Citat:
Ursprungligen postat av
buish
Jobbar inom vården och är mycket orolig för vad som komma skall. Dock också mycket orolig för att svenska myndigheter ger efter för populism och alarmism. Det viktiga är att minska belastningen på vården så mycket som möjligt men samtidigt tillåta så mycket smittspridning samhället klarar. Många länder agerar nu som om elden kan släckas helt. Man använder metoder som är mer lämpliga vid isolerade utbrott, där man tror att man faktiskt kan utrota smittan. Inte lämpligt vid samhällsspridning.
Min region har hittills mindre spridning än Stockholm. Är mycket rädd att utvecklingen där medför allt för snabba, oigenomtänkta beslut på nationell nivå. Där smittan här hejdas tillfälligt med åtgärder som drabbar samhället för hårt. Åtgärder som sen måste upprepas på nytt för att de användes för tidigt.
Jag tror átt det kan gå riktigt illa i Sverige. inte för att vi valt fel strategi. Bristen på platser och IVA platser är problemet. Om det går snett tror jag detta är orsaken, inte vår strategi.
Vidare vad gäller immunitet...
Att ifrågasätta idén om immunitet är ganska konstigt om man ser till liknande virussjukdomar. Flockimunitet kommer sannolikt att nås i hela världen till slut.
Om man ifrågasätter immunitet och flockimmunitet vad gäller viruset förstår jag inte vilken strategi man förespråkar. Evig karantän?
Givetvis existerar inga möjligheter till vaccin mot ett virus som populationer saknar förmåga att bygga immunitet mot.
Men det kommer så klarat ett vaccin. Eftersom det går att vara immun mot viruset. Men man kan inte stänga av samhället tills dess. Jag tycker synd om alla länder där politikerna velat visa handlingskraft utan eftertanke. Ett land som i dag agerat med drakoniska åtgärder och sitter med 0 smittade har ju verkligen satt sig i en rävsax.
Du har helt rätt i att det blir ett större problem när intensivvårdsplatserna tar slut. Sedan märker jag att du resonerar utifrån ett svenskt perspektiv. De länder som är värst drabbade stängde alldeles för sent.
Det finns mycket mer i Sverige som vi kan göra. Det går inte att lita till att varje enskild människa ska ta ansvar för en hel nation som strategin nu är. Det måste finnas någon som leder Sverige ur den här krisen och det finns det inte. FHM står och svamlar varenda dag och vaggar in svenska folket i något halvslumrande tillstånd att ”allt är ganska bra” så att när skitstormen kommer så accepterar folk sitt öde.
Jag har släktingar i fler europeiska länder och vet du vad, de klagar inte över sin karantänsituation.