2020-03-29, 21:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag tror definitivt inte att det som sker i Italien eller Spanien är bara strax över normaltillståndet.. men lite kan det väl ändå ligga i resonemanget? Om man tittar tillbaka om ett par-tre år på antalet döda.. Dvs att Corona-viruset "tippat några över kanten" som ändå skulle dött i år eller de närmsta två åren. Alltså att man kanske kan se en minskad årlig dödlighet de kommande åren. Det är ju inte otänkbart.
Jo, men ska vi resonera så så:
Vi ska alla dö någon gång. Om 100% dör i corona dog vi inte av corona, för dött hade vi gjort oavsett. Dödligheten hade dessutom blivit 0 i all evighet efter
det.
Citera
2020-03-29, 21:07
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vågar vi sammanfatta söndagen som en relativt bra dag?
Vill vänta ut måndag och tisdag innan jag vågar hoppas.

Har det börjat eskalera i Sydkorea igen? 119 nya fall senaste dygnet.
Citera
2020-03-29, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Holland går åt helvete. De har 132 nya dödsfall idag, på en befolkning 1,5 gånger Sveriges. Ligger nu 3:a i världen i antal döda per capita efter Italien och Spanien.

De var mycket sena med restriktioner och skolstängning
Citera
2020-03-29, 21:08
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dagens siffra i Spanien var ju högsta ever.

Ja antal döda ja, men det spelar mindre roll eftersom det hänger 2 veckor efter antalet nya fall.

Jag tittar på antal nya fall, eftersom den siffran ligger 2 veckor före antal döda, så det är lite att "se in i framtiden" med den siffran, för att veta hur siffran för antal döda kommer se ut om 2 veckor.

Det innebär ju att nu när antalet nya fall har börjat stabilisera sig, och har gjort så i några dagar nu, så innebär det att om ca. en och en halv vecka så kommer också antalet döda stabilisera sig, vilket är bra.
Citera
2020-03-29, 21:09
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Vad är det för antivirala läkemedel som är så skadliga?

De flesta är skadliga. Det är därför folk brukade dö i AIDS bland annat. AIDS är ingen riktig sjukdom utan de som dog dog av medicinerna. Just nu finns lite mindre skadliga "bromsmediciner". Allt de gör är att förstöra användaren. Det är på grund av dessa "bromsmediciner" man kan se på folk att de har "HIV". Samma sak när det kommer till Hepatit o.s.v. Dessa är inga riktiga sjukdomar utan alla symptom orsakas av medicinerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Jag vet inte om det är normalt eller inte. Jag har inte sett starka bevis nog för att det inte är normalläge. Lite fler dödsfall än normalt, yes. Men inte 1000 fler än normalt.
Corona är värre än influensa.
Mer döda, mer smittade och fler behöver vård.
https://files.mabra.com/uploads/2020/03/jamforelse-corona-influensa-1-700x466.jpg
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Är BMI gränserna för övervikt de samma för män och kvinnor? Män har ju avsevärt mycket mer muskler än kvinnor och ska vara mycket tyngre vid samna kroppslängd.

Det är inte bara bmi som grundar slutsatsen. Sluta förneka.
Citera
Medlem
Finns väl inte många länder som har en liknande förvaltningsmodell som Sverige, där myndigheterna styr även i en kris, medan statsministern håller sig i bakgrunden. Det är därför Sverige gick sin egen väg. Vi har inte haft populistiska politiker som velat visa handlingskraft.
Citera
2020-03-29, 21:10
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Inte omöjligt. Räknat på hela landet vill man inte ens tänka på. 60% av tio miljoner invånare = 6 miljoner. 1 till 2% dödlighet, vad blir det? 100.000 döda? Bårhus och krematorier räcker inte till, vi kommer få massgravar och löpande-band-begravningar.

Allt beror ju på spridningstakten.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Så är det såklart, bland de äldsta. Jag menar är du 80 så har du oftast inte så många år kvar, så visst kommer det vara färre dödsfall där kommande år (om inte nån ny pandemi slår till osv).
Men det är ju inte poängen riktigt. Nu har ju ändå de gamla inte fått tillgång till en respirator på säkert två veckor eftersom såpass många yngre blir allvarligt sjuka. Inte procentuellt sett till hur många som är smittade förmodligen, men mer än tillräckligt för att sjukvården ska vara i totalt katastroftillstånd.
Jo absolut, det är jag med på. Menade bara att årets totala dödstal i exempelvis Italien kommer ju bli högre än normalt, men kanske inte fullt så illa som det ser ut nu eftersom att många som ändå skulle dött liksom fått en liten extra knuff. Och sett på ytterligare några år kan det ju bli än tydligare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Holland och Belgien verkar det inte gå sådär värst bra för. Någon som följt med hur de bägge länderna handlat under krisen och vad som gått fel?

Vet att Holland var sena med nedstängning och skolstängning. Sen är de grymt tätbefolkade.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Kanske bara är jag men jag tycker alltid han låter lite halvfull när han intervjuas. Får lite alkoholistvibbar av honom faktiskt. Eller så är det bara hans stil
Ja oräkneliga representationsmiddagar för WHOs räkning har satt sina spår. Tveksamt om han överlever en coronainfektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in