk och avlida.
Citera
2020-03-30, 00:23
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Smittotalen ökar exponentiellt i USA som väntat. Nästan 17 000 nya smittofall rapporterade det senaste dyget - måste vara rekord i coronasammanhang. Då är dom på en nedräkningstimer innan de proportionella dödstalen följer. Ge det 1-2 veckor och vi kommer att få se dödstal som aldrig förr. Italien och Spanien kommer kännas som aptitretare i jämförelse.

Jänkarna är ju definitivt naiva inför detta. Men så småningom kommer dom också att förstå att det bara blir värre, och värre, och värre och värre innan det blir bättre. Men USA kommer att få sig ett stålbad i minst 1-2 månader framöver nu. Hela landet kommer att gå på knäna och få kapitulera till corona som så många andra länder.

Det är självklart inte så att 17 000 insjuknade idag, dom upptäcktes bara idag. Eventuella proportionerliga dödsfall kommer komma tidigare än så.

Med det sagt har nog fler än 17 000 nya insjuknat idag, men de flesta kommer aldrig dyka upp i någon offentlig statistik.
Citera
2020-03-30, 00:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Dumheter. Sverige är enligt uppgift ett rikt land. Ladorna är fulla etc.

Folk ska också lära sig att inte leva på gränsen till lyxfällan hela tiden.

Det är nog inte de som lever på gränsen till lyxfällan som riskerar att ta bort sig. det kommer att vara driftiga människor vars livsverk gått om intet. Det kommer inte att gälla Sverige i första hand. Jag talr om hela världen.

Ett land stängs inte i flera veckor utan att det blir djupa sår som drabbar människor hårt och svårt.
Citera
2020-03-30, 00:24
Bannlyst
Nu pratar jag inte om kritisk vård.

Tror ni tjejer får mildare symtom är män? Eller tror ni fler män än kvinnor får högre feber och är sjukare längre??

Kan ålder spela roll hur sjuk man blir?
Tex vissa får förkylning knappt det. Medans vissa har 40 grader i 1 vecka
Citera
2020-03-30, 00:25
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Jobbar inom vården och är mycket orolig för vad som komma skall. Dock också mycket orolig för att svenska myndigheter ger efter för populism och alarmism. Det viktiga är att minska belastningen på vården så mycket som möjligt men samtidigt tillåta så mycket smittspridning samhället klarar. Många länder agerar nu som om elden kan släckas helt. Man använder metoder som är mer lämpliga vid isolerade utbrott, där man tror att man faktiskt kan utrota smittan. Inte lämpligt vid samhällsspridning.

Min region har hittills mindre spridning än Stockholm. Är mycket rädd att utvecklingen där medför allt för snabba, oigenomtänkta beslut på nationell nivå. Där smittan här hejdas tillfälligt med åtgärder som drabbar samhället för hårt. Åtgärder som sen måste upprepas på nytt för att de användes för tidigt.

Jag tror átt det kan gå riktigt illa i Sverige. inte för att vi valt fel strategi. Bristen på platser och IVA platser är problemet. Om det går snett tror jag detta är orsaken, inte vår strategi.

Vidare vad gäller immunitet...

Att ifrågasätta idén om immunitet är ganska konstigt om man ser till liknande virussjukdomar. Flockimunitet kommer sannolikt att nås i hela världen till slut.

Om man ifrågasätter immunitet och flockimmunitet vad gäller viruset förstår jag inte vilken strategi man förespråkar. Evig karantän?

Givetvis existerar inga möjligheter till vaccin mot ett virus som populationer saknar förmåga att bygga immunitet mot.

Men det kommer så klarat ett vaccin. Eftersom det går att vara immun mot viruset. Men man kan inte stänga av samhället tills dess. Jag tycker synd om alla länder där politikerna velat visa handlingskraft utan eftertanke. Ett land som i dag agerat med drakoniska åtgärder och sitter med 0 smittade har ju verkligen satt sig i en rävsax.

Den enda strategin vid en sådan här attack är att stänga allt så snabbt som möjligt. Parallellt bygger man vårdresurser och smittspårar. De man hittar via provtagning eller insjuknande isoleras och vårdas. Efter 3 veckor kan man successivt börja öppna upp landsdelar, städer o bostadsområden där smittan utrotats. Givetvis får man hålla hård karantän på alla inresor i flera år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men det är ju inte säkert att de var på bärsmitta, och I skidbacken är det väl rätt ofarligt? Hyr de nån stuga och sköter sig själva så förstår jag inte riktigt problemet. Men för all del, det är väl bara ladda upp med snöbollar och peppra dom tills de åker hem igen. Och sen får fjällborna låta bli åka till Stockholm och hämta hem smitta! Turistresandet går väl åt båda hållen? Stopp för landsortsbor i huvudstaden!!!!

Men snälla du det har varit smitthärdar i Åre och andra ställen. Italien skidor, Östterrike skidor.
Så du får väl säga emot sjukvårdspersonalen då om du så önskar. Jag säger stanna hemma så är risken mindre att uppta en extremt viktig vårdplats på IVA, som Stockholm snart inte har.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
26 årig kvinna i Stockholm död nu. Ingen underliggande sjukdom men riskgrupp. Rökare?
Det var lika med den mannen i 30 årsåldern.
Kan ju vara personer inom särskilda omsorgen osv. De tillhör också riskgrupper.
Rökare vet jag inte om är en riskgrupp, men Kolpatienter definitivt. Deras lungfunktion är redan nedsatt.
Alkisar och drogmissbrukare måste väl också vara en känsligare grupp kan jag tänka mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
När viruset slår ut din andningsreflex så behöver du en ventilator annars dör du.... Sen kan det ju vara så att viruset kommer tillbaka när som helst så vi vet inte om man kan bli helt frisk.

Det här med andningsreflexen...
En vän som har smittan fick andningsuppehåll igår. Väcktes till liv av sonen.

Kan Corona störa andningsreflexen?

Jag har försökt googla på andningsreflex, apné, corona, covid, men hittar inget...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Vem vet, som sagt. Jag såg nyligen en film där två kinakärringar var ute i en trädgård och klippte buskar. Så i en av buskarna hittade den ena av dem ett fladdermusbo med små fladdermusungar i. Kärringen satte igång och mumsa i sig den ena efter den andra, livs levande. Så jävla vidrigt..

För att inte tala om idioten som doppade levande råttor i marinad och svalde med gaffel, filmklipp som sprids på Messenger och Facebook.

Äckliga kräk är de!
Citera
2020-03-30, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Narkoman ?

Narkoman med HIV? Eller narkoman som ”BAD BOY” som har blivit skjuten flera gånger med dåligt hjärta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in