2020-03-30, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Du glömde en sak.

Svensken...och "svensken".

Den ena agerar till mesta dels med ansvar och respekt för andra.
Den andra är ett jävla skithål.

Jag väntade på en fråga under agenda idag.
"vart ligger det egna ansvaret att ta till sig information från myndigheter".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
26 årig kvinna i Stockholm död nu. Ingen underliggande sjukdom men riskgrupp. Rökare?
Att de använde sig av termen ”riskfaktor” i citat gör att det kan tänkas rimligt med rökning eller liknande.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
26 årig kvinna i Stockholm död nu. Ingen underliggande sjukdom men riskgrupp. Rökare?

Citat:
I ett mejl till DN skriver Hesam Akbari, pressansvarig på regionen:

”Regionen kan bekräfta hur många som avlidit i åldersspannet över 80 år. Sammanlagt har alltså 68 personer avlidit. Av dessa var 49 över 80 år. Ålder eller inom vilket åldersspann de som avlidit som är under 80 år kommer inte i dagsläget att rapporteras”.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-26-arig-kvinna-dod-i-corona/

Alltså, vi ska inte bli oroliga, region Stockholm rapporterar bara åldern om de är över 80. Är det för att det ska stämma med vad Folkhälsomyndigheten sagt till oss?
Citera
2020-03-30, 00:19
Medlem
535 smittade är inlagda på sjukhus i Stockholm enligt coronakartan. Igår var det 495.

https://www.coronakartan.se/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Det var det för länge sedan ja, skälet varför jag tog upp det är att ni valsar omkring i er övertygelse om att det bestämt kom ifrån djurmarknaden när det inte fastställt.

Ja, så när forskningen ändrat på ursprunget på viruset är jag villig att lyssna. Inte en artikel som spekulerar och som är skriven för 2 månader sedan. Fastställt tills vidare är djurmarknaden i Wuhan.

WUHAN—It was on Dec. 10
En av dom första eller den första patienten hittade dom och skrev om kvinnan som sjukvården inte kunde hjälpa då hon sökte vård.
https://www.wsj.com/articles/how-it-all-started-chinas-early-coronavirus-missteps-11583508932
https://www.businesstoday.in/latest/trends/57-year-old-wuhan-lady-identified-as-patient-zero-for-coronavirus/story/399541.html
https://nypost.com/2020/03/27/shrimp-vendor-at-wuhan-market-may-be-coronavirus-patient-zero/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Källa?

Coronaviruset – Följ senaste nyheterna om corona https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:

Eller fetma. Enligt SIR räknas även graviditet som riskfaktor...
Senast redigerad av MikeHanlon 2020-03-30 kl. 00:21.
Citera
2020-03-30, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Jobbar inom vården och är mycket orolig för vad som komma skall. Dock också mycket orolig för att svenska myndigheter ger efter för populism och alarmism. Det viktiga är att minska belastningen på vården så mycket som möjligt men samtidigt tillåta så mycket smittspridning samhället klarar. Många länder agerar nu som om elden kan släckas helt. Man använder metoder som är mer lämpliga vid isolerade utbrott, där man tror att man faktiskt kan utrota smittan. Inte lämpligt vid samhällsspridning.

Min region har hittills mindre spridning än Stockholm. Är mycket rädd att utvecklingen där medför allt för snabba, oigenomtänkta beslut på nationell nivå. Där smittan här hejdas tillfälligt med åtgärder som drabbar samhället för hårt. Åtgärder som sen måste upprepas på nytt för att de användes för tidigt.

Jag tror átt det kan gå riktigt illa i Sverige. inte för att vi valt fel strategi. Bristen på platser och IVA platser är problemet. Om det går snett tror jag detta är orsaken, inte vår strategi.

Vidare vad gäller immunitet...

Att ifrågasätta idén om immunitet är ganska konstigt om man ser till liknande virussjukdomar. Flockimunitet kommer sannolikt att nås i hela världen till slut.

Om man ifrågasätter immunitet och flockimmunitet vad gäller viruset förstår jag inte vilken strategi man förespråkar. Evig karantän?

Givetvis existerar inga möjligheter till vaccin mot ett virus som populationer saknar förmåga att bygga immunitet mot.

Men det kommer så klarat ett vaccin. Eftersom det går att vara immun mot viruset. Men man kan inte stänga av samhället tills dess. Jag tycker synd om alla länder där politikerna velat visa handlingskraft utan eftertanke. Ett land som i dag agerat med drakoniska åtgärder och sitter med 0 smittade har ju verkligen satt sig i en rävsax.

Du har helt rätt i att det blir ett större problem när intensivvårdsplatserna tar slut. Sedan märker jag att du resonerar utifrån ett svenskt perspektiv. De länder som är värst drabbade stängde alldeles för sent.

Det finns mycket mer i Sverige som vi kan göra. Det går inte att lita till att varje enskild människa ska ta ansvar för en hel nation som strategin nu är. Det måste finnas någon som leder Sverige ur den här krisen och det finns det inte. FHM står och svamlar varenda dag och vaggar in svenska folket i något halvslumrande tillstånd att ”allt är ganska bra” så att när skitstormen kommer så accepterar folk sitt öde.

Jag har släktingar i fler europeiska länder och vet du vad, de klagar inte över sin karantänsituation.
Citera
2020-03-30, 00:21
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Hjärtstopp står det i Expressen, men ingen information om underliggande sjukdom. Men det bör det handla om , så det lär komma mer om detta.

DN skriver att hon inte hade någon underliggande sjukdom, men att en riskfaktor fanns.
Källa: https://www.dn.se/nyheter/sverige/26-arig-kvinna-dod-i-covid-19/

Om man tittar på de riskgrupper som listas i SIR finns det utöver sjukdomstillstånd bara tre kategorier som kan vara tillämpliga på en 26-årig kvinna: graviditet, extrem fetma och "annan".
Källa: https://portal.icuregswe.org/siri/report/riskgrupp-corona
Citera
2020-03-30, 00:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe321
Att de använde sig av termen ”riskfaktor” i citat gör att det kan tänkas rimligt med rökning eller liknande.

Narkoman ?
Citera
2020-03-30, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag börjar känna mig stolt över den svenska egenheten och det svenska lugnet. Tegnell och hans gäng och våra politiker skiter i vad andra länder säger om dem.
De kör sitt egna race. Litar fullkomligt på att svensken inte går ut och har hostparty eller hälsar på mormor i onödan. Att vi stannar hemma från jobbet vid minsta tecken. Att vi inte stormar in på akuten och dunkar in läkaren i väggen om man inte får komma in direkt och vi springer inte in på akuten med mormor eller morfar på ryggen och vrålar att vi jävlar i mig skall testas. Vi ringer 1177, väntar snällt eller sitter och väntar ett par timmar som nummer 309 i kö på att få prata med någon på 11313 och när man väl kommer fram så säger de. Stanna hemma. Ja ok då.
Vi kommet f...n i mig att klara det här och slå covid-19 på käften.
Hoppas jag.

Vi som är svenskar ja! Somalierna, araberna och zigenarna verkar ha fått det tufft här i Sverige nu. Tror det kallas karma. Om du bara tar saker av livet och inte ger något tillbaka. har du ingen handling att fullfölja resan vidare i livet. KARMA.
Citera
2020-03-30, 00:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nej, men nu är det så att dom har åkt skidor och varit på sportlov, och är inte välkomna i resten av landet. Det är nämligen så att egot inte går före att förhindra att vården kollapsar så alla får vård. Du har sjuksköterskor som vädjar om att människor skall vara hemma som arbetar 17 tim per dygn. Det finns vårdpersonal och läkare på skidorterna som säger kom inte hit. Är 08 bakom flötet på något sätt?
Men det är ju inte säkert att de var på bärsmitta, och I skidbacken är det väl rätt ofarligt? Hyr de nån stuga och sköter sig själva så förstår jag inte riktigt problemet. Men för all del, det är väl bara ladda upp med snöbollar och peppra dom tills de åker hem igen. Och sen får fjällborna låta bli åka till Stockholm och hämta hem smitta! Turistresandet går väl åt båda hållen? Stopp för landsortsbor i huvudstaden!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in