2020-03-29, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Runt kl 18-19 kommer Italiens siffror. Spaniens brukar komma tidigare.
Sidan uppdateras flera gånger under dagen.
Sveriges stämmer inte för dom uppdaterade inte ens Sveriges siffror i går.

Bättre uppdatering för Sverige finns här https://c19.se/ och den uppdateras flera gånger under dagen.
Just nu 259 nya fall i dag, 27 nya på intensivvård, 11 döda.

Det minskade sade ju någon. Jag tycker det verkar öka.
Citera
2020-03-29, 19:34
Medlem
arbetets avatar
En mycket bra artikel i SvD om COVID-19 och som verkar ligga ute utan betalvägg:

Virusets ovanliga egenskap gör det extra framgångsrikt

Vi har bara känt till sars-cov-2 i tre månader. Men ledande forskare vet redan mycket om hur det nya coronaviruset fungerar och varför det beter sig så extremt.

Läs den i sin helhet här:

https://www.svd.se/virusets-ovanliga-egenskap-gor-det-extra-framgangsrikt
Citera
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Haha, över? Är du rolig eller?

Inte ens i närheten över. Trenden ser onekligen bra ut men det räcker med EN asymtomatisk person, en superspridare, för att kaoset ska vara igång igen.

Det är nu vi måste vara extra mycket på vakt. Så fort folk slappar till och går snoriga till jobbet så är vi tillbaka på ruta 1 igen. Jag räknar med bakslag.

Karantän är fortfarandet det enda som kan ”rensa ut” de sista fallen.

Sen har vi tyvärr en faktor som folk helt tycks ha glömt bort. Vi har tiotusentals svenskar utomlands som alla ska flyga hem till Sverige inom kort. Ni vet ju hur slapphänta Arlanda är med att fånga upp personer.

Det här är som sagt långt ifrån över. Men vi får använda denna tid klokt, massproducera antivirala läkemedel, skaffa ännu mer skyddsutrustning och smälla upp ännu fler fältsjukhus i landet.
Vi är en av få länder som faktiskt har fått tid på sig att förbereda sig för det värsta. Den lyxen fick t.ex. inte stackars Italien.

trenden ser inte onekligen bra ut, antalet döda och smittade ökar stadigt. vi kan inte kolla på de senaste 3 dagarna och dra slutsatsen att trender har vänt. fallen kommer öka ytterligare under kommande vecka och då kommer de senaste dagarna endast se ut som en tillfällig dipp i kurvan som kommer att öka hela april/maj och kanske juni
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eh... Vad har det där med min kommentar att göra?
Svenskar följer rekommendationer, inte alla men mycket högre grad än tex Italienare som får rabatt om de skickar in sin inkomstdeklaration i tid. En rekommendation från deras regering, eller tex Bulgarien väger lika mycket som en fis i luften. De försökte det, rekommendation håll er hemma, jobba hemifrån. De insåg efter 4 dagar att totalt ingen ändrat sitt beteende.

Där sätts militär in, så enkelt är det. Och för de länderna är det rätt åtgärd. Men inte för Sverige, för oss vore det inte mycket vinst alls.

Hoppas att Stockhom spärras av inför påskhelgen för det finns ca 10% idioter som ännu inte fattat att rekommendationen gäller även dem.
Citera
2020-03-29, 19:35
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Haha, över? Är du rolig eller?

Inte ens i närheten över. Trenden ser onekligen bra ut men det räcker med EN asymtomatisk person, en superspridare, för att kaoset ska vara igång igen.

Det är nu vi måste vara extra mycket på vakt. Så fort folk slappar till och går snoriga till jobbet så är vi tillbaka på ruta 1 igen. Jag räknar med bakslag.

Karantän är fortfarandet det enda som kan ”rensa ut” de sista fallen.

Sen har vi tyvärr en faktor som folk helt tycks ha glömt bort. Vi har tiotusentals svenskar utomlands som alla ska flyga hem till Sverige inom kort. Ni vet ju hur slapphänta Arlanda är med att fånga upp personer.

Det här är som sagt långt ifrån över. Men vi får använda denna tid klokt, massproducera antivirala läkemedel, skaffa ännu mer skyddsutrustning och smälla upp ännu fler fältsjukhus i landet.
Vi är en av få länder som faktiskt har fått tid på sig att förbereda sig för det värsta. Den lyxen fick t.ex. inte stackars Italien.

Alla jag känner har redan varit sjuka, sedan veckor tillbaks.
Skulle gissa att näst intill en majoritet av befolkningen redan har eller har haft Covid med tanke på smittsamheten.
Vilket innebär att flockimmuniteten i princip är uppnådd.
Lägg till det våren som alltid slår ut säsongsinfluensan och coronainfluensan.
Det är inte det domedagsvirus du tror.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Skulle du kunna sluta och skriva med fetmarkerad text är du bussig 👍
Vi ser ändå vad du skriver.

Okej.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En mycket bra artikel i SvD om COVID-19 och som verkar ligga ute utan betalvägg:

Virusets ovanliga egenskap gör det extra framgångsrikt

Vi har bara känt till sars-cov-2 i tre månader. Men ledande forskare vet redan mycket om hur det nya coronaviruset fungerar och varför det beter sig så extremt.

Läs den i sin helhet här:

https://www.svd.se/virusets-ovanliga-egenskap-gor-det-extra-framgangsrikt

Finns det länk utan att man måste registrera sig på sidan för att läsa?
Senast redigerad av Big-Daddy 2020-03-29 kl. 19:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Eller så får dessa barn gå i skolan och resten ha distansundervisning, som jag tror att dom gör i Danmark.

Vårdpersonalen har inte ens skydd så det räcker, nu har ett flertal läkare och annan personal blivit sjuka här i Stockholm. Jag känner en som insjuknat och har flera vänner som är sjuksköterskor på akuten, dom uppmanas tom gå dit sjuka.

Vilka mer barn ska gå i skolan?
Kanske de som har föräldrar som jobbar med att göra skyddsmasker? Även de som distribuerar dessa och mat också så lagerarbetare butikspersonal och sen bönder och de som gör råvaror som pappersbruk och sen är det import av saker som behövs så hamnarbetare och så ska de ha lön allihopa och kunna köpa saker och företagen ska betala leverantörer så bankerna måste vara igång och el behövs det med så alla i kraftindustrin och vatten och sophämtning och så vidare...
Citera
2020-03-29, 19:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wieslander
Antalet födsfall ökar fort när IVA-vården inte räcker till. Något vi inte ser just nu.

Ja, för det kan de väl inte mörka..? Nä, nu börjar jag bli paranoid. Men jag tror inte på att toppen har varit, sorry.
Citera
2020-03-29, 19:36
Medlem
-GGs avatar
Hur många dödsfall har USA allt som allt? Sidan jag följer visar varje stat (med dödsfall) för sig.
Citera
2020-03-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Alla jag känner har redan varit sjuka, sedan veckor tillbaks.
Skulle gissa att näst intill en majoritet av befolkningen redan har eller har haft Covid med tanke på smittsamheten.
Vilket innebär att flockimmuniteten i princip är uppnådd.
Lägg till det våren som alltid slår ut säsongsinfluensan och coronainfluensan.
Det är inte det domedagsvirus du tror.

Okej nu är du pinsam. Vi kanske har max 100.000 covid-smittade i Stockholm, om ens det. Flockimmunitet redan? Haha du är rolig.

Domedagsvirus, när skrev jag det? Jag har sagt sen Januari att detta inte är ett domedagsvirus, däremot ett virus att visa respekt för. Fan sluta knarka, du svamlar ju bara.
Citera
2020-03-29, 19:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Bor också i Götet, och här känns det som att det fortfarande bara halvt tas på allvar. Ser ingen större skillnad när jag går på coop och ICA eller promenad t ex. Men folk säger att det minskat rejält på pubar och klubbar, och som du säger stänger ju många ner nu också.

Mina kunder följer de flesta av våra uppmaningar på ett bra sätt iallafall. Nästan alla använder handsprit innan dom börjar handla, många tar även engångshandskar. Sedan har vi även bett om att dom skall försöka undvika att handla i rusningstid så vi kan sprida ut kunderna över fler timmar för att minska trängsel, detta har också fungerat bra, vi ser en tydlig skillnad i lägre toppar under ruschen även om den totala försäljningen är hög. Däremot verkar det omöjligt att få folk att hålla avstånd i kassan. Vi har uppmaningar i entrén och även runda klisterlappar på golvet men dessa ignoreras av dom flesta.
Senast redigerad av trazke 2020-03-29 kl. 19:39.
Citera
2020-03-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Oh ja. Jag har märkt en riktig anstormning till gallerior och affärer. Folk får ju "stanna hemma" nu med minsta symptom utan karensdag, och då väljer många att stanna hemma även fast de inte har symptom.

Vad de gör sedan är att de tar sig lite fritid och lever livet, gärna går ut och shoppar osv.

Det är helt galet.

Men vad begär man från en regering som är så jävla mesig att de baserar allt på frivillighet?

Varför ha lagar överhuvudtaget?
Nej precis, vi behöver förbud då många saknar allt vad ansvar heter.
Folk har ett flockbeteende. Många här i Stockholm tänker också att det inte är nån idé då dom fått för sig alla ska smittas, folk orkar inte göra en uppoffring i mer än två veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in