2020-03-30, 12:41
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad konstigt. Jag var tvungen att besöka en vårdcentral förra veckan. I väntrummet rullade en film om coronaviruset och hur man skyddar sig. Viktigt att tvätta händerna sa de. Munskydd har däremot inget effekt, sa de.
Här på akuten kom de ut med munskydd till alla de släpper in
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Fast Danmarks politiker tog det säkra före det osäkra.
De gick in på fb:s experttråd då alla vet att världens samlade expertis finns här inne.
Och efter inrådan av de bäst utbildade virusexperterna här inne så stängde Danmark gränserna.
Tur för Danmark att denna experttråd finns..

Säkra före det osäkra? De har ingen aning om vad det kan ha för konsekvenser. Indien har blivit ett skräckexempel för vad som kan hända om man fattar såna beslut utan någon kunskap.
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Vad bra. Finns det info om vilka delar av tredje världen? Stockholm? Åre? Förorter?
Det är de eminenta, skrupelfria Förenta Nationerna som kommer att dela ut pengarna. Alla som behöver dem kommer att få sin del.
Citera
2020-03-30, 12:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Men ungefär 100 andra länder i världen hade inga problem med att stänga, vad gör Sverige så speciellt?

Det finns inga länder i världen som kan stängas helt på kort tid utom möjligtvis Nordkorea och vissa önationer. Många länder som ”stängt” har ju ändå fått in viruset. Det räcker inte med att stänga för turism.

Allt tjat i denna tråd om att vi borde ställt in flygen från Iran och Italien tidigare är bara trams. Det hade möjligtvis fördröjt smittan någon enstaka dag. Det körs fortfarande en miljard lastbilar och båtar in och ut ur vårt land varje dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Värkligen, sa inte Tegnell för flera veckor sedan att "peak" var nådd, och några veckor innan det skulle det aldrig komma hit alls ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbWd/tegnell-backar-coronakulmen-pa-mandag-eller-tisdag

När var kulmen för italienresenärerna som han pratar om då? Jag har ingen koll på det. Hade han rätt eller fel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, resten av FHM sysslar med att förse staten med bevis på att svenskar inte kan ta eget ansvar och skulle supa ihjäl sig om Systembolagets monopol slopades.

Alltså helt tvärtom mot nu då svensken förutsätts ta eget ansvar baserat på en rekommendation.

När det här är över borde man alltså köra på samma sätt när det gäller alkoholens påverkan på folkhälsan. Släpp monopol och rekommendera måttligt mängd.

Men snälla du. I Sverige är det bara exfruar till olika alkisar som kräver att Systembolaget ska hålla stängt under Corona. Från statens och myndigheternas sida inte ett ljud åt det hållet.

I Syd-Afrika får man varken köpa cigg eller alkohol. Detta över en natt. Svenskarna är helt chockade där.

I Finland försöker man morra lite om att det blir för mycket ledig tid för alla permitterade, men ingen skulle våga på självmordsförsöket att stänga ALKO.

Det finns alkisar. Vi behöver inte uppmuntra dem. Men det finns ingen anledning att stänga Systemet för att folk blir permitterade och får kicken.

Med detta sagt ska inte samhället lita på sina medborgare helt. En del använder ju droger och överkonsumerar olika piller trots att de vet om farorna. En del av folket behöver guidning. Den största delen klarar av att tänka själva.

Fördelen med Corona är att det räcker att största delen kan tänka.
Citera
Medlem
Tycker ni verkligen att det är svårt att förstå vad FHM och regeringen säger?

Tänk efter om du verkligen behöver åka nånstans.

Behöver du äta mat? Ja.

Behöver du åka skidor? Nej.

Behöver någon åka till sin sommarstuga för att laga något så att huset inte förstörs? Helt rimligt.

Det är sjukt att folks egon är så stora att de tror att de behöver åka skidor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Säkra före det osäkra? De har ingen aning om vad det kan ha för konsekvenser. Indien har blivit ett skräckexempel för vad som kan hända om man fattar såna beslut utan någon kunskap.

Jag var ironisk.
Finns ingen här inne som har kunskap att ta beslut.
Fhm gör ett BRA jobb i en svår jävla situation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast nu pratar jag om myndigheter. Dessutom så tycker jag siffrorna i Sverige talar för att de flesta följer deras råd och den allmänna åsikten verkar vara att Tegnell sköter detta exemplariskt och är trovärdig. Han är väldigt poppis i svenska hushåll.

Nu är min familj nog rätt representativ,

45 år gammal, syskon som är läkare och civilingenjörer och högakademiska föräldrar.
4 barn och fru.
ett tiotal vänner.

Alla ovan är helt vansinniga på Tegnell och hans idiotiska påbud, känslan att man blivit blåst är stark.

Jag kan ju såklart vara en öde ö mitt i oceanen men sannolikheten för att "flockimmunitetens skapare" är populär torde vara lite och den populariteten kommer gå över snabbare än för Herreys om kurvorna fortsätter uppåt.
Citera
2020-03-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Denna inställning gör mig fruktansvärt irriterad. "Tröttnat" på att prata om en pandemi som händer, hur ofta i Europa? En gång på 100 år? Vad vill de prata om istället? Paradise Hotel?

Det pratas mycket hockey och värvningar och jag försöker förklara att vi är väldigt, väldigt långt ifrån att det spelas ishockey inför publik i Sverige. De har lästa att det är över i maj och sen orkar de inte läsa mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Undra hur många som kommer dö bara genom att vara inlåsta i lägenheter i flera månader i Italien och Spanien. Får dem extremvärme även denna sommaren kommer det gå riktigt illa.

Öppna upp länderna nu för fasiken, det ger ingen effekt att låsa in folk på det viset.

Klart det ger effekt om man har en sträng karantän. Hur ska viruset kunna spridas om det inte kan spridas till nya människor. Viruset blir inaktivt "dör" efter några dagar utan en värd som kan tillverka nya virus.
Sen går det väl förvisso inte utrota det helt, utan det finns kvar i små fickor, tex hos sådana som ändå måste jobba med samhällskritiska tjänster. Men man svälter ut och planar ut kurvan betydligt mer.

Kulmen sker väl nu i Italien och Spanien och kurvan planar ut.
Ganska svala hus där ändå faktiskt. Stenhus är betydligt svalare sen fönsterjalusier och AC vanligare.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja och det är oroande när hans uppdrag också har parametrar som just folkhälsa, att den är en parameter i att sköta en pandemi. De påpekar ofta att de har hand om folkhälsan, tex. att barnen ska spela fotboll fortfarande för det är hälsofrämjande för befolkningen.
De säger tex. att gym är helt okej (pga. folkhälsa) men de ska frivilligt lära upp gymbesökare hur de ska bete sig pga. smittspridning.

Medan Stockholms hälsodirektör Björn Eriksson idag bad folk att hålla sig borta från just gym, pga smittspridning.

Ja, det tänkte jag också på, när Björn Eriksson sa det.

Det är dessutom ännu värre med FHM. Idrott och träning är ju åtminstone direkt kopplat till hälsa, men FHM väger även in mycket mer långsökta och övergripande saker i sina bedömningar. Som att ett nerstängt samhälle skapar arbetslöshet som på längre sikt kan leda till ohälsa hos vissa grupper, att det inte är bra för kvinnor och barn att vara hemma med män som kanske misshandlar dem, att det inte är bra för kvinnor att vara hemma med dagis- och skolbarn för att de då kommer längre bort från arbetsmarknaden, vilket i sin tur... jämställdhet, jämlikhet, bla bla...

Och även, att man måste tänka på vad som är bra för andra folk i första hand och svenskarna i andra hand ("flyktingar" måste få fortsätta komma in här, och när de har varit hemma och hälsat på i sina hemländer som de flytt från, så måste det ändå vara öppna gränser och gå flygplan så att de kan komma tillbaka), och globalt...

Vi hade behövt en ledare, som hade fokuserat på att minimera smittspridningen till varje pris, och struntat i allt annat för ögonblicket. Punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in